Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om B-preparat medikament og politiet

Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående Rivotril:

- Jeg får fast utskrevet Rivotril av legen min, og lurer på følgende:

- Har jeg lov til å ta denne "klistrelappen" som blir klistret fast på pakken, og klistre den fast på glasset istedenfor?

Det gjør det iallefall mye enklere for meg, å ta med meg medikamentet.

- Kan politiet ta fra meg dette glasset allikevel selv om denne klistrelappen er festet på glasset?, eller er det ofte nødvendig at jeg må vise frem selve resepten i papirform (som alltid blir sendt elektronisk)?

- Kan jeg forlange å få en kopi av resepten(e) i papirform, enten når jeg får medikamentet utlevert, eller ved et senere tidspunkt på det aktuelle apoteket?

- Så lenge jeg har resept å vise til dersom jeg blir tatt for bruk av medikamentet, kan de fortsatt ta de fra meg, og nekte å gi meg de tilbake?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel klistre den lappen i panna di om du så føler for det.

Problemet er at det ikke alltid står på den lappen om hva medikamentet er, hva det brukes til.

Hvis det er så viktig å ha bevis med deg så kan du jo bare spørre om en resept på papir. Dette kan fastlegen sende i posten.

Når det er snakk om slike piller så er det alltid lurest å gå rundt med hele pakken, hvis du må ta den med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Når det er snakk om slike piller så er det alltid lurest å gå rundt med hele pakken, hvis du må ta den med deg.

Hvorfor det?

Selv synes jeg det bare blir unødvendig, tar mer plass, pluss at pakken blir ødelagt nesten med en gang om den ligger i en lomme uansett.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Det kan også nevnes at på lappen står det at jeg får det for Epilepsi, og ikke det jeg egentlig får det for, som også er en nevrologisk sykdom, men som samtidig kan ligne på Epilepsi på sitt verste, symptomsmessig,

Er dette mot regelverket, eller ulovlig for legen å gjøre?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Selv synes jeg det bare blir unødvendig, tar mer plass, pluss at pakken blir ødelagt nesten med en gang om den ligger i en lomme uansett.

Fordi det er mer sannsynlig at du ikke har forfalsket lappen hvis den er på pakken.

Det kan også nevnes at på lappen står det at jeg får det for Epilepsi, og ikke det jeg egentlig har, som også er en nevrologisk sykdom, men som samtidig kan ligne på Epilepsi på sitt verste, symptomsmessig,

Er dette mot regelverket, eller ulovlig for legen å gjøre?

Dette er nok ikke ulovlig nei. Man får forskrevet medisin for en rekke grunner og ikke alltid hva medisinen egentlig er for, som f.eks å få piller som skal forhindre psykotiske episoder for smerter, p-piller mot menssmerter, osv.

Ofte så legger jeg merke til at det ikke er SÅ nøye akkurat hva det står på lappen at du tar det mot. Poenget er at din lege har forskrevet deg dette preparatet, og om du faktisk skal få lov til å ta dette preparatet eller ei skal legen din og ikke hvermannsen kunne stille spørsmål ved.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Har jeg lov til å ta denne "klistrelappen" som blir klistret fast på pakken, og klistre den fast på glasset istedenfor?

"Klistrelappen" skal sikre at du får informasjon om legemiddelet, det er ikke dokumentasjon på din rett til å ha det. Hva som skjer med lappen etter at du har fått legemiddelet er ikke relevant.

- Kan politiet ta fra meg dette glasset allikevel selv om denne klistrelappen er festet på glasset?, eller er det ofte nødvendig at jeg må vise frem selve resepten i papirform (som alltid blir sendt elektronisk)?

Dersom politiet mot formodning skulle kreve opplysninger om din rett til å ha legemiddelet kan (og skal) du henvise til apotek og lege, som begge fører reseptregnskap.

- Kan jeg forlange å få en kopi av resepten(e) i papirform, enten når jeg får medikamentet utlevert, eller ved et senere tidspunkt på det aktuelle apoteket?

Rivotril er et B-preparat. Det følger av legemiddelrekvireringsforskriften pgf 9-2 at resept på B-preparat skal holdes tilbake i apotek etter ekspedisjon og ikke utleveres pasienten.

- Så lenge jeg har resept å vise til dersom jeg blir tatt for bruk av medikamentet, kan de fortsatt ta de fra meg, og nekte å gi meg de tilbake?

Nei. De kan ikke det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nei. De kan ikke det.

Hva om de allikevel gjør det? Hvilke konsekvenser kan jeg garantere at den eller de aktuelle politibetjentene vil få?

Er det ulovlig å f.eks ha 5stk piller på seg (f.eks i skjortelommen)?

Hvilke konsekvenser kan dette gi?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Ikke gå med løse piller av den sorten som blir solgt på gaten.. Hvis du da blir tatt med det så kan de mistenke at du selger dem.

Jeg vil råde deg til å spørre om dette her på apoteket. Kanskje de kan gi deg mindre, mer praktiske pakker å ta med rundt omkring eller har andre løsninger for deg.

Eventuelt så ville jeg bedt om resept og ha pillene i en pilleboks du kjøper på apoteket (de er som regel bittesmå og runde, veldig kjekke å ha med på farten).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om de allikevel gjør det? Hvilke konsekvenser kan jeg garantere at den eller de aktuelle politibetjentene vil få?

Du kan ikke garantere noenting, og det er sjelden særlig lurt å true offentlige tjenestemenn.

Er det ulovlig å f.eks ha 5stk piller på seg (f.eks i skjortelommen)?

Hvilke konsekvenser kan dette gi?

Så lenge du har fått pillene via lovlig adkomst, ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke type "trusler" tenker du på?

Å garantere for konsekvensene til tjenestemenn er i praksis å true vedkommende (jfr. ditt spørsmål om konsekvenser). Politiet har mer makt enn deg og du bør derfor ikke yppe til bråk med dem. Politiet kan faktisk ta fra deg medisinene, men det skal litt til. Mistanke om videresalg etc. kan føre til beslag, men politiet besitter ikke medisinsk bakgrunn og kan ikke ta deg av medisinen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...