Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stjerner i øynene / nedsatt syn etter hard trening?

Arcturus2

Anbefalte innlegg

Morn folkens!

Jeg går endel på langrennski, periodevis relativt hardt. Etter særlig harde økter (185 bmp maks / 160 gjennomsnitt) kan jeg slite med stjerner i øynene og blodrøde øyne. Noen som har noen formening om dette er farlig? Det føles ut som man blir halvveis blind. Skummelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplever noe lignende, det vil si jeg ser verken stjerner eller får røde øyne, men jeg får et veldig uskarpt tunnelsyn. Selv klarer jeg ikke å oppnå dette ved trening, men i konkurranser (bakkeløp) med litt ekstra adrenalin i bildet presser jeg meg såpass. Forrige konkurranse hvor jeg merket det hadde jeg 205 i maks og 191 i snittpuls over en halvtime.

Aldri tenkt på dette som farlig, men jeg vet jo egentlig ikke. Jeg har bare tenkt at musklene trenger blod, og da blir øynene/synet nedprioritert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du er inne på noe. Jeg er i mitt livs beste form. Ingenting er galt, verken syk, hostete, sliten, trøtt, eller ukonsentrert. Sover godt og normalt. Det er ingenting som skulle tilsi at jeg skulle ha skader av treningen min.

Samtidig er det en skummel følelse å oppleve at kroppen, som du så pent sier det, nedprioriterer til forde for kjernefunksjonene. Er det noen som har peiling på hvordan man kan lese pulsmålinger i forhold til om man er nedkjørt av trening eller klar for harde økter?

Lenke til kommentar

Du må se på kostholdet ditt. Det mangler nok noe på vitamin- eller mineralsiden. Last opp med grønne grønnsaker og spis rikelig med leverpostei er mitt tips.

Etter en hard trening har man alltid behov for restsitusjon, uansett hvor god form man er i. Men det går fint å trene andre muskelgrupper i mellom. 48 timer er en grei tommelfingerregel for restitusjon.

Jeg kan anbefale å bruke en sportsdrikk av typen isotonisk/hypotonisk som etterfyller viktige salter, det kan hjelpe på stjernene du opplever.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du målt blodtrykket ditt?

Født med unormalt lavt blodtrykk! Kanskje det er der det ligger? Det skal visstnok være en av flere faktorer som bidrar til at de fleste i slekten blir over 100.

Roberttaksland: Jeg spiser sunt og godt med nok friske grønnsaker. Jeg tar derimot opp rådet og kjører på med vitaplex, leverpostei, og makrell i tomat. Det burde hjelpe.

Endret av Arcturus2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også "problemer" med blodtrykket.

Tok EKG i forbindelse med noe helt annet, og fikk da vite at blodtrykket mitt ikke økte (eller i hvert fall ikke så mye som det burde) når jeg nærmet meg makspuls. Det ble aldri nevnt noe om at dette verken var bra eller farlig, legen bemerket kun at det var merkelig.

Jeg trodde alle fikk dårlig syn under hard belastning, men kanskje det er en sammenheng med blodtrykket.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Enten er lavt blodtrykk tegn på at maskinen/redskapet som skal måle blodtrykket er ufunksjonell eller at personen som håndterer redskapet er ufunskjonell, eller så er det et veldig sikkert tegn på at sirkulasjonen er redusert grunnet det lave trykket , det kan gi ubehagelige symptomer. Det kan også være et tegn på en rekke andre mere alvorlige sykdommer. Folk er forsåvidt forskjellige, så lenge dette holder seg til en viss grad innenfor normalen går det bra, så kan man spekulere i om dette er normalen for den personen med et "innen for normalen" blodtrykk, men oftest er det innenfor normalen når det er innenfor normalen.

Utifra slik jeg forstår saken.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar

Hva er dumt, helt konkret, med å ha et lavt blodtrykk da?

Jeg skrev ikke at det var dumt med et lavt blodtrykk, jeg skrev at passe er bra å ha.

Det er ingen direkte negative konsekvenser av lavt blodtrykk, som vi vet idag ihvertfall. Men det er noen indirekte konsekvenser, som svimmelhet (som gjerne er det samme som stjerner i øynene), enda mer svimmelhet når man reiser seg osv. Det kan gå så langt som at svimmelheten blir besvimelser, men jeg vet jo ikke hva trykket ditt er. Konsekvens av besvimelser kan en jo tenke seg selv, jeg får bare håpe du ikke kjører bil da. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror heller trykket i øynene er høyt, ikke lavt, hvordan skulle de ellers bli røde. Jeg tror det er et signal om at du presser deg for hardt relativt til den fysiske formen du er i. Jeg har opplevd nøyaktig det du beskriver selv. Og på den tiden hadde jeg ikke lavt blodtrykk, og var i dårlig fysisk form. Også mulig du er dehydrert. Reiser jeg meg etter å ha ligget i badekaret skjer og noe av det samme, nesten sånn at jeg besvimer.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...