Gå til innhold

Nå går alt til inkasso! What to do?


Reptilia

Anbefalte innlegg

Kan ikke ringe inkassobyråene når jeg ikke har fått inkasso enda.

 

Lurer også på hvor lang tid det tar fra man får inkassoet til man blir innkalt til namsmann..?

 

Ehh jo? Du skulle egentlig ha ringt for LEEEEEEENGEEE siden. Det står sannsyneligvis et telefonummer på fakturaen din også. Grunnen til at dette står her er fordi du sef skal RINGE.

 

Jeg kan iallefall si en ting klart, at om du IKKE ringer så går det mye fortere til namsmann enn om du ringer, men først vil de tyne penger av deg, fordi du ikke har ringt, og fordi du har brutt avtale. Regn med å betale mange tusen bare fordi du ikke ringer.

 

Ditt valg.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehh jo? Du skulle egentlig ha ringt for LEEEEEEENGEEE siden. Det står sannsyneligvis et telefonummer på fakturaen din også. Grunnen til at dette står her er fordi du sef skal RINGE.

 

Jeg kan iallefall si en ting klart, at om du IKKE ringer så går det mye fortere til namsmann enn om du ringer, men først vil de tyne penger av deg, fordi du ikke har ringt, og fordi du har brutt avtale. Regn med å betale mange tusen bare fordi du ikke ringer.

 

Ditt valg.

 

 

Hallo!! Trustbuddy er kreditor og de utfører selv inkassoinndrivingen. De vil IKKE utsette fristen med mindre jeg betaler ett gebyr, noe jeg ikke kan betale. Comprende?

Dessuten er ikke kreditor og inkassobyrå det samme.

 

Istedet for å be meg ringe når jeg allerede har gjort det, så kan du enten la være å svare om du ikke kan svaret, eller la andre som faktisk kan noe om det svare.

 

 

Spørsmålet er altså hvor lang tid det tar før inkassosaken blir aktiv til det går til namsmannen.

Endret av Reptilia
Lenke til kommentar

Hallo!! Trustbuddy er kreditor og de utfører selv inkassoinndrivingen. De vil IKKE utsette fristen med mindre jeg betaler ett gebyr, noe jeg ikke kan betale. Comprende?

Dessuten er ikke kreditor og inkassobyrå det samme.

 

Istedet for å be meg ringe når jeg allerede har gjort det, så kan du enten la være å svare om du ikke kan svaret, eller la andre som faktisk kan noe om det svare.

 

 

Spørsmålet er altså hvor lang tid det tar før inkassosaken blir aktiv til det går til namsmannen.

 

Er det kun Trustbuddy du sliter med da? Trodde det var to gjeldsaker jeg. Trustbuddy er vel en bevegelse som gir venner lån uten sikkerhet. Eneste man har er ordet sitt, når man bryter ordet så må man sef også betale for dette da folk taper penger på deg.

 

Det eneste du kan gjøre er å ringe, om du må betale gebyr eller ikke vet ikke jeg. Det er forskjellig fra sak til sak. Men det beste er uansett alltid å ringe å komme til en avtale.

 

Noe annet råd enn dette og NAV Gjeld finnes ikke. Hva er det du vil? At vi skal trylle for deg? Vi har allerede gitt deg alle tips du kan få.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det kun Trustbuddy du sliter med da? Trodde det var to gjeldsaker jeg.

 

Det eneste du kan gjøre er å ringe, om du må betale gebyr eller ikke vet ikke jeg. Det er forskjellig fra sak til sak. Men det beste er uansett alltid å ringe å komme til en avtale.

 

Noe annet råd enn dette og NAV Gjeld finnes ikke. Hva er det du vil? At vi skal trylle for deg? Vi har allerede gitt deg alle tips du kan få.

 

Takk for hjelpen du ga meg i starten DropK.. Men nå får jeg ikke svar på det jeg spør om her. :p Les den nederste linjen på posten min ovenfor. Det er DET jeg ønsker svar på :)

Endret av Reptilia
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen du ga meg i starten DropK.. Men nå får jeg ikke svar på det jeg spør om her. :p Les den nederste linjen på posten min ovenfor. Det er DET jeg ønsker svar på :)

 

Det er veldig variabelt skjønner du. Det er forskjell på hvert inkassoselskap og dessuten også hvor mye du skylder de.

 

Det vanlige er jo at det går til Inkasso, du får flere tusen pålegg i Inkassobelegg og så får du noen regninger til. Det vanlige er også, men ikke alltid, at du får en slik regning som sier: Nå blir det namsmann snart hvis du ikke betaler!!

 

Min eks ble medlem av en bokklubb engang og satt det på mitt navn, noe som gjorde at jeg fikk masse bøker returnerte osv. Helvetes styr, og jeg var ikke villig til å betale for hennes bøker.

 

Det lille greine der gikk til namsmann, derfor har jeg lært at man skal ringe disse folkene uansett. Nå betaler jeg alltid alle regninger 14 dager før frist. Dersom dama skriver ting i mitt navn, så skal jeg iallefall ringe de jeg "skylder" penger.

Lenke til kommentar

Istedet for å be meg ringe når jeg allerede har gjort det, så kan du enten la være å svare om du ikke kan svaret, eller la andre som faktisk kan noe om det svare.

 

 

Spørsmålet er altså hvor lang tid det tar før inkassosaken blir aktiv til det går til namsmannen.

Trustbuddy er en kreditor. Hva med å ringe de andre som du sliter med?

 

Det kan ta lang tid för du havner hos namsmannen. Men for å bruke den eneste kreditoren du tydeligvis tror du trenger å bry deg om som eksempel, så vil den gjelden väre närmere 30000 innen den tiden. Sannsynligvis höyere siden Trustbuddy har ekstremt höye renter og gebyrer når du bryter tilliten der.

 

Men du virker jo ikke som om du vil ha hjelp. Du blir bare sur når noen faktisk gir deg velmente, ärlige og gode råd om hvordan du kan unngå at alt skal gå til helvete for deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Her var det mye vas og svada..

 

Tips til trådstarter: Man kan google det meste, oversikt på størrelser etc på inkassosalærer varierer etter størrelsen på hovedstol (opprinnelig kravbeløp før renter og inkassosalærer).

 

Du kan finne en slik oversikt her: http://www.inkasso.no/salaerer-og-gebyrer.shtml (velg den øverste, det er en pdf med satsene for 2013.)

 

Les deg opp om inkassoforløp her: http://www.conta-inkasso.no/innhold/inkassoskolen og http://www.conta-inkasso.no/innhold/inkassoskolen/saksgang-for-inkasso-mot-privatpersoner.

 

Her kan du også lese litt om inkasso(noe av det samme som hos conta): http://www.kravia.no/egeninkasso/saksgang.

 

Her er også en del info: http://www.gjeld.org.

 

Det kan også være nyttig for DEG å ringe navs gjeldtelefon slik at du får opp kunnskaps- og kompetansenivået ditt rundt dette, for det er tydelig at du ikke har helt peiling på dette området (seff av gode årsaker som at du aldri har hatt gjeldsproblemer før) men nå har du det, så nå må kunnskapen på plass i en større grad enn det har vært før. Slutt å syt over råd du ikke liker, du har postet på et offentlig forum, shut up and suck it up! Om ikke for annet så bør du ringe navs gjeldtelefon for å litt mer personlig ro rundt dette. Ting som betalingsanmerkningssaken stresset deg tydeligvis, du kunne fått litt ro i sjelen av å prate med nav der.

 

Angående betalingsanmerkninger så tar det lang tid før de blir registrert, og når saken er oppgjort skal betalingsanmerkningen slettes umiddelbart, dog så tar det ofte lengre tid da inkassoselskapene bruker tid med vilje(ja, jeg vet de "lissom" ikke skal gjøre det, men be real!), men det at en betalingsanmerkning står i fire år er kun riktig for en IKKE oppgjort sak. Når den betales skal anmerkningen slettes, men ved at man ikke gjør den opp så skal den slettes etter fire år uansett.

 

Det er ikke namsmannen som koster penger, det er inkassoselskapene med sine skyhøye gebyrer. Bedrifter har anledning til å gå direkte til namsmannen med et uomtvistet krav, men de går som regel via inkassoselskaper først som da får hevet på noen tusen i salærer, FØR saken uansett som regel ender hos namsmannen for inndrivelse, dermed er inkassoskrittet KUN ett fordyrende mellomledd for skyldner. Ren mafiadrift..

 

Hvis sakene ikke har blitt sendt videre til inkassoselskaper enda så skal det i teorien bare være å ringe til kreditor og fortelle at du har midlertidig kapitalkrise og vil måtte trenge noe mer tid for å betale ned saken. Foreslå eventuelt en nedbetalingsplan med hvor mye du kan betale dem når, og når du forventer å ha betalt hele kravet. Send gjerne forslaget skriftlig til dem så du har noe å slå i bordet med senere.

 

Du MÅ være i forkant og forhandle dem, å kjøre strutsemetoden og stikke hodet ned i sanden vil ikke funke og gjør ting bare verre.

 

Lag en skriftlig oversikt i excel med alle kreditorene, kravene og beløpene, skriv også en nedbetalingsplan for når du forventer å være i havn med alt.

 

Det du også kan gjøre om du vil være en sleip faen er å google omtvistet krav, finn på en grunn til hvorfor du ikke er enig i kravet og send en skriftlig innsigelse til selskapet det gjelder til hvorfor du ikke er enig i kravet. Det er ikke lovlig å inndrive omtvistet krav i norge, så da må selskapet sende saken over til forliksrådet, noe som har ventetid på noen uker. Gebyret for en forliksrådbehandling er på rett under 1600 kr tror jeg. MEN da slipper du inkassosalærene som fort kommer opp i noen tusen. Så må du betale etter at det har vært i forliksrådet. MEN, for å gjøre dette bør du først ha prøvd å få til en frivillig ordning med utsettelse, tilby deg å betale renter på kravet, tilby eventuelt også å skrive under på et gjeldsbrev, da sikrer du kravet for dem, og tar vekk litt presset for å kjøre en inndrivelsesprosess gjennom inkassoselskaper.

 

Når det gjelder låneselskapet (ikke norwegian) så er det nok ikke noe å gjøre her, kredittkortselskaper og smålånsselskaper er ren mafiavirksomhet, og en stor del av dems strategi for å tjene penger er mislighold av lån som de kan kjøre hardt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...