Gå til innhold

Canon EOS 500D som første kamera?

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt bitt av foto dilla, og lurer på om dette er ett greit kamera for en nybegynner, eller om kamera bransjen har hoppet lysår fram i tid de siste årene.

Jeg nevnte for en slektning at jeg hadde fått interesse for fotografering og han ga meg dette kameraet (Canon EOS 500D) sammen med 3 objektiver, en del filtre, ekstra batteri, et par solblendere, billader og en ekstra blitz til og feste oppå kameraet pluss ett stativ, på en betingelse. At jeg ikke kom med NOEN spørsmål ang. foto overhodet.

Så jeg lurer på om jeg bare skal bruke det, eller om jeg ville vert bedre tjent med ett nytt kamera?

For og illustrere hvor amatør jeg er, så tok jeg noen bilder på verandaen min i natt, og etter første bilde så var det inn i menyen og lete etter en mute funksjon så det ble lydløst. Tok meg noen min. før jeg tenkte over hva jeg faktisk prøvde på hehe. Mobilen min var jo tross alt lydløs. Er ikke ofte jeg har klart og få meg selv til å føle meg så dum=)

Jeg lurer også på hva levetiden på et sånt kamera er. Han sa at det var tatt mellom 1500-2000 bilder, men det sier meg ingenting, altså om det er 100 bilder jeg kan ta til, før det dør, eller 10.000 bilder. Kameraet ser helt nytt ut, ingen riper eller slitasjemerker.

Og er det noe jeg bør være ops. på når det gjelder dette kameraet?

Takker for svar av alle fotokyndige

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

500D er ikke gammelt i den forstanden at bildene blir akkurat like bra som alle andre tilsvarene kameraer som er produsert de siste 4/5 årene vil gir en tilsvarende bildekvalitet, forskjellen er at nyere kameraer er litt bedre på iso og video, nå har teknologien kommet så langt at produsentene har begynt og putte andre funksjoner i dslr "digital speilrefleks" for og selge de så som wifi og gps.

Et minimum man kan forvente av lukkersyklus "ta bilder" er ca 50.000, men mange kameraer lever etter 300.000 lukkersykluser.

Du kan begynne med og lese den fine guiden "lukker, blender, iso og sånt" samt at Akam har mange fine dedikerte guider som kan hjelpe deg i gitte situasjoner manualen er også kjempebra lesestoff.

Lenke til kommentar

Takker. Skal ut og prøve meg litt fram, med guidene på mobilen, og se hva jeg får til.

Skal begynne og lese, har funnet ut at det er utrolig mye jeg må prøve og lære. Nesten litt overveldene mye. Wifi og gps ser ikke jeg som store mangelen=)

Legger forsåvidt merke til at kameraveske eller sekk hadde vert kjekt å ha. Men, klør litt i fingrene etter og komme meg ut og teste :wee: hvis bare solen kunne komme seg opp.

Jeg skal også innom biblioteket og se om det er noe bøker som kunne vert interessante.

Takk igjen

Edit: Manualen ja. Den skulle jeg hatt. Får legge den som .pdf på mobilen i mellomtiden.

Endret av Dragolar
Lenke til kommentar

Så jeg lurer på om jeg bare skal bruke det, eller om jeg ville vert bedre tjent med ett nytt kamera?

For meg høres det ut som du har vært utrolig heldig, bruk 500D til det er noe konkret du savner. 500D er fortsatt et meget bra kamera.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vert veldig heldig. Skal på safaritur til sommeren, og håper på at jeg kan "betale" han med noen flotte bilder.

Skjønner dog etter og ha lest litt at jeg ikke skulle spørre han om noe. Hadde ikke skjønt en meter om han bare begynte og legge ut i det vie og breie om lukkertid, iso blender osv.

MEN, hehe, hittils er bildekvaliteten desidert best på kameraets auto innstillinger, men det kommer seg vell etterhvert.

Edit:

Har ikke noe annet en det jeg listet opp. Tør nesten ikke spørre han etter det heller. Har ikke akkurat gjort meg fortjent til denne gaven, så jeg vil ikke virke masete. Han bor også på "feil" side av landet.

takk for linken, skal kikke igjennom så snart jeg får tid. altfor mye å lese atm=)

Softwaren kan jeg vel finne på canon sine sider, håper jeg. Er ikke helt sikker på hva du mener med fjernstyring.

Endret av Dragolar
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener med fjernstyring.

Tester multisitat=)

Edit: Funker=)

Edit2:

Ser vist ut til at jeg trenger cd-en. Hmm, får vell bite i det sure eplet og spørre om han kan sende det. Fant EOS utility v1.0 men updateren finner den ikke, og ber om cd-en.

Endret av Dragolar
Lenke til kommentar

Jeg har blitt bitt av foto dilla, og lurer på om dette er ett greit kamera for en nybegynner, eller om kamera bransjen har hoppet lysår fram i tid de siste årene.

Det har jo skjedd noe; men ikke noe grensesprengende.

Så vidt jeg har skjønt, så fikk du dette kameraet til odle å eie, mot å ikke mase og spørre om foto? I såfall er det bare å spørre her :)

Du er bedre tjent å bruke all energi på å lære deg å fotografere og bli godt kjent med kameraet fremfor å kjøpe noe nyere.

Hvilke objektiver fikk du med? Det er mulig at du etterhvert kan kjøpe noen fler objektiver enn de du har i dag; med da må du ha fotgrafert en stund for å se hva du mangler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...