Heatsink Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Jeg arbeider på et kontor. Vi fører hver dag timelister hvor vi fører timer på prosjekter som faktures kunder, tid til møter o.l. føres på såkalt interntid. Det er lagt opp til at det skal skrives åtte timer hver dag. I arbeidskontrakten min står det "8 timers arbeidsdag inkludert 30 minutters lunsjpause." Det må finnes mange kontorer med lignenede systemer, og det jeg lurer på er om det er riktig å føre 30minutter hver dag på interntid for lunsj, eller om lunsjpausen skal settes på prosjekter? De ansatte har ulik praksis, men med overvekt på alternativ 2. Vi hadde akkurat en diskusjon på dette, og vi kommer til ha en til, så jeg vil gjerne høre innspill fra noen andre. Jeg har ikke vært i arbeidslivet så lenge, så jeg kommer ikke til å være den som argumenterer høyest, men jeg synes praksisen med å "bake inn" lunsjpausene i prosjekter virker feil. Enten så lurer man kunden eller så lurer man seg selv når man fører opp timer man faktisk ikke arbeider. Er dette vanlig? Er det i det hele tatt lov? (det står ikke med liten skrift at 0,5t legges til hver dag). Endret 11. februar 2013 av Heatsink Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Helt vanlig, og man blir som regel møtt med "jeg ville ikke betalt for en som ikke spiste lunsjen sin", om man synes det er merkelig. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Syns dette høres rart ut, og kan ikke fatte at dette er vanlig. Jeg jobber visstnok 7,5 time med 30 min ubetalt lunsj. Har også timesbetaling. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Hva om man vrir litt på det? For det Heatsink sier er ikke så dumt. Du skal jobbe med ett prosjekt i 4 uker, konstant. Du velger å IKKE spise verken lunsj eller frokost. Produktivitet din faller pga mangel på energi. For kunden, så er det ett direkte tap. Vil du heller betale denne konsulenten (eller hva du måtte jobbe som) sin lunsj nå ? Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Hvis du kan dra avgårde, sove eller generelt gjøre som du selv vil i matpausa så skal du ikke ha betalt. Hvis du plikter å være tilgjengelig i matpausa så skal du også ha betalt for dette, fordi om du ikke gjør noe arbeids relatert mens du spiser. Hvis du velger å ikke spise og det igjen fører til dårlig produktivitet så er det bare ris til egen bak, siden du da kanskje ikke er en av de som får være med videre på neste prosjekt.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Jeg arbeider på et kontor. Vi fører hver dag timelister hvor vi fører timer på prosjekter som faktures kunder, tid til møter o.l. føres på såkalt interntid. Det er lagt opp til at det skal skrives åtte timer hver dag. I arbeidskontrakten min står det "8 timers arbeidsdag inkludert 30 minutters lunsjpause." Dette var knotete formulert, står det noke meir om arbeidstid i arbeidskontrakten din? Kven har sagt at det er lagt opp til at det skal skrivast 8 timer kvar dag? Normalt sett så er ei arbeidsveke på 37,5 timer (7,5 timers dager). På kontor er det vanlig at lunsjen ikkje er betalt då du berre har rett på betalte pauser dersom dere ikkje har skikkelige fasiliteter eller dersom du ikkje fritt kan forlate arbeidsplassen. Men det kan være at dere har fått ordnet avtale om betalt matpause. Eg synest uansett at arbeidskontrakten er svært diffus på om du skal ha betalt for 7,5 eller 8 timer. I slike tilfeller er det vanlig at ein tolker til kontraktskrivers ugunst (sidan dette kunne vært formulert tydeligare). Når det gjeld den praktiske timeføringa så vil det mest rettferdige være at du fakturerer prosjektene etter arbeidsmengde. Så prosjektet som du brukte 50% blir fakturert for halvparten av lunsjen din og prosjektet som berre tok 10% av arbeidsdagen din betaler for ein tiandedel av lunsjen din. Men det er lettast å skrive det som interntid. Det det i praksis vil seie er at prisen for alle prosjekt blir satt litt opp for å dekke lønnskostnaden i pausene. Det viktigaste er uansett at alle gjer dette på samme måte slik at det ikkje blir ulik praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå