Rattata12 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Hei! Det er nå vinter og jeg har planlagt et bilde i flere år, om at jeg MÅ få tatt et bilde fra en fjelltopp på Hardangervidden som har utsikt mot Hårteigen (fjell). Jeg tenker da å drasse med stativ, 2x 7D (in case) og 70-200mm'n samt 15-85mm. Jeg "sikler" litt på disse GigaPan da jeg liker å ta panorama bilder samt det gjør det hele litt lettere (har prøvd håndholdt, får så mye hull i bildene). Er det noen som kanskje har tips til å ta panorama bilder for hånd (200mm zoom på crop) og kanskje opp mot 150-180 graders synsvinkel? Det vil være snakk om over 400 bilder. Videre er jeg i vurdering av å få evt. trykket ut dette bildet (kanskje feil del av fora), enten i "panorama lerret" eller 3 enkeltstående bilder lerret på høykant med 2-3cm mellomrom på veggen som dekker hele bildet. Er det noen som vet hvordan man ska gå frem for å lage et slikt bilde? Bruker AutoPano Giga, Lightroom og til dels Photoshop. Så, kort sagt, erfaring med panorama bilder håndholdt / GigaPan samt tips om lerret redigering og hva som ser "best" ut på vegg..? Takker for erfaringer, tips og en evt. diskusjon rundt det Endret 10. februar 2013 av Rattata12 Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Hei Panoramabilder håndholdt går greit, ihvertfall i mindre skala. Jeg ville nok uansett tatt med noe lett som du kan støtte stativet på og sørge for at du tar fra samme punkt hele tia, en liten gorillapod, en monopod eller noe annet lite og lett. Da blir det lettere å ha en referanse hvis du for eksempel må ta en pause i 2-3 minutter fordi sola har forsvunnet bak en sky. Panoramalerret ser veldig fint ut i mine øyne, men det gjør også tredelte lerretsbilder, da får man en litt annen dimensjon på bildene når man ser dem på skrått på grunn av det som dekker nedover på sidene. Hvor stort tenkte du å trykke det opp? Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 Hei Panoramabilder håndholdt går greit, ihvertfall i mindre skala. Jeg ville nok uansett tatt med noe lett som du kan støtte stativet på og sørge for at du tar fra samme punkt hele tia, en liten gorillapod, en monopod eller noe annet lite og lett. Da blir det lettere å ha en referanse hvis du for eksempel må ta en pause i 2-3 minutter fordi sola har forsvunnet bak en sky. Panoramalerret ser veldig fint ut i mine øyne, men det gjør også tredelte lerretsbilder, da får man en litt annen dimensjon på bildene når man ser dem på skrått på grunn av det som dekker nedover på sidene. Hvor stort tenkte du å trykke det opp? Først må jo bilde taes, og man beveger seg ikke på 1600m høyde på vidden sånn uten full sol og blå himmel. Tenkte så stort som mulig. Pixlene blir ingen problem, da jeg lager med enorme mengder bilder x 18MP som sensoren til 7D er. Dette er ikke i mindre skala, det er det som er problemet, tar som jeg skrev med en full-size tripod da utstyret veier endel kg. Ang. size blir det enten 3x 40x50 eller 1 på 50x120. Jeg har ikke plass til mer, men dette må sees ann om jeg klarer å få et "verdig" bilde. Utrolig spennende er dette uansett med panorama på enorme str. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå