Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp til vektreduksjon

MathiasNysgjerri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den eneste måten å gå ned i vekt på er å ha en negativ energibalanse.

Altså må man bruke mer energi enn det man inntar.

Det kan du oppnå ved å trene og bruke kroppen din mer, eller å spise mindre og sunnere.

Best av alt er en kombinasjon av begge deler.

Begynn gjerne med å lage en logg over hvor mye fysisk aktiv du er og hva du spiser.

Da blir du mye mer bevisst på disse tingene og kan endre vaner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det Lars^ sa. For å komme med litt motivasjon, var jeg i din situasjon i begynnelsen av året, bare at jeg er 19 år og veide 115 kg. For tre uker siden lastet jeg ned en app til mobilen (ShapeUp eller noe sånt), hvor jeg kunne holde statistikk over kalorier jeg tok inn og forbrente. Jeg skrev inn alle måltidene mine. Selv om det kan virke ganske stress, tok det meg ikke mer enn maks 10-15 minutter hver dag, og etter det har jeg blitt ekstremt bevisst på hva jeg spiser. Jeg er på ingen måte på noen diett, men ved å senke mitt daglie kaloriinntak med over 1000 kalorier (3200++-2200 ca), har jeg gått ned 2,5 kg på tre uker. Jeg spiser fortsatt god mat i relativt store mengder (ikke altfor mye selvsagt), jeg har bare begynt å spise litt sunnere, og kuttet ut stort sett alt det usunne.

Endret av Sir Sanchez
Lenke til kommentar

Sjekk ut www.kaloridagboka.com som er helt tilpasset denne praksisen med å ha kontroll på kaloriene (siden og app'en er helt gratis).

Det Lars^ sa. For å komme med litt motivasjon, var jeg i din situasjon i begynnelsen av året, bare at jeg er 19 år og veide 115 kg. For tre uker siden lastet jeg ned en app til mobilen (ShapeUp eller noe sånt), hvor jeg kunne holde statistikk over kalorier jeg tok inn og forbrente. Jeg skrev inn alle måltidene mine. Selv om det kan virke ganske stress, tok det meg ikke mer enn maks 10-15 minutter hver dag, og etter det har jeg blitt ekstremt bevisst på hva jeg spiser. Jeg er på ingen måte på noen diett, men ved å senke mitt daglie kaloriinntak med over 1000 kalorier (3200++-2200 ca), har jeg gått ned 2,5 kg på tre uker. Jeg spiser fortsatt god mat i relativt store mengder (ikke altfor mye selvsagt), jeg har bare begynt å spise litt sunnere, og kuttet ut stort sett alt det usunne.

Lenke til kommentar

Har jeg hjulpet et troll?

Myfitnesspal har jeg brukt for å gå opp i vekt. Fungerer like bra til å gå ned.

Jeg har jo motsatt problem fordi jeg sliter med å gå opp. Lastet ned appen og begynte. Det var vanskelig å holde seg over grensa for å gå opp i vekt, og da tenker jeg på de som prøver å gå ned som sliter med å holde seg under grensa :hm:

Men, begge deler er nok sikkert like vanskelig. For min del er det å presse i seg mat selv om man ikke orker mer, mens andre må holde ut sult, og kutte ut diverse søtsaker (kan ofte være vanskelig)

Husk på at om du drikker juice, sjokomelk og brus er dette også enormt mange kalorier som ingen tenker over. Drikk heller vann. Ha mindre smør og pålegg på brødskiva osv. (mange ting folk ikke tenker på)

Sykkel er en fin form for trening. Ellers bør du jogge.

Går/sykler du til skolen? Ikke la noen kjøre deg. Spør dine foreldre om sykkel om du ikke har, eller har en som ikke fungerer bra. Har du en sykkel som fungerer, er det gøy å sykle.

La vær å spise deg mett, la være å spise godteri og sjokolade.

Spis et eple om du er sulten i mellom måltider istedefor annen junk.

For å gjøre dette enkelt å forklare:

Spiser du mindre og beveger deg mer, går du ned i vekt.

Spiser du mer og beveger deg mindre, går du opp i vekt.

En annen ting er at når du etterhvert når målet ditt, må du holde deg der en god stund. Det har blitt gjort tester av kroppen som viser at den sakte vender seg til den vekten du har. Så hvis du har oppnådd en vekt, må du kanskje holde deg der i 6-12 mnd før du kan slappe mer av, fordi før denne "tilvendingstiden" vil kroppen jobbe for å få tilbake sin opprinnelige vekt. Du må nok slite deg igjennom litt sult, men jobb hardt så får du det til. Ja, dette er faktisk noe man absolutt kan få til.

Sett deg delmål som er lette å nå. F.eks i starten kan du sette 86kg som første mål for å se at du er i gang. Vei deg kun 1 gang i uken maks og skriv opp din vekt når du veier deg.

Be foreldrene dine om å ta ansvar for at du skal få et sunt liv. Foreløpig er det de som styrer hva du spiser og hvilke rutiner du får, og foreldre bør klare å være ansvarlige for barna sine.

Jeg synes det er rart hvordan noen foreldre gir faen i at ungene blir feite, og bare fortsetter å skyve drittmat ned i halsen dems.

Sier ikke at dette er ditt tilfelle da. Men, kan godt hende foreldrene dine har vært litt for snille med deg :ph34r:

Er ikke kostholdsråd obligatorisk i skolen forresten?

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...