cenenzo Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Historie: Dette skjedde i november Jeg og venner har vært på byen, hvor jeg har blitt "kødda" med av noen gutter, som tok tak i meg, og kasta meg bort, som en kompis av meg har reagert sterkt, og gikk bort og tok tak i han som gjorde det, og advarte han. Uten forvarsel, ble kompisen min som forsvarte meg slått rett ned, kompisen min ble sint og prøvde å slå tilbake, men jeg og noen flere fikk dratt han vekk, og jeg snakka til han fornuftig og ba han gi seg, og at det ikke var noe verdt. 15 minutter senere står jeg ved et hjørne på dansegulvet og snakker med en vennine, hvor jeg får en uforventet slag i ansiktet som gjorde at jeg gikk i bakken, da jeg kom meg opp, var den som slo meg bort.. Jeg fortalte det til en annen kompis av meg, som visste seg til å være en venn av denne personen som "kastet meg vekk" med meg. Jeg var ganske sikker på at det var dem, på den måten de ga meg blikket, som om de ville drepe meg, når jeg grep tak i kompisen min og dro han vekk. Jeg og kompisen min, som viste seg å være en venn av han som kastet meg vekk, gikk derfor rundt for å finne ut hvem som slo meg, jeg mistenkte først han som var mest på meg, og drev og yppa seg når jeg skulle dra vekk stian. Så jeg gikk med kompisen min som kjente han andre, for å ta en prat også bli ferdig med det. Han jeg mistenkte for å slå meg visste seg å være ganske hyggelig, og han snakket som om han ikke hadde slått meg, og jeg har ikke bevis på at det var han fordi jeg så aldri hvem som slo meg, fordi slaget var uforventa. Brått når jeg snur meg, ser jeg ved et bord der den 2. personen jeg mistenkte kunne ha slått meg, slå en annen kompis av meg, som hadde tatt tak i han, forhåpentligvis kanskje gitt han en advarsel eller truet han, det vet jeg egentlig ikke noe særlig om, siden jeg var på ganske lang avstand, og så fort jeg så at det ble kaos ved bordet, folk begynte å samle seg, og det så ut som det ble noe slossing, løp jeg bort til bordet. Og når jeg kom fram til bordet, lå han som jeg mistenkte slo meg liggende på bakken. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men ikke mer enn det at han lå på bakken, og jeg tror vakten kom og tok han med seg. Jeg tenkte egentlig ikke så mye på det, jeg stod og snakket med en vennina , hvor jeg fortalte at jeg hadde blitt slått til i ansiktet, og at jeg ikke helt visste hvem det var. Så når jeg skulle ut og ta luft, så jeg kompisen min som stod og forsvarte meg når jeg ble kødda med, stå og snakke med politiet. Jeg spørte han hva det var , og han sa bare at de bare snakka, og at han var "safe" fordi det var han som kødda som utløste vold, og slo han 2 ganger, og muligens kompisen hans 2 ganger i ansiktet, altså 4 ganger, før han slo tilbake. Jeg tenkte bare at det var en helt vanlig slosskamp, at det var bare payback for dem eller hva det skulle være. 3 dager senere, skriver kompisen til han som "kødda" med meg, at han som kødda med meg har fått brudd i øyet eller noe, hvor jeg ikke skjønte noe av, han spørte meg om masse ting, siden jeg var den eneste som kjente kompisen til han som kødda med meg, gutta forsvant samtidig fra utestedet samme kveld, jeg ble igjen og snakket med alle vennene til han som køddet med meg, om hvem som hadde slått han, blant annet med at de mistenkte at det var meg, siden jeg var den som ble utsatt for alt, siden det starta med at jeg ble kasta vekk når jeg greide å bli dyttat av en annen som hoppet på danset gulvet, sånn at jeg gikk inn i han. Men jeg forklarte meg at jeg var med kompisen til han som kødda med meg, hele kvelden fra da det som skjedde ved bordet skjedde, og at jeg ikke visste hvem som kan ha gjort det. Så jeg snakket med han som '"kødda" med meg, og han sier at han ikke husker så mye siden han var veldig full, men alt han husker er at han fikk en slag av kompisen min i trynet, altså han som forsvarte meg, men han kan ikke si om det var ren knyttneve slag eller om han bruke en gjenstand til å slå han. Så han sa at han har anmeldt kompisen min, fordi han måtte operere som kostet penger, og han fikk svakere syn om jeg ikke husker feil. Og nå har kompisen min vært i avhør, hvor jeg og 2 andre ble nevnt, Av oss, så har han ene vært på vitneavhør, og jeg skal nå til fredag. Det jeg lurer : Men jeg skjønner ikke hvorfor kompisen min har blandet meg inn, jeg fikk jo aldri med meg hva som skjedde ved bordet, så hvordan skal jeg kunne vitne for han? Som jeg har oppfattet, så antar jeg at kompisen min blandet meg muligens inn fordi jeg så at han ble slått i ansiktet av han fyren, så jeg skulle vitne for det. Men kan det at jeg skal vitne avhøret føre til at jeg blir "med-skyldig", eller rett og slett sette meg selv i fare for ting jeg ikke har gjort? For jeg vil nemlig ikke blande meg inn i dette, ville slettes ikke ha noe å gjøre med denne avhøret, men føler at jeg er pliktet til å møte og forklare det jeg har sett og husker uansett. Jeg skal møte opp til avhøret, men jeg vil egentlig ikke ha noe med politiet å gjøre i det hele tatt, blant annet at foreldrene mine får sikkert vite at jeg har blitt slått på byen og kan muligens reagere sterkt på det, selvom jeg ikke har gjort noe. Så jeg vil helst bare møte opp til denne avhøret, forklare det jeg vet. Etter jeg har gjort det, betyr det at jeg er ferdig med alt som har med denne "anmeldelsen å gjøre"? Kan det at jeg blir avhørt, føre til at jeg blir blandet inn i rettsak, muligens setter meg selv opp i trøbbel? For han som forsvarte meg, er en kompis, men nå til dags, så er vi gutta i byen kompiser alle sammen, alle kjenner alle, han er ikke akkurat den personen jeg kunne kalt "min bestevenn". Eneste frykten ved dette er at jeg føler ikke at jeg kjenner disse kompisen min godt nok, som jeg burde gjøre. Vi går på forskjellige skoler, snakker aldri, og er egentlig bare sammen kun når vi møtes tilfeldig på byen. Og jeg vet at de gutta ikke trekker seg når de først blir bråka med, så jeg vet ikke om de kan ha gått samlet, også kanskje snakket sammen for også kanskje lyve om ting, eller legge skylden på noen andre, og brått så utnytter de meg, eller et eller annet.. Fordi sistemannen som skal vitne, kan jeg ikke huske at jeg så den kvelden i det hele tatt, brått så var han ved bordet, men der var jo ikke jeg.. PS: Jeg var edru hele den kvelden, og jeg er ikke den typen som bråker på fest, fordi jeg synes det er så festbrems, og at det ikke er verdt det. Endret 11. februar 2013 av cenenzo Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Kompisen din har bare forklart seg på en slik måte at politiet synes det er verdt å høre om du har noe å bidra med. Du er verken siktet eller mistenkt. Bare gjør som de sier og fortell det du husker, hvis det er slik du har lagt det frem her har du intet å frykte. Ville vurdert å endre omgangskrets i fremtiden, dog. Endret 11. februar 2013 av Isbilen 3 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 Kompisen din har bare forklart seg på en slik måte at politiet synes det er verdt å høre om du har noe å bidra med. Du er verken siktet eller mistenkt. Bare gjør som de sier og fortell det du husker, hvis det er slik du har lagt det frem her har du intet å frykte. Ville vurdert å endre omgangskrets i fremtiden, dog. Jeg har aldri vært borti noe avhør eller lignende som har med politiet og gjøre før. Som sagt så har jeg strenge foreldre, som sikkert gir meg husarrest for alltid, selvom jeg ikke har slått noen, men var den som ble slått.. Og det er sjeldent at jeg drikker så mye at jeg kommer ut av kontroll.. Og jeg vet at de gutta ikke trekker seg når de først blir bråka med, så jeg vet ikke om de kan ha gått samlet, også kanskje snakket sammen for også kanskje lyve om ting, eller legge skylden på noen andre, og brått så utnytter de meg, eller et eller annet.. Fordi sistemannen som skal vitne, kan jeg ikke huske at jeg så den kvelden i det hele tatt, brått så var han ved bordet, men der var jo ikke jeg.. Men hvis det var kompisen min som ble anmeldt, betyr det at han som er siktet? Fordi han som anmeldte han, var veldig full så han husker ikke så mye, enn at han så kompisen min slo han.. og derfor anmeldte han kompisen min! Og kompisen min sa ifra til meg at jeg kommer til å bli ringt inn til avhør, og det ble jeg idag, så jeg skal dit på fredag, synes alt dette virker bare skummelt og stressende, om jeg brått skulle bli dratt inn i rotet eller noe.. Jeg ønsker jo å bli avhørt, om politiet mener de trenger det, men jeg vil på en måte ikke ha noe med saken å gjøre, at jeg f.eks senere må i retten, eller at det skjer noe annet uønsket.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Det mest behagelige her vil være å gjøre som politiet sier. Du har vel egentlig ingen plikt til å avgi forklaring (du må i alle fall møte), men siden du ikke har gjort noe og ikke er siktet, ser jeg ingen grunn til å være vanskelig. Blir du derimot innkalt som vitne i en rettsak, er det ingen kjære mor. Derfor er det best for deg om saken blir oppklart og avsluttet så fort som mulig. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 Det mest behagelige her vil være å gjøre som politiet sier. Du har vel egentlig ingen plikt til å avgi forklaring (du må i alle fall møte), men siden du ikke har gjort noe og ikke er siktet, ser jeg ingen grunn til å være vanskelig. Blir du derimot innkalt som vitne i en rettsak, er det ingen kjære mor. Derfor er det best for deg om saken blir oppklart og avsluttet så fort som mulig. Jeg kommer til å gjøre som politiet sier, jeg vil ikke nekte å avgi forklaring som om jeg "skjuler noe for dem", jeg vil jo at saken skal avsluttes så fort som mulig, men det holder vell ikke med kun min forklaring, om det ikke stemmer med kompisen min sin som ble anmeldt? Jeg har valgt å ikke snakke med noen av dem, om hva jeg skal si og ikke si, siden jeg gidder ikke drive også manipulere på historien min. Ossen vet jeg at jeg ikke er siktet? Jeg fikk bare høre i tlf at jeg hadde blitt innkalt til vitne avhør. Og hva mener du med "ingen kjære mor"? haha.. Jeg håper det! Men hva er det verste som kan skje med vitnet? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Og hva mener du med "ingen kjære mor"? Jeg mener at blir du innkalt som vitne i en rettssak, hjelper det lite hva du har lyst til. Da har du å møte. Og snakke. Hvis du var siktet, ville du nok fått beskjed om det. Tror ikke du skal bekymre deg så mye, dette er en fillesak. I hvert fall for deg. 2 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 Jeg mener at blir du innkalt som vitne i en rettssak, hjelper det lite hva du har lyst til. Da har du å møte. Og snakke. Hvis du var siktet, ville du nok fått beskjed om det. Tror ikke du skal bekymre deg så mye, dette er en fillesak. I hvert fall for deg. Det høres bra ut det! Nei jeg bare stresser veldig, aldri vært borti noe av dette før, så vil heller ikke ha noe på rullebladet, iallefall når jeg vet at jeg ikke er den personen som gjør slike ting, er vell ikke akkurat den personen som hadde greid å gjøre noe uansett.. Lenke til kommentar
Toron Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Jeg skjønner godt at du ikke ønsker å vitne for kameraten din, å kaste venner under bussen er jo absolutt en hyggelig og respektabel ting å gjøre. Kameraten din ville nok ha takket deg for det. Dessverre så er du jo nå nødt til å møte opp på politistasjonen, så da er nok det beste alternativet å ikke si noe somhelst under avhøret. Politiet vil nok da fort konkludere at det du vet ikke har relevans for saken, og at du i hvert fall ikke har noe å skjule. Endret 12. februar 2013 av Toron Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Å (anbefale noen å) nekte å forklare seg på helt generell basis er en noe dårlig ide; i ytterste konsekvens kan det i teorien gi inntil 3 måneders fengsel (inntil du velger å forklare deg, men oppad begrenset til 3mnd). (straffeprosessloven §137). Man har derimot ingen plikt (dog med et unntak i paragrafens andre ledd...) til å fortelle noe som vil kunne utsette deg selv, eller dine nærstående (nær slekt & ektefelle, men ikke venner) for straff, jfr straffeprosessloven §123. 1 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Jeg skjønner godt at du ikke ønsker å vitne for kameraten din, å kaste venner under bussen er jo absolutt en hyggelig og respektabel ting å gjøre. Kameraten din ville nok ha takket deg for det. Dessverre så er du jo nå nødt til å møte opp på politistasjonen, så da er nok det beste alternativet å ikke si noe somhelst under avhøret. Politiet vil nok da fort konkludere at det du vet ikke har relevans for saken, og at du i hvert fall ikke har noe å skjule. Jeg vil ikke si det er å kaste venner under bussen, jeg sa ifra til han at han skulle gi seg etter starten, fordi jeg er ikke den typen som liker å blande meg inn i trøbbel. Og det skjønner han nok selv. Han som anmeldte, mener at han så kompisen min slå han, men var for full til å huske noe annet. Jeg vil ikke si at han har noe å takke for. Han vet selv at det eneste jeg kan vitne er at jeg så han ble slått, men om jeg så han slå tilbake, var det vanskelig å si, så sant jeg måtte holde meg selv fra kompisen hans, som fokuserte på meg. Om han har gjort det eller ikke, vet vell han selv, selvom jeg tror det kan være mulighet for at han har slått, + kanskje flere av gutta hans, siden jeg vet godt , og har sett at de fort kan angripe, om det er en mulighet, f.eks, at de blir slått først.. Men det å ikke si noe som helst gjør vell at politiet mistenker deg? Kan det at jeg ble slått samme kvelden, unnlate å si det til politiet? Fordi jeg vet nemlig ikke hvem det er, pga jeg snakket med han som anmeldte og han kan ikke huske dette. Og det er ikke mange som har sett det, siden det var ute på danse gulvet, og det var stappet med folk, og det er ganske lenge siden, så jeg har dårlig med vitner til det. Og kan jeg fortelle politiet det jeg har hørt? altså rykter osv For helt i starten, så var gutta mine helt sånn, "jeg gjorde det, jeg gjorde det", og nå så er det ingen som innrømmer. Jeg synes selv at det er dårlig at han blander inn meg, og ikke de andre kompisene hans, som var borte ved bordet, når det skjedde. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Å (anbefale noen å) nekte å forklare seg på helt generell basis er en noe dårlig ide; i ytterste konsekvens kan det i teorien gi inntil 3 måneders fengsel (inntil du velger å forklare deg, men oppad begrenset til 3mnd). (straffeprosessloven §137). Man har derimot ingen plikt (dog med et unntak i paragrafens andre ledd...) til å fortelle noe som vil kunne utsette deg selv, eller dine nærstående (nær slekt & ektefelle, men ikke venner) for straff, jfr straffeprosessloven §123. Hva vil du si er det lureste å gjøre? Jeg vet ingenting avhøret, eller selve anmeldelsen, hvem som er siktet, eller mistenkt osv.. Jeg vet det er ingen grunn til å stresse, stresser ikke over at jeg skal i avhør, men stresser bare det med at, om det ikke blir henlagt, eller at de finner ut om kompisen min er skyldig eller ikke, og det blir dratt lengere, så får vell foreldra mine vite om det .. og de vil iikke bli særlig glad for å vite at jeg ble slått. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Å ikke forklare seg er en ekstremt dårlig idé. Det må regnes som å være uærlig med politiet og rent bortsett fra at det er uetisk, så er de som avhører veldig flinke til å avsløre slikt. Si det som det er, så har du lite eller ingenting å frykte. Det er bedre at politiet oppklarer denne saken, enn at flere blir slått ned på byen, enten det er din kompis eller noen andre som gjør det. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Å ikke forklare seg er en ekstremt dårlig idé. Det må regnes som å være uærlig med politiet og rent bortsett fra at det er uetisk, så er de som avhører veldig flinke til å avsløre slikt. Si det som det er, så har du lite eller ingenting å frykte. Det er bedre at politiet oppklarer denne saken, enn at flere blir slått ned på byen, enten det er din kompis eller noen andre som gjør det. Føler på en måte at jeg ikke har så mye å si, som skulle kunne hjelpe dem. Enn at jeg kan vitne til at kompisen min ble slått, men jeg fikk jo ikke med meg hva som skjedde ved bordet, der han typen mest sannsynligvis fikk skaden.. For rett etter det greinee, fikk jeg høre at de ble truet igjen av mange "utlendinger" inne på doen. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Føler på en måte at jeg ikke har så mye å si, som skulle kunne hjelpe dem. Enn at jeg kan vitne til at kompisen min ble slått, men jeg fikk jo ikke med meg hva som skjedde ved bordet, der han typen mest sannsynligvis fikk skaden.. For rett etter det greinee, fikk jeg høre at de ble truet igjen av mange "utlendinger" inne på doen. Ser den, men kanskje politiet får noe ut av det allikevel. Det er ikke godt å vite. Endret 12. februar 2013 av Aiven 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 En annen grunn til at du for din egen del bør samarbeide så godt du kan, er rett og slett at det virker på meg som om du kan komme til å gruble deg halvt ihjel i etterkant hvis du ikke gjør det. 3 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 En annen grunn til at du for din egen del bør samarbeide så godt du kan, er rett og slett at det virker på meg som om du kan komme til å gruble deg halvt ihjel i etterkant hvis du ikke gjør det. jeg kommer til å møte opp, også la meg bli avhørt, men jeg vet ikke helt hva kompisen min har sagt når han ble avhørt, så om jeg blir stilt spm, om ting jeg ikke har noen anelse om , siden jeg ikke var der ved bordet, hva skal jeg gjøre da haha? Kompisen min som vitna først, var for full at han nesten ikke husker noe.. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 jeg kommer til å møte opp, også la meg bli avhørt, men jeg vet ikke helt hva kompisen min har sagt når han ble avhørt, så om jeg blir stilt spm, om ting jeg ikke har noen anelse om , siden jeg ikke var der ved bordet, hva skal jeg gjøre da haha? Da skal du selvsagt si at du ikke har en anelse 1 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Da skal du selvsagt si at du ikke har en anelse Men er vitneavhør noe farlig? Føler meg som en kriminell bare pga jeg må til politiet hahha Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Nei, jeg har vært i vitneavhør tidligere på grunn av at en venn meg av døde. Dette var for å kartlegge hendelsen, og vite hva som hendte. Jeg snakket med en politimann som var åpen og flink å snakke med, og det gikk helt greit. Det høres ut som om vitneavhør vil kunne være noe kriminelt, men i bunn og grunn - som i min situasjon - så er det bare for å få vite hva som hendte. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Nei, jeg har vært i vitneavhør tidligere på grunn av at en venn meg av døde. Dette var for å kartlegge hendelsen, og vite hva som hendte. Jeg snakket med en politimann som var åpen og flink å snakke med, og det gikk helt greit. Det høres ut som om vitneavhør vil kunne være noe kriminelt, men i bunn og grunn - som i min situasjon - så er det bare for å få vite hva som hendte. hvor mange ganger var du der? Er det sånn at du drar dit en gang, så er du ferdig med alt ? Er bare nervøs haha, siden jeg er på den siden til han som anmeldte, og ikke han som har anmeldt.. Endret 13. februar 2013 av cenenzo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå