TMB Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Så lenge kontanter er gyldig betalingsmiddel i Norge, plikter butikker å ta i mot dette eller kan en butikk selv velge å kun ta i mot kort f. eks? Endret 10. februar 2013 av TMB Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Jeg mener dem er pliktig til det, men dem er vel kanskje ikke pliktig til å selge til deg på generelt. På en annen side kan man vel i såfall regne de ubemannede bensinstatsjonene som ulovlige da disse bare tar kort. Endret 10. februar 2013 av Evelen! 1 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Jeg mener de er det i og med at sedler og mynter er tvunget betalingsmiddel. Ref. Sentralbankloven § 14. Tvungent betalingsmiddel Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet. Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Banken gir nærmere forskrifter om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter. Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul. Men mulig det finnes unntak, cashless systemer er i vekst. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 De har ikke kontraheringsplikt. Det betyr i klartekst at ja, de er pliktige til å ta i mot kontanter, men de er ikke pliktige til å selge til deg. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 På en annen side kan man vel i såfall regne de ubemannede bensinstatsjonene som ulovlige da disse bare tar kort. Nå vet jeg ikke hvordan ståa er der du bor, men her i Gjøvik har vi et par ubemannede bensinstasjoner og alle tar sedler i tillegg til kort. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Ubemannede bensinstasjoner er ikke en butikk da. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 Nå mente jeg vel egentlig ikke butikk, men virksomheter som selger ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå