CB87-Bergen Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Hei Jeg kjørte Linux Mandrake 9.1 og Windows XP på hver sin partisjon. Men så formaterte jeg partisjonen med Linux. Men det kommer fortsatt boot meny, hvor jeg kan velge mellom mellom Linux og Windows. Noen som vet hvordan jeg får den vekk? Takker på forhånd Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 I rota på c ligger boot.ini,åpne den å fjern Linux oppstarten. (show hidden files and folders må være på). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Ganske sikker på at det er fdisk /MBR Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Ganske sikker på at det er fdisk /MBR Hva skal det være godt for å fikse master boot record. Det der må man gjøre om man vil lage master boot record på harddisken, det har da han fra før. Nei, det du skal gjøre er som ghbing sier. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 fdisk /mbr er det riktige! Den lager en ny og OVERSKRIVER eksisterende boot-record der GRUB eller LILO ligger lagre. Windows har INGENTING med dette å gjør. Du kan ikke bare fikse på noen filer i windows da LILO og GRUB blir lastet før noen av filene i windows.... Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 fdisk /mbr er det riktige! Den lager en ny og OVERSKRIVER eksisterende boot-record der GRUB eller LILO ligger lagre. Windows har INGENTING med dette å gjør. Du kan ikke bare fikse på noen filer i windows da LILO og GRUB blir lastet før noen av filene i windows.... :oops: Ok.. Jeg legger meg flat... Jeg er ikke så inne i Linux ennå. Merkelig at de legger seg så "dypt" inne i systemet. Lenke til kommentar
midgard Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Men kan man bruke fdisk i winXP da? (Altså med NTFS) Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Du kan bruke win xp cd'en til å gjøre dette, ved hjelp av gjenoppretningskonsollen. Lenke til kommentar
kloss Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 i win xp så må du bruke fixboot den ligger i ein eller anna mappe på gjennopretings konsollen når fixser windows Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Computerboy skrev:Jeg kjørte Linux Mandrake 9.1 og Windows XP på hver sin partisjon. Men så formaterte jeg partisjonen med Linux. Men det kommer fortsatt boot meny, hvor jeg kan velge mellom mellom Linux og Windows. erikindre skrev:Den lager en ny og OVERSKRIVER eksisterende boot-record der GRUB eller LILO ligger lagre. Windows har INGENTING med dette å gjør. Du kan ikke bare fikse på noen filer i windows da LILO og GRUB blir lastet før noen av filene i windows.... Jeg skjønte det sånn at Linux partisjonen er formatert.og ikke eksisterer lengre,så det kan vel ikke lastes noen oppstarts filer fra den da Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Jeg skjønte det sånn at Linux partisjonen er formatert.og ikke eksisterer lengre,så det kan vel ikke lastes noen oppstarts filer fra den da Riktig :o Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 NT bootloaderen kan ikke se Linux partisjoner veit dere. må nok skrive fdisk/mbr ja, da for du fjerna bootloaderen eller så kan du reparere XP installasjoen da blir også bootloaderen overskrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå