Zermatt Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Hei, Har bestilt ny pc med Windows 8, og har noen spørsmål ang. dette. Jeg ønsker nemlig å formatere den og installere Windows 8 på nytt for å slippe alt av bloatware etc (med den lovlige lisensen, som ligger i bios såvidt jeg har forstått). Spørsmålet er da om det finnes noen måte å skaffe isofil til W8? Har funnet engelsk versjon, men det hadde vært greit med norsk, dessuten vet jeg ikke om lisensen vil fungere for den versjonen. ( http://technet.microsoft.com/en-us/windows/windows-8.aspx ). Jeg ønsker ikke å betale for enda en lisens kun for å få tak i isofilen. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 http://www.ghacks.net/2012/11/10/how-to-re-download-the-windows-8-iso/ Norsk finner du i Windows Update. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Du kan som Dragen skriver legge inn norsk språkpakke hvis du har engelsk Windows 8. Men hvis du følger linken hans og laster ned fra en norsk Windows installasjon, så blir også versjonen du laster ned på norsk Det blir også samme bit-versjon. Eksempler: Du har norsk Windows XP 32-bit, du laster ned norsk Windows 8 32-bit. Du har engelsk Windows 7 64-bit, du laster ned engelsk Windows 8 64-bit. Den versjonen du linker til kan forresten ikke brukes til en clean install av Windows 8. Det er en 90-dagers prøveversjon av Enterprise-utgaven. Jeg ville startet den nye maskinen og kjørt gjennom det vanlige oppsettet. Så lastet ned norsk Windows 8 ISO med framgangsmåten over. Lagret denne på et lurt sted, klargjort en minnepenn vha. Windows 7 USB/DVD Donwload Tool (den virker også med Windows 8 ISO), slettet alle partisjoner under setup og installert Windows 8. Du må nok legge inn noen drivere etterpå hvis ikke Windows Update finner dem. Lykke til! Endret 11. februar 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
Zermatt Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 Tusen takk for raske svar! Det ser ut som den beste metoden ja. Ligger lisensen i bios eller i systemfilene til Windows? Hvis sistnevnte, vil jeg da få aktivert etter å ha slettet alle partisjoner? Evt, holder det å bruke lisenskoden jeg finner med Nirsoft? (Som ble anbefalt i linken til Dragen.) Det er forøvrig 2 SSDer i raid 0, noe jeg ikke har vært borti før. Vil jeg møte noen utfordringer der hvis jeg ønsker å beholde raid 0 etter formateringen? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Den ligger i UEFI (BIOS). Les mitt svar i denne tråden. Lenke til kommentar
Zermatt Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 Det så jo greit ut! Denne stringen ligger uansett om BIOS flashes også? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Så lenge du ikke foretar noen uoffisielle modifikasjoner, så er svaret: Ja. Kom også på dette programmet. Lenke til kommentar
-_EE_- Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Hiver meg på denne tråden! Jeg står ovenfor samme problemstilling. Har akkurat kjøpt en ny Samsung 9-serie med W8 som inneholder utrolig mye bloatware og ønsker derfor å foreta en clean install. Har fulgt guiden til ghacks.net og lastet ned w8setup.exe. Problemet oppstår når jeg skriver inn produktnøkkelen jeg har funnet vha Nirsoft’s ProduKey. Da får jeg opp følgende medling: «Denne produktnøkkelen kan ikke brukes til å installere en endelig versjon av Windows 8» Kontaktet Microsoft support angående dette, og fikk følgende svar: Hei! Takk for at du kontaktet Microsoft kundeservice. Det er ikke mulig for deg å laste ned en ren versjon av Windows 8 og etterpå aktivere den med din produktnøkkel som fulgte med din PC. Jeg forstår at du ikke ønsker Samsung sin "bloatware" men da må Samsung sende den en ren installasjon av Windows 8 som fungere med produktnøkkelen. Årsaken til dette er at de har lagt på en versjon av Windows som bare kan aktiveres av OEM lisensnøkkel og dette kan bare produsenten av PCen levere. Du kan lese mere om OEM regler her: http://www.microsoft...bid=NjfqhXCseWq Dersom du har flere spørsmål er du velkommen til å kontakte oss igjen. Med vennlig hilsen Kan noen bekrefte at dette stemmer? Mvh Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Har du prøvd med produktnøkkelen som er under bildet på siden du linker til? Det har jeg, men får bare feilmelding. Har kun prøvd dette på jobbmaskinen. Når det gjelder svaret fra Micorosft Norge, håper jeg de tar feil. Jeg har selv ikke prøvd clean install med OEM-kode, men i følge artikkelen på Ars Technica så skal det fungere. Lenke til kommentar
Zermatt Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Får samme feilmelding som EE, at produktnøkkelen ikke er gyldig. Har for øvrig kjøpt pc fra Asus, så det er ikke kun Samsung det gjelder for. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Stemmer, samme problem på fruen sin Zenbook. Lenke til kommentar
-_EE_- Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Har du prøvd med produktnøkkelen som er under bildet på siden du linker til? Det har jeg, men får bare feilmelding. Har kun prøvd dette på jobbmaskinen. Har testet med den generic key'en fra flere forskjellige PC'er, men får melding om at det den ikke kan koble til internett el. hver eneste gang. Ser ut som om dette er et problem som går igjen også hos andre. Når det gjelder svaret fra Micorosft Norge, håper jeg de tar feil. Jeg har selv ikke prøvd clean install med OEM-kode, men i følge artikkelen på Ars Technica så skal det fungere. Får håpe MS tar feil, ja. Takket være en meget hyggelig person får jeg testet en clean install iløpet av helgen :-). Får i første omgang beholde recoverypartisjonen just in case. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Har du fått en iso til Windows 8? trenger en til fruen sin PC. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hvis dere prøver med disse to "keyfinder" programmene, finner de samme nøkkel som Nirsoft ProduKey? Belarc Advisor Magical JellyBean OBS: Pass på å huke vekk crapware under install! Lenke til kommentar
-_EE_- Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Hvis dere prøver med disse to "keyfinder" programmene, finner de samme nøkkel som Nirsoft ProduKey? Belarc Advisor Magical JellyBean OBS: Pass på å huke vekk crapware under install! Hmm, dette var merkelig! Ved å bruke Nirsoft Produkey får jeg en annen produktnøkkel en ved å bruke Belarc Advisor og Magical JellyBean. De to sistnevnte programmene finner den samme nøkkelen. Har testet å kjøre alle programmene som administrator i tillegg, mener å ha lest på forumet at dette kan ha betydning for å finne riktig nøkkel. Uansett virker ikke den "nyoppdagede" nøkkelen heller, men får satse på at aktiveringen holder! Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Fungerte utmerket og installere på Zenbooken via USB. Bare husk at minnepennen må være formatert i fat32 format. Lenke til kommentar
Zermatt Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Fungerte utmerket og installere på Zenbooken via USB. Bare husk at minnepennen må være formatert i fat32 format. Nice! Måtte du gjøre noe for å få aktivert? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Neida, disse nye pc'ene har lisensen innebygd i "bios". Så W8 leser alt ut i fra det, og er ferdig aktivert. Aldri vært borti en så enkel installasjon av OS før. Lenke til kommentar
-_EE_- Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Neida, disse nye pc'ene har lisensen innebygd i "bios". Så W8 leser alt ut i fra det, og er ferdig aktivert. Aldri vært borti en så enkel installasjon av OS før. Dette var gode nyheter! Har ikke fått tid til install enda, men da er det bare å kjøre på! Slettet du forresten alle eksisterende partisjoner på SSD'en (evt HDD'en)? Edit: Og bare for å være 100 % sikker - du måtte ikke bruke produktnøkkelen til noe? Endret 18. februar 2013 av -_EE_- Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg monterte en helt ny SSD, så dvs at jeg begynte "helt fra scratch" uten noen partisjoner Bare husk at minnepennen må være i fat32 format, slik at den blir oppdaget under boot. Visst ikke kommer du rett inn i bios istedet Det stemmer, jeg brukte ikke produktnøkkelen til noe. Siden installasjonen hentet produktnøkkelen fra bios automatisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå