TRD Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hei! Kjøpte meg nylig en ny ultrabook da jeg hadde behov for en stabil arbeidskamerat til skrivearbeid. Jeg ønsket meg en kurant maskin med touchskjerm og valget falt på en Sony Vaio T13 (SVT1312V1ES). Maskinen ser veldig strøken ut og virker solid, men der er et stort ankepunkt - skjermen. Etter å ha tonet ned blåskjæret er den ganske nøytral i farveoppsettet, men lysstyrken er subpar. Det føles rett og slett ut som om jeg har skrudd ned lysstyrken flere hakk, selv om den står på maks. Hvitfarvene har mer et gulskjær over seg, snarere enn hvitt. Hadde egentlig bestilt en Asus VivoBook S400, men ettersom denne ble forsinket til leverandør hoppet jeg over på Vaioen. Dette er ikke noe jeg har gjort før, men jeg tror rett og slett jeg må levere tilbake denne maskinen. Tenkte derfor å høre med dere her inne om der er noen erfaringer med ultrabooks/touch-maskiner med GOD og lyssterk skjerm i prisklassen under 10 000kr. Helst ikke mer enn 7-8000kr. Det må også legges til at jeg ikke ønsker større skjerm enn 14", for å beholde en viss portabilitet. Alternativer jeg har stoppet ved føreløpig er ASUS S400 (som jeg har lest får kritikk for nettopp noe svak skjerm), ASUS U38N (som er et relativt ubeskrevet blad, men jeg kom over etter å ha lest litt her inne), HP Envy TouchSmart 4-1103eo (ingen erfaring, litt "barnslig design"), div Samsung 5-serier og Acer. Har til sammenlikning en 3 1/2år gammel Acer-maskin med 14" jeg kjøpte i Thailand for i underkant av 4000kr - LED-skjermen der er knall. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Skjermer er også noe som er individuelt. Noen er fornøyde med skjermer som i utgangspunktet kommer dårlig ut i tester osv. Lagde et søk på skjermer med touch og IPS teknologi som skal gi bedre kontrast/fargegjengiving og innsynsvinkler og fikk da denne listen: http://www.prisjakt....kmoms#prodlista Men det er ikke noen garanti for at skjermen ikke er lyssvak osv likevel. Og som sagt individuelt, noen er fornøyd uansett hvor dårlig skjermen er, mens noen alltid finner noe å klage på. http://www.notebookc...ok.86127.0.html test av sony vaio viser dog at lysstyrken er svært lav. Asus u38n er unektelig rimelig, og om skjermen er samme som sitter i acer aspire s7 serien er den meget god og lyssterk. Det er svært sannsynlig siden det ikke er så mange produsenter av skjermer med touch + IPS tech + FullHD oppløsning. Endret 12. februar 2013 av OC-Freak Lenke til kommentar
TRD Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Ja, er klar over at dette med skjermer oppleves veldig individuelt - tenkte likevel å høre om noen har konkrete erfaringer med de ulike modellene. Såvidt jeg husker scoret Vaio-skjermen kun halvparten så høyt på lysstyrke som et knippe andre skjermer den ble sammenliknet med - dette så jeg dessverre først etterpå, gikk egentlig ut ifra at skjermene ikke hadde blitt dårligere på snart 4år, men snarere tvert imot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå