Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Melde inn slektning for trygdesvindel

Anbefalte innlegg

Jeg bor i utlandet mesteparten av året, og er 100% ufør.

Vil oppklare noen misforståelser.

Jeg tror noen trenger å oppklare dine misforståelser.

For å bo i et annet land av helsemessige årsaker når man mottar trygdeytelser fra Norge må man ha midlertidig eller permanent bostedsadresse i Norge!

Man skal altså ikke melde flytting til landet man oppholder seg i.

Det er et krav for å motta uredusert uførepensjon at man 1) opprettholder sitt medlemskap i folketrygden, eller 2) har minst 20 års trygdetid, jfr. folketrygdloven pgf 12-3.

Man opprettholder sitt medlemskap i folketrygden ved å bo eller arbeide i Norge, se folketrygdloven pgf 2-1 og 2-2. Er du ikke bosatt i Norge og arbeider du ikke i Norge vil du etter noe tid bli meldt ut av folketrygden, se samme bestemmelser samt folketrygdloven pgf 2-14.

Det er ikke relevant for saken hvorvidt man er bosatt et sted av helsemessige årsaker eller ikke.

Har man trygdeytelser fra Norge blir dette regnet etter Norske satser uansett hvor man oppholder seg så lenge man har Norsk bostedsadresse.

Har man trygdeytelser fra Norge blir disse regnet ut etter faktisk opptjent tilleggspensjon og trygdetid, men trygdetid opptjenes bare ved å faktisk bo i Norge.

Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle.

Ja, det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle hvorvidt man rent faktisk har oppholdt seg mer enn seks måneder i utlandet i mer enn to år på rad, men regelen blir ikke vurdert individuelt. Regelen er at trygdemedlemskap går tapt hvis man oppholder seg i utlandet mer enn seks måneder i året i mer enn to år på rad (eller mer enn 12 måneder av gangen).

Er selv ca 10 mnd i året utenlands, helt lovlig.

Det tviler jeg på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...