Gå til innhold

Søknad om fjerning av sperrefrist

Larssenftw

Anbefalte innlegg

Hei. Spørsmål rundt søknad om å få fjernet sperrefrist. Har sperrefrist til 09.juli 2017 etter alt for mange kjøringer uten gyldig førerkort i ung alder. Har nå søkt om å få denne fjernet pga flere grunner. Har gått arbeidsledig i nærmere 2 år nå og sliter økonomisk og dette begynner å slite ut min psykiske helse.

Har fått bekreftelse på dette fra Nav, Legen og fått skriv fra opplæringskontoret om tilbud om oppkjøring til klasse CE og læreplass.

Dvs, får jeg innvilget søknad om fjerning av min sperrefrist kan jeg kjøre opp til klasse B og få dekt klasse CE av opplæringskontoret og starte i læreplass å endelig få meg jobb.

Disse attester og skriv har jeg lagt ved i søknaden min som allerede er levert hos Politiet. Søknaden totalt med vedlegg kom på 16 dataskrevne sider.

Er det noen som har noen slags formening om hvordan svar jeg kan forvente meg og om det faktisk er mulig å få fjernet hele den resterende sperrefristen? Siste kjøringen fant sted 09.juli 2012 og fikk 5 år sperrefrist fra den datoen.

Takker for svar.

Første ledd første punktum viderefører en adgang for politiet til å forkorte varigheten av tapet av retten til å føre motorvogn mv., jf. nærmere punkt 7.1, enten dette er fastsatt i dom eller ved forelegg.

Vilkåret om at det må foreligge «særlige grunner» tar sikte på etterfølgende forhold, jf. punkt 7.4.

Departementet ønsker å videreføre dagens praksis når det gjelder vektlegging av etterfølgende forhold. Vilkåret skal derfor tolkes i overensstemmelse med retningslinjene i håndhevingsinstruksen punkt 2.9.2.

Perioden for tap av førerett mv. skal som den altoverveiende hovedregel bare kunne forkortes etter at lov- og forskriftsbestemte minstetider er utløpt. Etter forslaget skal det gjelde et unntak fra dette bare dersom meget tungtveiende grunner tilsier det, jf. annet punktum. Siden det er etterfølgende forhold som tillegges vekt i vurderingen, jf. foran, er bare regelen i vegtrafikkloven § 39 tredje ledd annet punktum videreført.

Avgjørelsen vil være et enkeltvedtak som kan påklages etter forvaltningslovens regler.

Etter annet leddgjelder reglene i første ledd tilsvarende for de øvrige reaksjonene som omfattes av forslaget om domstolsbehandling, jf. kapittel 6. Ettersom det ikke er fastsatt noen minstetid i forhold til forbud etter § 35 første ledd, får første ledd annet punktum bare betydning i forhold til tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, jf. § 33, og i forhold til fastsatt sperrefrist, jf. § 24 a annet ledd. Dette er i samsvar med dagens rettstilstand, jf. vegtrafikkloven § 39 tredje og femte ledd.

2.9.2 Vilkår for forkortelse av fastsatt frist

Det er som regel bare nye opplysninger eller omstendigheter som inntreffer etter vedtak om inndragning m.v. (f.eks. alvorlig sykdom, vesentlig forverret økonomi) som bør kunne gi grunnlag for en viss nedsettelse av en tidsbestemt frist.

Det stilles altså særskilt strenge villkår for å nedsette sperrefrist, eksempelvis egen eller andres alvorlige sykdom. Det kan være at du rammes av kreft eller blir funksjonshemmet.

"Særlige grunner" er riktignok ikke nok ikke like tyngende som "meget tungtveiende grunner" i vtrl § 40, 1. ledd, 2. punktum, men utifra en normal språklig forståelse av begrepet, sammenfalt med håndhevingsinstruksens pkt 2.9.2, kan det ikke være tvilsomt at du faller utenfor dette.

eksempler på slike "særlige grunner" være alvorlig sykdom, vesentlig forverret økonomi mm. Eksempler her kan være at du eller noen i husstanden rammes av kreft, og må kjøre til behandling tre ganger i uken, eller at du ikke er i stand til å forsørge deg selv, uten ved hjelp av et kjøretøy. En slik vurdering ift. vtrl §40 vil alltid være en skjønnsmessig vurdering, dog innenfor det skjønnet det er anledning til å utøve. Det er nettopp dette håndhevingsinstruksen setter rammene rundt her, som for ethvert forvaltningsorgan.

Det er forståelig at det kan være vanskelig å tolke slike begreper som "særlige grunner" i lovtekster, men husk at slike begreper nesten aldri gir fritt spillerom for lovanvender, enten det er forvaltningen eller domstolen. Når det gjelder det forvalningsmessige skjønn -er dette ofte langt mer innskrenket sammelignet med domstolen, nettopp i form av forskrift eller rundskriv, blant annet grunnet i det forvaltningsmessige prinsipp om likebehandling osv.

Vegtrafikkloven § 40 sier;

§ 40. Forkorting på grunn av etterfølgende forhold.

Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg, jf. § 33 nr. 1 og 2, jf. nr. 6. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt.

Bestemmelsen gjelder tilsvarende for sperrefrist etter § 24 a annet ledd og kjøreforbud etter § 35 første ledd.

Spørsmålet er jo om ikke grunnen min for å få fjernet sperrefristen er god nok når det kommer til å overleve økonomisk og psykisk. Har egentlig god tru på at jeg får dette invilget, men vil høre flere meninger.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært vanskelig å seie noke vetigt om korleis ein slik søknad vil bli håndtert.

Som du sjølv sitterer så er hovedregelen at søkere skal få avslag. Med andre ord så må du kunne vise til at du blir hardare råka av denne sperrefristen enn dei fleste andre som er i samme situasjon.

Det nevnest grunner som at du har nære familemedlemer som blir dødssjuke eller at du blir så styggt kvesta at du må ha bil for å kunne bevege deg.

Du må huske at ein av grunnane til at du har fått sperrefrist er fordi rettsvesenet har funnet det nødvendig å verne samfunnet ved å hindre deg i å være i trafikken. Med andre ord har dei antatt at faren for at du ville ha fortsatt å bryte trafikkreglane var stor. Du bør derfor prøve å vise til at din vanskelige situasjon har fått deg til å bli mykje meir ansvarlig og voksen enn du var.

Så det det faller ned på er kor god dokumentasjon du klarer å framlegge. Personleg så vil eg nok ha vektlagt din psykiske helse. Dårlig økonomi er noke som alle som står utan jobb har, det er også alt for lett å avfeie din økonomiske situasjon med at du har lagt deg til eit for høgt forbruk.

Ein helsemessig vurdering frå autorisert lege vil være mykje vanskeligare å avfeie.

Har du forresten nær familie (barn?) som vil få eit lettare liv dersom du får ta lappen? Søknaden din vil også stå sterkare dersom du kan vise til sperrefristen ikkje berre går utover deg sjølv.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det..

Har gått arbeidsledig i nærmere 2 år nå og sliter økonomisk og dette begynner å slite ut min psykiske helse.

Siste kjøringen fant sted 09.juli 2012 og fikk 5 år sperrefrist fra den datoen

Dvs, du var arbeidsledig 1.5 år før du faktisk fikk sperrefrist, så tror ikke du kan bruke "slite ut min psykiske helse", når du vil søke for å redusere straffen.

Godt mulig at du kan få redusert straff, men tror ikke de går ned fra 5 år til rett over 6 måneder. Er nok en god grunn til at du faktisk fikk 5 år.

Tror nok 2-3 år er mer realistisk om du i det heletatt får redusert straffen, men det kan sikkert andre svare på, da jeg ikke har noen som helst erfaring på akkurat det der.. :)

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men så fremt du ikke bor langt inne på landet uten kollektivtransport, så tror jeg ikke at de vil annse som at du har et 'behov' for bil.

Nå vet jeg ikke nøyaktig grunn for at du mistet lappen; om det viser seg at du aldri har hatt lappen, så støtter jeg politiet fullt ut, da du ikke har nødvendig opplæring som kreves. Vi behøver ikke flere farlige personer i trafikken :ph34r:

Om det viser seg at du har mistet lappen tidligere, så kjørt uten gyldig førerkort, så er det jo en annen sak, da er det godt mulig du kan få nedjustert sperrefristen :)

Du får iallefall komme med tilbakemelding så fort du vet noe ang søknaden din

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ja, nå er det vel langt verre å kjøre i beruset tilstand enn å kjøre uten gyldig sertifikat som trådstarter har gjort. Så for all det, det er bare å søke. Få med i søknaden at du skjønner at hva du gjorde var feil, og at det var umodent gjort, og at du idag er moden nok til å forstå hva som var galt med det. For det viktigste for noen som behandler en slik søknad er at personen viser en genuin form for anger, ikke bare skylder på andre ting. Men, skal uansett litt til for å fjerne så lang sperrefrist, men lykke til!

Dette avhenger av at du ikke har blitt tatt kjørende i 200 km/t av politiet da. At det er fartsovertredelser i tillegg til å ikke ha fyldig førerkort. Da kan du bare glemme det.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Hei.

Om du har fått 5 års sperrefrist så er det en gjentagelses dom. Eller dom med skjerpende omstendigheter. Normalt får man 2 års sperrefrist. De eneste som kan gi deg ett godt svar på om du kan få fjernet sperrefristen er en politi jurist. Ring hoved kontoret for politiet i distriktet der du bor. Spørr om å få snakke med en politi jurist. Forklar saken godt og i detalj med saks nummer, så kan de gi deg ett godt svar. Har hatt venner som har hatt lignendes problem, mener normalen er at man må vente til det ha gått 3 år før man kan få fjernet resterende av så lang sperrefrist.

Mistet selv førerkortet som ung. Noe som for min del var krise. Bodde på landet, var avhengig av førerkort pga jeg jobbet som bil mekaniker og var selvstendig næringsdrivende. Jeg søkte om å få fjernet sperrefristen men måtte tolmodig vente. (1 års sperrefrist.) Dette ville ha kostet meg ca 400 000 kr i tap av inntekt. Noe de ikke annså som formilende omstendigheter. Så jeg valgte å kjøre uten førerkort. (Hadde ikke så mye valg om jeg ville ha noe å leve av.) Ble på dette året stoppet 1 gang i kontroll og fikk 6000 kr i bot. Fikk ingen forlenget sperrefrist. :innocent:

Lenke til kommentar

Det virker for meg svært urimelig om sperrefristen skal gå ut allerede nå når det siste forholdet fant sted for under et år siden.

Det vil være naturlig å forvente en modning og endring av livet.. En slik modning og endring er det vanskelig å si om er vedvarende etter så kort tid som det her er snakk om.

Min gjetning er at du må belage deg på å være uten lappen et par år til.

Det ER mulig å jobbe med annet enn å kjøre også.

Lenke til kommentar

For meg virker det også som at siste hendelse nok er litt for fersk til å få opphevet sperrefristen men man kan jo håpe.

Edit:

Vet ikke om sperrefristen er å se på som straff eller noe trafikkforebyggende.

Samfunnsmessig er vel det aller beste at du får opphevet fristen, tatt sertifikatet og kommer deg i jobb.

Det jeg lurer på er at ved eventuell heving av fristen... vil du da ha penger nok til å faktisk kjøre opp til kl. B med egne midler?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...