KingInTheNorth Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Går nå i første klasse på vgs, og er ganske usikker på fremtiden min. Har alltid hatt lyst til å studere medisin, men å komme inn i Norge virker nesten nytteløst uten å gi opp alt som heter sosialt liv og søvn. Jeg gjør det ganske bra på skolen og fikk 5.0 i snitt på julekarakterene mine, 2/5 seksere på avgangs fagene (engelsk + naturfag). Er glad i naturfag og liker matte, selv om jeg ligger på en svak femmer i 1t. Har alltid hatt lyst til å studere medisin og forhåpentligvis bli lege, det virker som et veldig interessant yrke der man kan jobbe med mennesker og gjøre litt varierte ting. Det jeg har tenkt å gjøre er å studere i utlandet, i for eksempel polen, jeg har selvsagt mest lyst til å gjøre det i Norge, men å studere i utlandet virker som noe som kan være litt interessant. Er å studere medisin veldig slit? kjenner ingen som har studert det, så har ikke så mye informasjon på linjen, men det virker som noe jeg kunne ha likt. Hadde det lønnet deg å jobbet veldig hardt gjennom vgs. for å prøve å få gode nok karakterer til å studere i Norge? Eller er det ganske likt i utlandet? Er det noen andre land, kanskje nærmere Norge som ville vært mer ideelt å studere i? For eksempel Danmark eller Tyskland. Tyskland kunne jo vært litt gøy, siden jeg har alltid hatt lyst til å bli flytende i tysk, men er ikke interessert i å ta undervisningen på tysk, men å studere i et land der jeg ihvertfall kan litt av språket ville vel lønnet seg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Endret 25. juni 2020 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
KingInTheNorth Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 wow, veldig mye bra info her. Tusen takk. Medisin i norge er jo høyest på ønskelisten, men jeg trodde om du regnet med ekstrapoeng for for eksempel militær eller høyskole, eller alderspoeng var det en egen skala som var ca 10 poeng høyere en fra originalpoengene dine? Og vi har ikke s matte på skolen vår, så kommer til å ta r1 og r2 matte, fysikk 1 og fysikk 2 og kjemi 1+2. Om jeg husker rett vil vel det bli 4 ekstra poeng? Så også at poengene for start vår i UiO var 56.9 på medisin, og 58.7 høst. Noe som kanskje ville passet bedre pga oslo er nærmest der jeg bor nå (bor i aust-agder) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Jeg ville anbefalt deg å ta R-matte uansett. Jeg vet ikke om medisinstudiene krever R-matte slik ingeniørstudier gjør, men i tillegg til at du får et halvt poeng mer med R2 enn S2, får du også en dypere forståelse for matematikk, noe som ikke minst er en fordel i fysikk (muligens kjemi også, men det har jeg ikke hatt selv), men som antakelig vil bli en fordel i medisinstudiene også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Endret 25. juni 2020 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Fys2 og R2 er ikke så tunge fag hvis man har logisk sans, noe jeg antar at trådstarter har siden han har interesse for medisin. Han har 5 i T1, så det er ingenting i veien for at han skal klare 5 i både R2 og Fys2, slik jeg gjorde. Jeg jobbet ikke mer med de fagene enn andre fag. Jeg gjorde aldri lekser i fysikk, verken i vg2 eller vg3. Dessuten er den økte vanskelighetsgraden mer enn nok veid opp med realfagspoengene. Man får et helt poeng hver for både R2 og Fys2. Det vil si at det er bedre å få for eksempel 3 i R2 enn 4 i kjemi 2, som igjen er bedre enn 5 i et samfunnsfag. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Fys2 og R2 er ikke så tunge fag hvis man har logisk sans, noe jeg antar at trådstarter har siden han har interesse for medisin. Han har 5 i T1, så det er ingenting i veien for at han skal klare 5 i både R2 og Fys2, slik jeg gjorde. Jeg jobbet ikke mer med de fagene enn andre fag. Jeg gjorde aldri lekser i fysikk, verken i vg2 eller vg3. Dessuten er den økte vanskelighetsgraden mer enn nok veid opp med realfagspoengene. Man får et helt poeng hver for både R2 og Fys2. Det vil si at det er bedre å få for eksempel 3 i R2 enn 4 i kjemi 2, som igjen er bedre enn 5 i et samfunnsfag. Jeg tror jeg er noe opp i mot trådstarter, da jeg kanskje selv kan havne på en svak 5er. Jeg fikk strake 4ere i fjor. Og på sist prøve i sannsynlighet fikk jeg faktisk 5+, første gang jeg har fått noe med 5, og nesten best i klassen(?) . Derfor ligger jeg nok på en svak 5er hvis jeg i det heletatt får 5. Har samme mål som trådstarter, å studere medisin i norge. Jeg har nestent gitt opp dette, men revurderer å ta R-matte, siden jeg fikk 5+ på sist matteprøve. Men jeg vet ikke om det å få 5 i sannsynlighet og eksponential funksjoner er en god nok grunn til å velge r1 matte. Jeg jobbet hardt før denne prøven, men har ikke hatt like god oversikt, og kanskje ikke jobbet like hardt før de andre prøvene. Det er et veldig vannskelig valg. Lenke til kommentar
KingInTheNorth Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 Matte blir jo ikke akkurat lettere, men det jeg merker er hvor god arbeidsinnsats jeg har i timene har veldig mye å bety. Den første prøven fikk jeg 4 på, pga. jeg ikke fulgte med i timene og gjorde ikke leksene mine, når jeg begynte å faktisk gjøre de oppgavene vi fikk beskjed om å gjøre + å følge med i timen, stille spørsmål osv. fikk jeg 5+ på de to neste prøvene. Problemet kom da jeg fikk 4+ på tentamen, derfor en svak femmer på julekarakteren. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Matte blir jo ikke akkurat lettere, men det jeg merker er hvor god arbeidsinnsats jeg har i timene har veldig mye å bety. Den første prøven fikk jeg 4 på, pga. jeg ikke fulgte med i timene og gjorde ikke leksene mine, når jeg begynte å faktisk gjøre de oppgavene vi fikk beskjed om å gjøre + å følge med i timen, stille spørsmål osv. fikk jeg 5+ på de to neste prøvene. Problemet kom da jeg fikk 4+ på tentamen, derfor en svak femmer på julekarakteren. Haha, skulle tro det vil skje med meg dette semestret. Skal prøve å gjøre alt for å få 5ern i t matte på kortet. Selvom jeg er redd for å faile på tentamen. Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Fys2 og R2 er ikke så tunge fag hvis man har logisk sans, noe jeg antar at trådstarter har siden han har interesse for medisin. Han har 5 i T1, så det er ingenting i veien for at han skal klare 5 i både R2 og Fys2, slik jeg gjorde. Jeg jobbet ikke mer med de fagene enn andre fag. Jeg gjorde aldri lekser i fysikk, verken i vg2 eller vg3. Dessuten er den økte vanskelighetsgraden mer enn nok veid opp med realfagspoengene. Man får et helt poeng hver for både R2 og Fys2. Det vil si at det er bedre å få for eksempel 3 i R2 enn 4 i kjemi 2, som igjen er bedre enn 5 i et samfunnsfag. Det syns jeg er en rar antagelse. De legene og medisinstudentene jeg har snakket med har vært veldig bastante på at de eneste realfagene de faktisk fikk mariginal nytte av var biologi og til en viss grad kjemi. R-matte kan være greit for det ekstra 0,5 realfagspoenget, men innholdsmessig er det meningsløst og man trenger ikke på noen måte være den beste i matematikk for å studere medisin. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Jeg har aldri studert medisin, så da skal jeg ikke si noe mot det. Likevel tror jeg ikke at det er dumt å velge R-matte for å holde dørene åpne i tilfelle han vil vurdere andre studier i løpet av de neste årene. Om ikke annet, så vender han seg til å jobbe disipinert ettersom man konstant lærer nye ting i R-matte. Arbeidsmengden i medisinstudiene regnes jo for å være relativt stor. Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Jeg har aldri studert medisin, så da skal jeg ikke si noe mot det. Likevel tror jeg ikke at det er dumt å velge R-matte for å holde dørene åpne i tilfelle han vil vurdere andre studier i løpet av de neste årene. Om ikke annet, så vender han seg til å jobbe disipinert ettersom man konstant lærer nye ting i R-matte. Arbeidsmengden i medisinstudiene regnes jo for å være relativt stor. Joa, men det er viktig å huske på at i forhold til medisin i Norge (i motsetning til i mange andre land) så er ikke utfordringen å fullføre studiet (det er svært liten frafallsprosent, - norske studenter generelt har mye bedre oppfølging enn mange andre steder), men å komme inn. Snittet må være det eneste fokuset. Selv gikk jeg på en skikkelig smell med R1 og klarte å få en 3er på privatisteksamen. Jeg så over pensum på s1 og s2 og fant ut at selvom jeg aldri hadde hatt det så var det mindre jobb for meg personlig å lære det på egenhånd enn å prøve og forbedre meg i R1. Etter ett semester hadde jeg 5 i både s1 og s2 uten store problemer. Endret 11. februar 2013 av aagmed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå