TMB Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Hei Har bestilt et par billige flower petal lens hoods på eBay og lurer på hva den ringen som følger med er til http://www.ebay.co.uk/itm/New-58mm-Flower-Lens-Hood-For-Canon-DC-SN-HOOD-58MM-A-useful-practica-/130844670178?pt=UK_Collectables_Breweriana_SM&var=&hash=item1e76f338e2 Er det for å øke/minske avstanden til objektivet slik at man unngår å få sorte kanter på bildet? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Om det er til å skru i filtergjengene foran så er sikkert den ringen for å "låse" det fast så det ikke vingler. Du skrur den altså da mot objektivet etter at du har montert. Jeg bare gjetter nå altså.. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hei Har bestilt et par billige flower petal lens hoods på eBay og lurer på hva den ringen som følger med er til http://www.ebay.co.u...=item1e76f338e2 Er det for å øke/minske avstanden til objektivet slik at man unngår å få sorte kanter på bildet? Den er til for å låse fast "blomsten" i riktig vinkel mot linsa. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Og hva er riktig vinkel? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 På bildet i annonsen ser du at det er en liten hvit pil på solblenderen, denne skal være rett opp (eller ned). Hvis du har et objektiv med roterende frontelement (som f.eks Canon sine 18-55mm) vil denne typen solblender være "umulig" å bruke. I disse tilfellene bør man bruke en solblender som denne: http://www.ebay.co.uk/itm/Lens-Hood-for-Canon-EW-60C-EF-S-18-55mm-f-3-5-5-6-EF28-90mm-f-4-5-6-II-USM-UK-/290787573606?pt=UK_Photography_CameraLenses_Lens_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item43b44a3f66 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Skjønner. Men jeg satt den på min 18-55 og uansett brennvidde eller fokus så får jeg ikke noen forstyrrelse på bildet. Hva mener du med at den da er "umulig" å bruke? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Lagde en kjapp tegning, det som skjer er at når man bruker vidvinkel kan solblenderen dekke for bildevinkelen. Endret 12. februar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Skjønner. Men jeg satt den på min 18-55 og uansett brennvidde eller fokus så får jeg ikke noen forstyrrelse på bildet. Hva mener du med at den da er "umulig" å bruke? Sett objektivet ditt til 18mm, kameraet i "Av" på komandohjulet på toppen. Trykk på knappen merket med [Q] og manøvrer deg til øverste linje for å sette blenderverdien til f/3,5 og sett solblenderen 90 grader "feil" i forhold til det jeg skrev lengre opp her. Nå kan du ta et bilde av en hvit vegg, eller tak og du vil (etter at du har fått bildet inn på PC'n) se at bildet er mørkere helt til høyre og venstre. Litt klunsete forklart, men håper at du forstår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå