stolthet Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Hei! Etter plager med tett nese i mange år og to forsøk på å forminske nesemuslingene er det mest sannsynlig at jeg skal ha en operasjon. Ganske sikker på at noen her inne har noen erfaringer eller råd om denne informasjonen, har snakket selv med noen som har hatt slik en operasjon men vil gjerne vite mer. SÅ om du vet noe om denne operasjonen så sleng gjerne inn noen svar Lenke til kommentar
Brouwer Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Rekker ikke skrive så mye nå, men det som skjer når du våkner er at du har 2 "tamponger" oppi nesa som er 8 cm lange ca tror jeg. De kommer du til å ha i nesa i et døgn, deretter fjerner legen disse, og det er litt ekkelt når han drar de ut. Du kommer også til å oppleve å ha en del skorper med blod i nesa, og derfor må du skylle nesa flere ganger om dagen med saltvann spray som du kjøper på apoteket. Du kommer også til å ha montert en liten plastvegg på begge sider i nesa som gir støtte, og den er sydd fast med noen sting i nesa. Den har du i nesa i en ukes tid. Det kommer til å gjøre vondt når du tar på nesa i flere måneder fremover. Det anbefales å ikke spille fysisk sport de første ukene. Det er en ganske ubehagelig opplevelse den første uken etter operasjonen, men så lenge du ikke tukler med nesa di er det bare mest ubehagelig og ikke vondt. Det er vanlig å få utskrevet paralgin forte som du tar sammen med ibux, men det snakker du med legen om før operasjonen. Alt som skjer under operasjonen er det ikke sikkert du har lyst til å vite for mye om, men legen kan fortelle deg alt om dette. Lykke til Endret 12. februar 2013 av barry Lenke til kommentar
MonsterTurbine Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Hadde mye samme opplevelse som Brouwer, hadde dog tamponger i nesen i 4 eller 5 dager. Det er ikke spesielt behagelig da nesen er 110% tett, ganske uvant de første dagene å ikke kunne snufse. Men man kommer seg igjennom det Verste med alt var bedøvelsessprøyten like før operasjonen, ble satt i tuppen av nesen. Noe av det vondeste jeg har kjent på så lenge jeg kan huske Bannet høyt og to sykesøstre holdt meg fast, haha Men det tar 2 sekunder, så man kommer seg igjennom det og. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 (endret) Hadde neseskilleveggoperasjon i 2006 tror jeg det var. Søstera mi dytta meg på trynet når jeg var cirka 1 år og nesa fungerte på kanskje 30-40% etter det. Operasjonen var ment å ta 45m men tok nesten 3 timer fordi de måtte flytte hardnet brusk ifra én side og over på den andre. Når jeg våknet fikk jeg klaustrofobi (eller hvertfall kvelningsfobi) av at jeg hadde tamponger i nesa og ikke fikk puste. Pulsen gikk langt opp og jeg måtte be om å få beroligende. Vanligvis er det dagkirurgi, men jeg måtte bli over natten. I utgangspunktet skal du bruke paracetamol mot smertene. Sykepleierne på Lovisenberg synes dette var så ille (særlig fordi jeg hadde flyttet brusk og brukket nesa) at de gav meg en del kodein å ta med hjem. Det kom VELDIG godt med. Smertene jeg hadde var hvertfall betydelige. Og uten kodein ville jeg hatt store problemer. Mine tips er: -Vær forbedt på pustebesvær/angst når du våkner med tamponger i nesa -Sørg for å ha kodeintabletter hjemme på forhånd (paralgin av et eller annet slag) -Saltvannsskyll trenger du ikke kjøpe, men kan lage selv. Hvor mye salt du bruker er avhengig av hva som føles godt. En halv teskje salt i en kopp og rør godt f.eks. EDIT: Forøvrig var resultatet fortreffelig. Har 90% gjennomstrømning nå som har hjulpet mye både på søvn og fysisk form. Endret 24. februar 2013 av omnomnomnivore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå