Gå til innhold

elektriker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

de bruker vel faktisk c karakteristikk i flesteparten av nye EL fortelinger nå.

 

Dette er pga at husholdningsapparater etc, har blitt så kraftige under oppstart at de knekker siktinger med lavere kar.

 

Komfyr kan du gå for 25 A på.

Tror ikke du trenger 25 A på vv.tk, kan nok gå for en 16A c kar på denne og.

 

Tørketrommel og vaskemaskin greier seg vel muligens med en 16A c kar.

Kommer helt an på hvilket utstyr som skal monteres.

Lenke til kommentar

de bruker vel faktisk c karakteristikk i flesteparten av nye EL fortelinger nå.

 

Dette er pga at husholdningsapparater etc, har blitt så kraftige under oppstart at de knekker siktinger med lavere kar.

 

Komfyr kan du gå for 25 A på.

Tror ikke du trenger 25 A på vv.tk, kan nok gå for en 16A c kar på denne og.

 

Tørketrommel og vaskemaskin greier seg vel muligens med en 16A c kar.

Kommer helt an på hvilket utstyr som skal monteres.

 

høres fornuftig ut dette ja, men er ikke helt sikker på vaskemaskinen og det.

Går på skole å der lærer de oss at det brukes mest B karakteristikk nå.. er dette feil ?

Lenke til kommentar

Skoler har det med å være litt utdaterte på enkelte ting.

 

I de aller fleste hus som jeg har vert på i det siste, setter vi inn C kar. på nesten alt.

Men nå jobber jeg i hovedsak på sjøen, som elektriker der. Så har ikke jobbet på land siden i sommer.

Så da må det være noe veldig nytt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har et 3 etasjes hus som jeg skal planlegge. hva i et hus pleier å være på samme kurs. kjøkken og spisestue sammen ? stue og gang ?

 

Skoler har det med å være litt utdaterte på enkelte ting.

 

I de aller fleste hus som jeg har vert på i det siste, setter vi inn C kar. på nesten alt.

Men nå jobber jeg i hovedsak på sjøen, som elektriker der. Så har ikke jobbet på land siden i sommer.

Så da må det være noe veldig nytt

 

takk , ska hør etter i mårra æ ;) æ bli nokk ikke sjokkert om læreran e utdatere på sånne ting nei.

Lenke til kommentar

Det er ganske tilfeldig hva som havner på samme kurs i grunn. Man har gjerne egen kurs for kjøkken og stue, mens rom som soverom, bad, gang og vindfang går på samme kurs.

 

Det blir nesten utelukkende brukt c-automater i nybygg nå. Egne kurser på vaskemaskin(16), vvb(16), sentralstøvsuger(16) og komfyr(25).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ganske tilfeldig hva som havner på samme kurs i grunn. Man har gjerne egen kurs for kjøkken og stue, mens rom som soverom, bad, gang og vindfang går på samme kurs.

 

Det blir nesten utelukkende brukt c-automater i nybygg nå. Egne kurser på vaskemaskin(16), vvb(16), sentralstøvsuger(16) og komfyr(25).

 

tusen takk :) da ska æ oppdater læreran der i mårra ;) dem sitt å si at no te dags bruke dem B

Lenke til kommentar
takk :) ja ska ha det i bakhodet når æ planlegge. kom med mer det e lurt å husk. koss va det med sona og beregning av varmekabel og varme matte?

 

i 0-sonen kan du hvertfal ikke installere en dritt.

Men dette finner du da oversikt over i montørhåndboka...

 

Når det gjelder varmekabler må du vite effektbehovet pr. kvadratmeter for det rommet du skal installere i (tabeller i varmehåndboka foreksempel fra nexans)

 

Du plukker ut en kabel ut i fra dette.

Så må du beregne riktig CC avstand for kabelen, slik at denne blir fordelt gjevnt utover rommet.

 

Husk alltid å megge kabelen før gulvet blir støpt. Og etter det er støpt. Da har du tingene på din side dersom snekkerene ødelegger kabelen under støpingen.

Lenke til kommentar

Om du kan bruke C-kar går helt ut på kortslutningsberegningene dine.

 

Hvis du kan dokumentere at kortslutningsstrømmen i enden av kursen (lengst borte fra sikringen i antall ledningsmeter) er høy nok til at sikringen vil løse ut en kortslutning innen 0.4 sekund, så kan du bruke C-kar.

 

Normalt i boliger så er ikke dette noe problem, men ved lange kabelstrekk i boliger som fra før er langt fra trafoen så kan kortslutningstrømmen i enden av kabelen bli så lav at sikringen i verste fall utløser termisk etter 8-10 sekunder istedenfor elektromekanisk innen noen få hundre milisekunder.

 

Hvis du kommer i en situasjon hvor kortslutningsberegningene ikke tilsier bruk av C-kar, så har du to muligheter: a) Gå ned i sikringsstørrelse eller b) gå opp i kabeltverrsnitt for å øke kortslutningsstrømmen.

 

 

Minste kortslutningsstrøm blir betenget som "Ik2pmin", og er altså topolt. Denne må alltid være større enn sikringens "I5"-verdi (strømverdi som garanterer momentan elektromekanisk utkobling).

 

Hvis du bruker en Eaton PLSM-automat med B-karateristikk, så er I5-verdien 5*nominell verdi, altså 50A for en 10A-sikring. En C-karakteristikk har 10*In, altså 100 A.

 

Hvis du beregner at du kan få en kortslutning som resulterer i stående kortslutningsstrøm på 80A, kan du med andre ord ikke bruke en C-automat.

Lenke til kommentar

Du har helt rett, men dette er sjelden problemer vi møter på i vanlige boliger som oftest ligger i byggefelt med egne trafokiosker.

 

Det stemmer nok, men jeg synes det var riktig å informere om det til trådstarter slik at han kan være obs på det når noen skal ha en ekstra kurs til lysthuset 150 meter fra hytta (eller noe slikt)

Lenke til kommentar

Det stemmer nok, men jeg synes det var riktig å informere om det til trådstarter slik at han kan være obs på det når noen skal ha en ekstra kurs til lysthuset 150 meter fra hytta (eller noe slikt)

 

Hehe, det lysthuset står så langt vekke at det ikke er så farlig om det brenner ned... :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...