Dagi123 Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Hei Jeg har laget en enkel kalkulator i C++. Men jeg får ikke til at en kan velge å regne ut ett nytt stykke. Hvordan gjør jeg dette? Jeg bruker Visual C++ Express 2010... #include "stdafx.h" #include <iostream> #include <string> using namespace std; int main() { //variables double a; double b; string fortegn; //spør bruker hva han vil gjøre cout << "Hva vil du gj›re (+, -, * eller /)?" << endl; cin >> fortegn; //bruker skriver inn hvilke tall som skal brukes cout << "Skriv inn ett tall" << endl; cin >> a; cout << "Skriv inn ett til tall" << endl; cin >> b; //addisjon if(fortegn == "+") { cout << "Summen av " << a << " og " << b << " er " << a+b << endl << endl; } //subtraksjon else if(fortegn == "-") { cout << "Differansen mellom " << a << " og " << b << " er " << a-b << endl << endl; } //multiplikasjon else if(fortegn == "*") { cout << "Produktet av " << a << " og " << b << " er " << a*b << endl << endl; } //divisjon else if(fortegn == "/") { cout << "Kvotienten av " << a << " og " << b << " er " << a/b << endl << endl; } system("pause"); return 0; } Endret 11. februar 2013 av Dagi123 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Lag en while løkke? #include "stdafx.h" #include <iostream> #include <string> #include <algorithm> using namespace std; int main() { //variables bool lokke = true; double a; double b; string fortegn, valg; while (lokke) { a = 0; b = 0; fortegn = ""; //spør bruker hva han vil gjøre cout << "Hva vil du gj›re (+, -, * eller /)?" << endl; cin >> fortegn; //bruker skriver inn hvilke tall som skal brukes cout << "Skriv inn ett tall" << endl; cin >> a; cout << "Skriv inn ett til tall" << endl; cin >> b; //addisjon if(fortegn == "+") { cout << "Summen av " << a << " og " << b << " er " << a+b << endl << endl; } //subtraksjon else if(fortegn == "-") { cout << "Differansen mellom " << a << " og " << b << " er " << a-b << endl << endl; } //multiplikasjon else if(fortegn == "*") { cout << "Produktet av " << a << " og " << b << " er " << a*b << endl << endl; } //divisjon else if(fortegn == "/") { cout << "Kvotienten av " << a << " og " << b << " er " << a/b << endl << endl; } cout <<"\r\nOnsker du aa utfoere et nytt regnestykke? [j/n]"; cin >>valg; transform(valg.begin(), valg.end(), valg.begin(), toupper); if (valg != "J") lokke = false; } system("pause"); return 0; } Endret 12. februar 2013 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
Dagi123 Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Takk for hjelpa Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Ingen hårsmak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå