Gå til innhold

Led-belysning på baksiden av tv

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har kjøpt meg en 65" tv som skal henges på veggen. I forbindelse med dette ønsker jeg å få innspill på ulike produkter/løsninger for led-belysning på baksiden av tv'n.

På min tidligere 40" tv brukte jeg bare en slik led-stripe du får kjøpt på IKEA, og som jeg da festet horisontalt på toppen av baksiden. En helt grei løsning, men jeg vil prøve å legge litt mer flid i det på min nye tv.

Kanskje det beste er å ha lys på alle 4 kantene ...? IKEA selger bl.a. en sånn 4-stripers-løsning hvor stripene altså er 25cm. http://www.ikea.com/...ducts/40192361/

Men jeg antar at 25cm blir altfor lite på en stor skjerm. En annen, om enn mer kronglete løsning er å kjøpe flere av den samme jeg hadde på min 40" (alt etter hvor mange kanter du vil lyse opp).

http://www.ikea.com/...ducts/00191735/

Bør jeg ha varme, duse, sterke og/eller kalde lysfarger?

Andre løsninger der ute ...?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg svak for lit kjøligere farger i grønt eller blått :)

Tja, når jeg får tenkt meg om, så må det jo mye være en smakssak hva gjelder slikt :hm:

Men, med årene har synet mitt blitt noe svekket, så jeg kjenner at jeg fort blir sliten i øynene. Tenkte da på om riktig valg av farge på belysningen bak ville hjelpe ...?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Tja, vanskelig å si. I gamle dager med tjukk-tv ble jeg fortalt at man skulle ha en lampe i nærheten av TVn for å ikke bli så sliten i øynene :)

Nå er det vel noe av det IKEA greiene som har multicolour også? Slik at man kan stille seg frem til en farge man synes er behaglig...

Lenke til kommentar

Tja, vanskelig å si. I gamle dager med tjukk-tv ble jeg fortalt at man skulle ha en lampe i nærheten av TVn for å ikke bli så sliten i øynene :)

Nå er det vel noe av det IKEA greiene som har multicolour også? Slik at man kan stille seg frem til en farge man synes er behaglig...

Jeg har lest og hørt at øynene blir mindre slitne med lys bak både pc- og tv-skjermen, enten det er diodelys eller vanlig lampelys. Og erfaringene mine er absolutt de samme (har en bordlampe bak pc'n både på jobb og hjemme). Det beste er hvis jeg får et jevnt og tilpasset lys i forhold til lyset fra selve skjermen. Direkte lys gjør ting bare vondt verre.

Led-stripa jeg kjøpte på IKEA hadde multicolour ja. Ganske grei, men siden jeg hadde festet den ekstra godt, fulgte den med den "gamle" tv'n da eksen (som jeg fortsatt er god venn med) fikk tv'n for "kompispris". Kan være at jeg kjøper et par eller flere av disse led-stripene igjen hvis jeg ikke finner en enda bedre løsning.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Bruker osrams led stick :closedeyes: Ikke planer om jeg skal lime fast noe bak tvn min :green:

Har faktisk en slik liggende, men har aldri tenkt på å feste den bak TVn. Tror kanskje det vil være mer praktisk med noe som går rett på strømnettet og ikke batteri.

Det er endel TV som kommer med USB innganger så kanskje det kan være en snedig løsning! Da slipper man batteri eller egen kabel til strømnettet. Jeg tror faktisk min TV har 4 USB kontakter bak. Jeg har også en USB lampe jeg kan teste med...

Det finnes drøssevis med LED for USB som: http://dx.com/p/flexible-10-led-usb-illuminating-light-for-laptop-silver-33090

Lenke til kommentar
Bruker osrams led stick :closedeyes: Ikke planer om jeg skal lime fast noe bak tvn min :green:

Av det jeg kunne finne i farten da jeg googlet på osram led stick, så var det ikke helt min greie, men smak og behag. Hva gjelder å lime noe fast bak på tv'n, så menes det ikke superlim, men gjerne gjennomsiktig, dobbeltsidig eller vanlig teip. Da av god kvalitet. Fungerte helt greit på 40" jeg hadde. Problemet er bare det at hvis jeg skal bruke samme løsningen på 65" er at jeg må ha flere av disse led-stripene, noe som igjen betyr flere ledninger og behov for flere stikkontakter (som om det ikke var nok av ledninger og støpsler allerede bak tv-benken ...). Alternativene blir da enten rull eller flere striper på samme ledning.

Lenke til kommentar

Til Dentro.

Usb er jo et alternativ, men husk at DX ikke alltid leverer kvalitet, spesielt ikke til slike gi-bort-priser. På den annen side, det er jo så billig at hvis manglende kvalitet, ikke noe stort økonomisk tap :) Jeg har kjøpt en del ting og tang til småjentene fra DX, og det har stort sett vært suksess :)

Du må gjerne gi tilbakemelding her om hva du synes om led-rullen.

80" :eek: For meg holder det i masser med 65" da jeg sitter ca 3,5 meter i fra. Men jeg vet om en noe vel tv-freak som kjøpte seg nettopp 80" for et par år siden, og han sitter max 3 meter i fra. Det blir så stort at man må la blikket vandre over skjermen for å få med seg alt. Er ikke noe særlig behagelig :hm:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Kommer bare styrtene inn med et innlegg som ikke har noe med diskusjonen og gjør i det hele tatt, beklager på forhond.

men, hva er greia med ledbelysning på baksiden av tven? Hvorfor? blir ikke bare hele opplevelsen mer "stresset"? eller er det meningen det skal bli med avslappet?

Lenke til kommentar

Kommer bare styrtene inn med et innlegg som ikke har noe med diskusjonen og gjør i det hele tatt, beklager på forhond.

men, hva er greia med ledbelysning på baksiden av tven? Hvorfor? blir ikke bare hele opplevelsen mer "stresset"? eller er det meningen det skal bli med avslappet?

Jeg har jo forsåvidt allerede svart på dette i en annen kommentar, men lell. Altså. (Moderat) belysning bak en tv- eller pc-skjerm gjør at det blir mindre slitsomt for øynene enn en mørk bakgrunn. Dette har jeg både lest, hørt og ikke minst, erfart selv. Du kan vel selv tenke deg at en lyssterk skjerm med mørk bakgrunn kan blende noe, akkurat som billys i nattemørket?

Bonusen (for de som liker det) er at det KAN se bra ut hvis det gjøres riktig. Og du får jo et ekstra lyspunkt i rommet, noe som i seg selv gir en mer ... (tja, hva kalles det ...?) dynamisk opplysing av rommet. Jo færre og mer direkte lyspunkter du får, jo flatere/sterilt blir ofte lysforholdene. Det er i hvert fall min erfaring.

Ellers synes jeg ikke du er direkte usaklig her. Det handler om belysning bak en skjerm, og du spurte om dette. Fair enough ;)

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Til Dentro.

Usb er jo et alternativ, men husk at DX ikke alltid leverer kvalitet, spesielt ikke til slike gi-bort-priser. På den annen side, det er jo så billig at hvis manglende kvalitet, ikke noe stort økonomisk tap :) Jeg har kjøpt en del ting og tang til småjentene fra DX, og det har stort sett vært suksess :)

Du må gjerne gi tilbakemelding her om hva du synes om led-rullen.

80" :eek: For meg holder det i masser med 65" da jeg sitter ca 3,5 meter i fra. Men jeg vet om en noe vel tv-freak som kjøpte seg nettopp 80" for et par år siden, og han sitter max 3 meter i fra. Det blir så stort at man må la blikket vandre over skjermen for å få med seg alt. Er ikke noe særlig behagelig :hm:

65" er jo også ganske stort til TV å være. Stort bilde er en vanesak. Jeg har hatt en prosjektorløsning i snart 10 år, men ser fordelen av en stor TV kontra prosjektor. Siste årene har jeg kjørt 90" lerret på 3,5 meter så jeg går faktisk ned en størrelse :)

Videre så er det slik at TVn er plassert på et dedikert hjemmekinorom, hadde jeg kjøpt en så stor TV til stua hadde min bedre halvdel tatt livet av meg :green:

Size matters, min erfaring er at innlevelse tilstedeværelse øker med størrelsen. Det er slik hos oss at skal man se en god film så benker man seg ned et par timer på hjemmekinorommet, også beveger man seg ned i stua etterpå å ser restene av Skavland på vanlig 50" TV :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...