bIsk0p Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hei, Jeg kjøpte leilighet med ei venninne for snart 2 år siden og skal nå selge for å kjøpe leilighet sammen med min kjæreste. I utgangspunktet var det snakk om rent salg, men ble i går spurt om å bli kjøpt ut ville være interessant, noe jeg ser flere fordeler med; * Raskere salg (har 6 mnd oppsigelse, dvs ut august) * Slipper visninger/utvask * Slipper utlegg til megler og takstmann Ulempen er selvsagt faren for å gå glipp av pengene en budrunde vil gi, dvs mindre overskudd. Og det er her betenkningen kommer inn, penger. Hvordan burde jeg gå frem for å sette salgssummen? Jeg tenker snittpris av 2-3 meglervurderinger. På forhånd takk! 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hva en budrunde vil gi, er uvisst! I værste fall kan det bli negativt resultat. Hvis dere har bodd der i to år, ville kanskje jeg sett litt på Konsumprisindeksen for de to årene. Da har du en omtrentlig salgssum. Det dere ga for leiligheten og så prisøkningen på de to årene. Men økning i verdi, bør jo deles på begge. Å beregne 2 -3 meglervurderinger er vel noe uvanlig. En til to, er vel mer vanlig. Men slike vurderinger koster ikke så mye (hvis noe), at det har noen betydning. Er mer et moment for krangel. Et slikt salg og overdragelse av leilighet må gjøres skriftelig. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Konsumprisindeksen og huspriser henger ikke sammen for fem flate øre. Jeg hadde heller sett på megler/takstmannvurderinger. Det kan hende prisen blir litt "feil", men med tanke på at du slipper diverse gebyrer og det tar mye kortere tid, så tror jeg at jeg hadde gått for den løsningen. Endret 12. februar 2013 av blackbrrd 2 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Det er et hett marked og leiligheten ligger sentralt i Stavanger, så jeg er sikker på at den blir solgt. For hvor mye er derimot usikkert. Vi har fått prisvurdering av en megler (den prisen han ville lagt den ut for salg for, ikke nødvendigvis hva han mener reel pris blir) Den er noe lavere enn jeg/vi hadde håpet på 200-300k over det vi kjøpte den for (Har pusset opp kjøkkenet for 50' i mellomtiden) Årsaken til 2-3 meglervurderinger er for å få et best mulig bilde av objektet og meglerens inntrykk, det flere vurderinger, det bedre grunnlag for å sette pris. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Prisvurderinger fra meglere blir mye bingo. Nesten daglig leser vi om meglere som bommer grovt med prisantydning og boligene går langt over takst. Ta også en titt på programmet "Solgt" på Nrk så forstår du hvor villedende vurderingene fra meglerne er. Kun en reell budrunde kan gi korrekt grunnlag for verdi på bolig. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Her bør dere opptre så ryddig som mulig. Skaff hver deres megler/takstmann, og velg snittet ut i fra dette. Om det er store avvik, går det an å være enige om å ta flere vurderinger. Videre må dere ha en skriftlig kontrakt på kjøpet/salget slik at det ikke kan oppstå trøbbeli i etterkant. Her ville jeg ha brukt en megler eller advokat til papirarbeidet og oppgjør. Det koster noen kroner, men blir småpenger sett ut i fra totalsummen. Selv om man er enige og gode venner i dag, bør man ikke ta sjangser når det er snakk om så mye penger. Dette er til begges fordel, og kan spare dere for mye trøbbel i fremtiden. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Eigentleg så bør du tenke på dette så praktisk som mulig. Kor mykje er fordelen med få lov til å kjøpe ut leiligheita verdt for deg? Dersom du skal tjene mest mulig på leiligheita så bør du legge den ut for salg. (Det er forøvrig dette dere ender opp med å måtte gjere uansett dersom dere ikkje blir enige om prisen). Meglervurderinger er også ein svært usikker måte å vurdere verdi på. Ein takstmann vil kunne verdisette boligen meir nøyaktig men dette koster også ein del meir. Det beste vil være å prøve å finne tilsvarande leiligheiter som er solgt i det siste og sjå kva priser dei har blitt solgt for. Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Takstmann/meglere er bingo. Stavanger,Oslo og Bergen og kanskje Trondheim er jo en prisantydning og reel pris som ikke henger sammen. Jeg hadde nok valgt å selge, å ta sjangsen på budrunde. Men så er jeg blakk også, så vet ikke om du bør høre på meg? haha : ) Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Konsumprisindeksen og huspriser henger ikke sammen for fem flate øre. Jeg hadde heller sett på megler/takstmannvurderinger. Det kan hende prisen blir litt "feil", men med tanke på at du slipper diverse gebyrer og det tar mye kortere tid, så tror jeg at jeg hadde gått for den løsningen. Det er egne indekser for bolig! Selv om de aldri vil erstatte et salg, er det ikke så langt unna i %. Ønsket jeg en hurtig avgjørelse, ville jeg gått for dette. Men skal en tyne mest mulig ut av dette, er det kun et salg, som avgjør prisen. Hverken en (eller flere) meglervurdering, en takst, en Tilstandsrapport, vil være det samme som markedet og en potensiell kjøper betaler. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Jeg tror ikke dette er et super spennende objekt, så noe ekstremt over takst vil det ikke gå. Men vi har fått en vurdering på 3.6 og jeg tror 3,8 er en oppnåelig. Tror ikke at fire-tallet blir aktuelt. Økonomisk så er jeg ikke avhengig av å gå mye i pluss på dette salget, nytt lån er allerede godkjent uten de pengene. Og ved å selge meg ut, så vil jeg hjelpe både hun jeg bor med nå og han som skal kjøpe min del (god venn) som ikke vil ha muligheten til å kjøpe noe alene. I tillegg så vil jeg få en litt mer fleksibel overgang fra gammel til ny boplass og slipper litt utgifter og ekstra styr det er med salg (bilder, visning, utvask o.l) Men det er selvsagt ikke snakk om å drive veldedighet. 2 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Du bør altså få 1,8-1,9 mill for din halvpart. Og hva synes kjøperen om det? Alt ligger jo vel til rette for å bli enige uten at du tvinger fram et salg dine venner ikke er tjent med. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Jeg har ikke snakket med kjøper da jeg ikke vet hvordan banken stiller seg til dette, hun jeg bor med har avtale med banken i dag. Så får vi se hva som skjer Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Tittet litt etter prisindeksen for leiligheter i Stavanger, perioden 2010 -2013. I farta så fant jeg ikke oversikten for perioden, på leiligheter. Men jeg legger ved en link til SSB og en fellesoversikt (enebolig/leiligheter). Har registrert at prisveksten har vært litt større på leiligheter (i dette området), enn for eneboliger. http://www.ssb.no/em...3-01-16-01.html I denne tabellen finner du indeksen for 1.kvartall 2011 og til 4.kvartall 2012 Og den viser en indeks fra 188,5 - 209,5 og det er en økning på 21,5 % i perioden. Juster eventuelt på kvartallene. Vær oppmerksom på at dette er markedspriser og de tar ikke hensyn til ovrer-/underpris ved enkelt salg/kjøp! EDITT: Regnestykket er tullete! Se neste innlegg. Hvis du leter litt på SSB, kan det hende du finner en tilsvarende indeks, for kun leiligheter i Stavanger. Jeg ville tatt mer hensyn til denne statestikken, enn til andre prisvurderinger. Men hva du bruker er opp til deg. Endret 14. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Unnskyld, men er ikke du ingeniør geco5? Glemt prosentregninga di? 2 Lenke til kommentar
Irathi Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Er det ikke smart å se hva nærliggende leiligheter ligger ute for? Se om man kan komme frem til en ca kvadratmeter pris og så se hva det blir. Jeg har vært i samme situasjon med familiemedlem, vi benyttet oss av takstmenn og ble enig om en pris ut i fra de vurderingene. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Unnskyld, men er ikke du ingeniør geco5? Glemt prosentregninga di? Jo - jeg har visst det. Vet ikke hvor hodet var, den dagen. Takk for korrigeringa. Ok, får forsøke litt mer seriøst. For det første så indekstallene en sum av poengtall. Regne ut differansen og så må en regne om. 1. kvartall 2011 var 188,5 og tallet for 4. kvartall var 209,5. Dette gir 21 poeng i økning, i perioden. I prosent burde dette bli: 21 * 100% / 188,5 = 11, 14 % Endret 14. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Vi har da blitt enige om en pris ut i fra hva vi (selgere) hadde satt som laveste salgspris (basert på meglerens vurdering, salg av tilsvarende leiligheter i området og stigningen). Ender opp med en økning på 450 000,- (1,5 år + oppussing av kjøkken). Da inkluderer det også halvparten av møbler og hvitevarer vi hadde kjøpt sammen. Alle tre parter er fornøyd med denne løsningen, nå mangler det bare en advokat som kan ta seg av kontrakt og de rettslige aspektene. 4 Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Gratulerer... anbefaler Megleronline, tror de skal være billigst på kun oppgjør og papirer. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 Tusen takk! Har allerede engasjert en advokat, ca 12500 for arbeidet, megleren som vurderte leiligheten skulle ha 25k. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå