Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, skal opp til fagprøve imorgen og lurte på om dere har noen gode råd og tips. Hvor mye skrives på planleggings delen, dokumentasjons delen og egenvurderingen? Har 60 timer på meg.

Jeg vet at jeg får PID på prøven og lurer på om noen kan forklare Ziegler–Nichols, lenge siden jeg har holdt på med dette, har googlet litt men finner ikke noen plass som forklarer dette godt.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ziegler-Nichols er noen idiotiske tommelfingerregler man lærer på skolen og som man ALDRI bruker i det virkelige liv.

 

Det handler om å enten å analysere systemet i stående svingninger og derivere noen Kp, Ti og Td-verdier ut fra dette, eller å analysere sprangresponser til systemet og finne tidskonstanter for på den måten få ut noen av de samme verdiene.

 

Dette funker fint på teoretiske oppgaver og når man simulerer det, men som sagt - i det virkelige liv så er ikke ZN noe annet enn en dårlig start :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ziegler-Nichols er noen idiotiske tommelfingerregler man lærer på skolen og som man ALDRI bruker i det virkelige liv.

 

Det handler om å enten å analysere systemet i stående svingninger og derivere noen Kp, Ti og Td-verdier ut fra dette, eller å analysere sprangresponser til systemet og finne tidskonstanter for på den måten få ut noen av de samme verdiene.

 

Dette funker fint på teoretiske oppgaver og når man simulerer det, men som sagt - i det virkelige liv så er ikke ZN noe annet enn en dårlig start :)

 

Virkelig? Er dette sant? Kan du utdype?

 

Studerer selv automasjon og har akkurat lært om ZN-metoden. Men om denne ikke blir brukt til vanlig er jo dette noe jeg kan "briefe" med. Fint om du evt. har kilder/linker.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Men det er vel ZN og Åstrøm Hægglund som er alternativene man har om man ikke skal bruke tyngre matematisk analyse (Jeg kjenner hvert fall ikke til flere som kan brukes med matematikkpensumet til yrkesfag) Det som er viktig å huske på er at det bare er et utgangspunk! Du må som regel alltid modifisere parameterne etter at du har brukt prosedyren,

 

Se vedlegg for innreguleringsmetodene

 

Men for å understreke det TwinFlower sier så kan du finne følgende i teksten.

 

Denne definisjonene stammer fra Ziegler og Nichols som på 40 tallet publiserte sine kjente innstillingsmetoder.

 

Til slutt vil jeg anbefale å prøve Åstrøm Hægglund metoden om du har en "on/off" regulator.

Eksperimentell innstilling av PID.doc

Lenke til kommentar

Problemet er for det første at man ikke alltid har anledning til å gjøre sprangresponser eller å sette systemet med stående svingninger fordi det vil skade komponenter etc.(Prøv å kjøre en generator-regulator med stående maks/min-svininger i lenger enn noen få hundre milisekunder før vernene løser ut etc)

 

Dermed må man enten teoretisk beregne en PID ut fra oppgitte tidskonstanter fra fabrikant, eller rett og slett prøve og feile relativt vilkårlig. Desto mer man kan om PID i utgangspunktet, desto fortere vil man klare å regulere systemet.

 

Hadde en diskusjon med noen kollegaer om nettopp ZN for noen uker siden, og alle var hjertens enige om dens ubrukelighet i praktisk bruk. Fordelen er at når man lærer ZN, så lærer man også mye om hvordan PID fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...