Petterboy95 Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) ... Endret 13. februar 2013 av Petterboy95 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 https://www.diskusjon.no/guidelines#1._Innleggets_Innhold #2 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) 1 ska kjøleskap, komfyr,varmt vanns tank, vaskemaskin ha egen kurs te vær av dem. 2. koss finn æ ut belastningsstrømen på stikk og lys og komfyr osv Beklager, må bare få være en smule krass her...! Har du sittet på facebook i litt for mange skoletimer eller?? NEI, et kjøleskap trenger IKKE egen kurs. Du kan ha egen kurs på en vv. beholder, samt vaskemaskin og tørketrommel. Det er mulig at du kan legge opp vaskemaskin og tørketrommel på samme kurs. Komfyren Bruker du gjerne en 25A kurs på. Samt en 4 eller i grove tilfeller 6mm2 kabel. Men dette kommer an på kortslutningberegningene dine etc..! Som igjen avhenger av hvilket utstyr du bestemmer deg for å montere Når det kommer til kortslutningsberegningene dine, står dette i NEK 400 og montørhåndboka. Vil på det sterkeste anbefale deg å åpne disse bøkene, å gjøre deg litt kjent med dem. Det vil hjelpe deg senere. Endret 12. februar 2013 av Skipstrixxy 1 Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) æ hadd gjort akkurat som dokker beskreiv her. men læreran si forskjellig alle. ikke så lett å ha 4 lærera. det med en 25A så brukt æ 6mm for det funka når æ sjekka krav 1 og 2 og 3. å har regna inntaks kabel og kor my som mest sansynlig bli belasta med en samtids faktor på 0,5 som det sto i montørhåndboka på 6 kursa eller fler. æ har ikke sotte på facebook i timen. satt komfyr på egen kurs og varmtvannstank på egen kurs. kjipt om den plutselig sku gå. å du må dusj i kald vann vaskemaskin og tørketrommel kan fint gå på en 16A kurs. litt off topic å vær frekk på en tråd knapt snakka om ka som trekke så my at det treng egen kurs. har også regna kortsl vern og overbelastnings vern og overspenningsvern. va lett takk for all hjelp Endret 13. februar 2013 av Petterboy95 Lenke til kommentar
Freidig Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Seriøst, jeg gikk på elektro for 2 år siden og... Jeg trodde dette var helt _basic_ jeg. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 æ hadd gjort akkurat som dokker beskreiv her. men læreran si forskjellig alle. ikke så lett å ha 4 lærera. det med en 25A så brukt æ 6mm for det funka når æ sjekka krav 1 og 2 og 3. å har regna inntaks kabel og kor my som mest sansynlig bli belasta med en samtids faktor på 0,5 som det sto i montørhåndboka på 6 kursa eller fler. æ har ikke sotte på facebook i timen. satt komfyr på egen kurs og varmtvannstank på egen kurs. kjipt om den plutselig sku gå. å du må dusj i kald vann vaskemaskin og tørketrommel kan fint gå på en 16A kurs. litt off topic å vær frekk på en tråd knapt snakka om ka som trekke så my at det treng egen kurs. greit med engen kurs på vv.tk Kjipt om denne foreksempel også tar fryseboksen om man får jordfeil på vv. tanken mens man er på ferie. Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Seriøst, jeg gikk på elektro for 2 år siden og... Jeg trodde dette var helt _basic_ jeg. e basic. men når man ikke har lærera som tar opp herre i det heletatt så lære man det heller ikke.. admin kan steng tråden her no Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 e basic. men når man ikke har lærera som tar opp herre i det heletatt så lære man det heller ikke.. admin kan steng tråden her no Essa, lærerene mine og var sløve. Man lærer best på egen hånd Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Lite tips til deg i forhold til valg av kabelkvadrat. Husk at kunden ikke vil betale for mer enn nødvendig. Hvis du kan gå ned på kvadrate (må beregnes på nytt) bør man gjøre det. Dvs ved mindre lasten på kabelen da overstiger 80% last på kursen. Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Lite tips til deg i forhold til valg av kabelkvadrat. Husk at kunden ikke vil betale for mer enn nødvendig. Hvis du kan gå ned på kvadrate (må beregnes på nytt) bør man gjøre det. Dvs ved mindre lasten på kabelen da overstiger 80% last på kursen. takk ja ska sjekke kravan opp mot et mindre tversnitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå