Cooky Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) - Har jeg i noen som helst situasjon (spesielt om jeg har psykiske lidelser) dersom jeg er har passert 18, og egentlig har nok penger selv til å leie meg en leilighet (bare ikke en som vanligvis ville vært særlig hygenisk, stor eller fin), kan jeg da ha rett på penger til leilighet, eller valgfri leilighet i seg selv? Finnes det noen unntak der jeg kan ha rett på noe innen leie av egen leilighet/bo i egen leilighet som enten delvis eller helt og fullt blir dekket av NAV, eller lignende? Endret 11. februar 2013 av Cooky Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Har hørt om noe som heter bostøtte. Jeg tror det er ment for folk som ikke har sjans til å komme seg ut i normalt arbeidsliv. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Bostøtte kan alle søke på. Den er der for de som tjener lite og dermed trenger hjelp til å få det til å gå rundt med husleie o.l. Det er ikke kun de som ikke har sjangs for å komme seg ut i arbeidslivet som får det. Alle kan søke om bostøtte, og det gis ofte til arbeidssøkende, trygdede, småbarnsfamilier, m.m. Nedsiden med bostøtte er at man må ha signert kontrakt før man søker.. så det kan være greit å finne ut av om man har krav på bostøtte og hvor mye før man skriver under på en kontrakt. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Man finner bostøttekalkulator på husbankens hjemmesider. Der finner du ut røflig hvor mye du kan forvente å få. https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html?language=no Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 Man finner bostøttekalkulator på husbankens hjemmesider. Der finner du ut røflig hvor mye du kan forvente å få. https://tjenester.hu...tml?language=no Og den er nøyaktig? Er det NAV som utbetaler bostøtte, btw? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Og den er nøyaktig? Er det NAV som utbetaler bostøtte, btw? Det er det husbanken som gjør. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Du har ikke rett til penger til valgfri leilighet, og ingen har heller plikt til å skaffe deg varig bosted. (NAV har imidlertid plikt til å skaffe deg et midlertidig bosted hvis du står uten tak over hodet.) Dersom du ikke på annen måte kan sørge for deg selv har du krav på støtte etter sosialtjenesteloven til livsopphold og bolig av rimelig og nøktern standard. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå