sinnaelgen Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 Det er en jobb for de som skal lage atomuret og satellitten. Ikke veldig interessante ting å lese, egentlig. Det er en grunn til at du aldri ser populærvitenskapelige artikler om design av atomur. Men, de har tatt hensyn til sånt. sikker på at det ikke det er nettop der korrigeringen kommer inn i materielle påvirkninger fra verdensrommet , ,men ikke så mye fra selv tiden ? om atomene i et materiale blir påvirket av ett eller annet så er det jo ingen selvfølge at det er bare tiden som blir påvirket Men egentlig så er jeg lit usikker på hva det er du prøver å formidle her Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 sikker på at det ikke det er nettop der korrigeringen kommer inn i materielle påvirkninger fra verdensrommet , ,men ikke så mye fra selv tiden ? om atomene i et materiale blir påvirket av ett eller annet så er det jo ingen selvfølge at det er bare tiden som blir påvirket Men egentlig så er jeg lit usikker på hva det er du prøver å formidle her Du finner på helt generelle problemer som kan oppsummeres til ett: "Er det ikke veldig vanskelig å lage atomur?" Svaret er jo, det er veldig vanskelig, men vi får det til likevel. Når du snakker om materielle påvirkninger, vil du ikke forventet at atomur lagd av forskjellige materialer gir forskjellige resultater når vi sender dem ut i rommet? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Poenget til elgen er at han ikke tror tiden er forskjellige i verdensrommet og på jorden. Dette har han diskutert før og klarte ikke få med seg folk på dette. Han mener at rommet påvirker selve klokken, ikke selve tiden. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Det er en ting som har være diskuter før: at tiden ikke er lik over hel universet Det meste av dette er jo bare teori som er vanskelig å kunne bevise Derfor er det også problematisk å kunne både forstå og å kunne godta argumentene som brukes. her er det 2 spørmål : 1: Man vet jo at de interne klokkene i en GPS satellitt må hele tiden korrigeres for de(n) går ikke synkron med tiden på jorda. Her har jeg lurt lit på sammenhengen mellom klokken i satellittsenderen og hvordan det henger sammen med mottakeren. det eneste som er sikkert her er jo at signalet fra satellitten blir forsinket . Men sendes det også informasjon om når signalet burde nå mottakeren sil at den også kan beregne avstanden selv , for så å kalkulere hvor mottakeren befinner seg , eller gjøres det på en annen måte 2: Det sies at gravitasjon kan påvirke tiden hvis den er kraftig nok ihvertfall i nærheten av sorte hull Det som er litt problematisk er at det påståes at satellitt kokken også påvirkes, men da bruker man argumenter om at det er selv tiden som påvirkes , selv om det ikke er klare bevis på det . Hvorfor snakkes det ikke om material påvirkninger som igjen kan påvirke hele satellitt systemet inkludert kokkene OG hva med temperaturen fra sollyset ? Jeg har ihvertfall store problemer med aller innerst å kunne godta de gjeldende argumentene som brukes Før vi kommer inn på en hjernedød diskusjon med elgen om tid. Så har han allerede vist hvor lite han er villig til å utvikle kunnskapen sin på området i denne pinlige tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1489731 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 Poenget til elgen er at han ikke tror tiden er forskjellige i verdensrommet og på jorden. Dette har han diskutert før og klarte ikke få med seg folk på dette. Han mener at rommet påvirker selve klokken, ikke selve tiden. Det er heller ikke riktig problemet er jo at der tror fullstendig på den teorien uten i det hele tatt stille spørmål . videre nekter dere jo å diskutere det og da er man veldig utsatt for manipulasjoner fra tilfeldige påstander jeg vet at det er diskutert før. problemet er det logiske i dette som ikke henger sammen Det jeg spør om er hvorfor man ikke bryr seg om materielle påvirkinger kun baser alt på at tyngdekraften påvirker tiden Tiden er jo bare at begrep vi har funnet opp for å definer at utviklingen går fremover Her bruker man jo i praksis filosofi, statistikk og antagelser om hverandre uten at det skal være rom for diskusjoner om det virkelig stemmer jeg vet at klokkene kan gå i forskjellig tempo . men å påstå at det et tiden som blir påvirket , ikke måleinstrumentet ( her er det limeren eller klokkene ) er for fantasifullt til at man kan godta det sånn uten videre. Det er dette jeg forsøker å finne mere ut av , men dessverre så er det svær få som er villig være med på den diskusjonen Kanskje ser jeg fler mulige feilkilder en dere men det hjelper jo lite når der ikke vil være med på den diskusjonen Da er dere på et helt annet nivå en det jeg er Her er det ihvertfall ikke mye rom for å diskutere vitenskaplig problemer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Du må huske på elgen, at de som sitter her inne (med unntak av trygve) egentlig ikke kan noe om dette selv, men har lest populærvitenskap på nettet om det. Det de egentlig gjør er å gjenfortelle det noen glupe forskere har sagt tidligere. Dette gjør at noen ting kan bli misforstått og andre ting kan bli forklart til deg på en dårlig måte, noe som er med på å så mer tvil i ditt hode. Ingenting galt i det altså, men spør du en ekte fysiker vil du få et godt svar uansett hva du spør om. Svaret vil forøvrig være at du tar feil. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Ta det i den forrige tråden da. Ingen vits å ta det her en gang til. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 Du må huske på elgen, at de som sitter her inne (med unntak av trygve) egentlig ikke kan noe om dette selv, men har lest populærvitenskap på nettet om det. Det de egentlig gjør er å gjenfortelle det noen glupe forskere har sagt tidligere. Dette gjør at noen ting kan bli misforstått og andre ting kan bli forklart til deg på en dårlig måte, noe som er med på å så mer tvil i ditt hode. Ingenting galt i det altså, men spør du en ekte fysiker vil du få et godt svar uansett hva du spør om. Svaret vil forøvrig være at du tar feil. Dette blir generelt for alle spørmålene man ikke vil svare på her i tråden: på dette forumet vil svaret være : dette gidder jeg ikke å diskutere så la være å spørre . Men det vil jo dere ikke svare så da brukes universal svaret : Du tar feil i stedet selv om det også er et galt svar Da kan man lure på om det er noe galt med spørmålet . ikke noe særlig når det det vitenskapelige man spør om Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 på dette forumet vil svaret være : dette gidder jeg ikke å diskutere så la være å spørre . Jeg kan på forhånd opplyse om at jeg ikke gidder å diskutere dette temaet lenger med elgen, siden det allerede har blitt gjort uttømmende uten at noen ble noe særlig klokere. Jeg oppfordrer alle til å vurdere å følge i mitt eksempel, eller ta diskusjonen i en av de allerede eksisterende elgentrådene. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 jeg må åpne denne tråden igjen. Denne gangen er spørmålet hvorfor kan man bære så sikker på at det er tiden som går lit fortere ved saltetittene en at det er fysikken til disse kokken som blir endret ? En kokke vil jo ikke normal la seg påvirke av tiden bare den fysiske påvirkningen materialene får som er brukt til dette Da dreier det seg om ganske mange fysiske egenskaper som temperatur ,magnetisme og elektromagnetisme, lys og gravitasjon for nevne det vittigste. Da er det lit rart at det kun blir lagt vekt på gravitasjonen i forhold til tiden . Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Jeg kan på forhånd opplyse om at jeg ikke gidder å diskutere dette temaet lenger med elgen, siden det allerede har blitt gjort uttømmende uten at noen ble noe særlig klokere. Jeg oppfordrer alle til å vurdere å følge i mitt eksempel, eller ta diskusjonen i en av de allerede eksisterende elgentrådene. Da må jeg opplys deg at det tar jeg som en svært arrogant holdning fra din side, da du oppfordrer brukeren som også vet noe til å la være å svare Endret 30. november 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Da må jeg opplys deg at det tar jeg som en svært arrogant holdning fra din side Selv opplever jeg at jeg er mer oppgitt, men jeg skjønner at du opplever det slik. Dessverre viser all erfaring at disse debattene kan trekke ut i det uendelige på grunn av din egen arrogante og respektløse holdning ovenfor oss andre. Jeg håper at du får svar på spørsmålene dine, men jeg har ikke kapasitet til å være med på å besvare dem denne gangen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 Selv opplever jeg at jeg er mer oppgitt, men jeg skjønner at du opplever det slik. Dessverre viser all erfaring at disse debattene kan trekke ut i det uendelige på grunn av din egen arrogante og respektløse holdning ovenfor oss andre. Jeg håper at du får svar på spørsmålene dine, men jeg har ikke kapasitet til å være med på å besvare dem denne gangen. jeg prøver å finne ut av ting og tang Da spør jeg om det og der forsøker å svare etter beste evne Det er jeg fornøyd med noen gager synes jeg ikke svaret er det jeg forventer eller at det er svar på det jeg spør om. Da forsøker jeg med fler spørmål , gjerne noen som er mere spesifikke. Det er her det skjærer seg ,for dere ( i hvertfall noen av dere ) mer da at jeg maser og antar da en arrogant holdning om hvor dun jeg er , kalle meg for ett troll eller andre ting å kall meg for arrogant fordi jeg lure på ting er veldig drøyt jeg håper da bare at dere ser hvor dum det er kan man ikke svare så lar man enten være eller så sier man i fra Da håper jeg at dette er avklart for fremtiden Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Det frister ikke å svare når du må få svaret til å passe inn i din feilslåtte logikk basert på manglende kunnskaper. Jeg foreslår at du leser denne tråden på nytt. Og i tillegg plukker opp fysikkbøker fra videregående skole. Du har for mange hull i kunnskapen til å bygge forståelse for avansert fysikk. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 elgen - les dette. Nøye. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 Det frister ikke å svare når du må få svaret til å passe inn i din feilslåtte logikk basert på manglende kunnskaper. Jeg foreslår at du leser denne tråden på nytt. Og i tillegg plukker opp fysikkbøker fra videregående skole. Du har for mange hull i kunnskapen til å bygge forståelse for avansert fysikk. tror du virkelig at fysikkbøkene man finner på museum gjelder lenger . det er faktisk over 25 år siden jeg gikk på videregående. nærmere bestemt mit på 1980 tallet . da var slik fysikk ikke eksisterende på skolen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 elgen - les dette. Nøye. her det lit vanskelig å få med seg detaljene sine jeg ikke er så stødig i engels vitenskapelig språk Det er jo detaljene som betyr noe , som sikkert også er ankerpunktet her Hvis det er beviser for alle eksemplene som er diskuter om 2 personer , der den en holder til på jorda og den andre reiser ute i verdensrommet for så å mutes etter et hvis antall år , så kjenner jeg god til dette Nå er det ikke akkurat det jeg etterspør Men hvorfor man overhode ikke bryr seg om mulige materielle påvirkninger når det gjelder kokker ol. ute verdensrommet ? Dere vill sikker svare at det trenger man ikke , fordi de har ikke noen betydning . her spør jeg hvordan kan man være så sikker på at disse mulige påvirkningen ikke har noen betydning ? i utgangspunktet skulle det gjelde satellittklokkene men man kan god ta med forholdene lit lenger ute også Det er da mere en bare tiden som blir påvirket av gravitasjonen ? men i dette tilfellet virker det som ingen brys seg om dette . Tiden slik vi mennesker bruker den er jo bare en egenkonstruert definisjon som man selv kan bestemme premissene i.riktignok er man blitt enige i felles premisser for unngå kaos. Når man så sier at tiden går raskere ute i verdensrommet en på jorden så kan jeg ikke se at premissene lenger er samenlignbar slik jeg ser det så forstår dere ikke hva det jeg spør om , man skal likevel påstå at jeg tar feil Det går ikke an påstå noe slik Lenke til kommentar
Blodappelsin Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Sekunder og timer og andre liknende enheter er konstruert av mennesker, tiden er ikke det. Tid er en fundamental egenskap universet vårt har, selv om det kan virke litt rart og vanskelig å forstå. Tid har eksistert så lenge universet vårt har eksistert, lenge før noen mennesker definerte den. Man sier ikke nødvendigvis at tiden går raskere ute i verdensrommet. Man sier at tiden går med forskjellig hastighet i forskjellige gravitasjonsfelt. Det spiller ingen rolle hvor dette er. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener hvorfor materialene skal oppføre seg annerledes, og dette skal være en grunn til at klokkene oppfører seg annerledes. Man vet veldig godt hvilke forhold det er i bane rundt jorden, og man kan (relativt) lett beskytte mot feks stråling fra solen. Det du kommer med er bare dine egne tanker og ideer, som forsåvidt har vist seg at ikke stemmer, mens det alle andre bidrar med i tråden er over 100 år med velbegrunnet vitenskap som har blitt testet utallige ganger. Det har enda ikke kommet et forsøk som har vist at det er feil at tiden faktisk er relativ. At det er vanskelig å forstå, gjør ikke at det er feil eller at logikken ikke stemmer. Den spesielle relativitetsteorien følger strengt logiske prinsipper, og at lysets hastighet er konstant. Det at tiden da oppfører seg annerledes er følgene av dette. Relativitet er et avansert tema, og det forutsetter egentlig at du har kunnskaper om grunnleggende fysikk. Jeg gjentar, det er utallige eksperimenter som bekrefter relativiteten, men så vidt jeg vet er det ikke et eneste som avkrefter det. Edit: Man kan gjenskape alle forholdene rundt satelittene her nede på jorden, bortsett fra mindre gravitasjon (og det er veldig vanskelig å gjenskape hastighetsforskjellen). Dette gir ikke noe utslag på klokken. Det tyder jo ganske klart på at gravitasjonsforskjellen og/eller hastighetesforskjellen har en finger med i spillet, synes du ikke? Endret 30. november 2013 av Blodappelsin 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 jeg tror ikke jeg har forklart spørmålet grundig nok etter svaret å dømme jeg kan ikke klandre deg om jeg ikke forklarte meg god nok Menneskene har definert noen begrep som skal definere tiden , det er timer, minutter , sekunder , dager uker .o.s.v når man så bruker en kokke for måle dette så kan den bli påvirket av mye forskjellig. En slik kokke må jo være laget av diverse materialer.som selvfølgelig kan påvirkes fra flere hold Alt dette må man kompensere for Nå påståes det at man kan gjenskape alle forholdene med unntatt av gravitasjonen lit pussig da at man delvis har klar å eliminere tyngdekraften her på jorda under flere eksperimenter . Nå sies det at det kan finnes andre ukjente kreter ute i verdensrommet også problemet er at dere ( slik jeg har oppfattet det ) mener at det er kun gravitasjonen som har noen betydning her. videre at det kun er tiden som er påvirket Hvorfor kan man ikke ta hensyn til all påvirkningen materialene blir utsatt for , de må da også være påvirket av gravitasjonen ? Materialene vil jo naturligvis også være påvirket av andre faktorer men det høres det ut som om man ikke trenger å ta hensyn til Hvorfor sier dere at dette trenger man ikke å bry seg om ? og hvordan forklar man da at man har funnet en stjerne som er eldre en verdensrommet ? Da er det noe som ikke stemmer her Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 slik jeg ser det så forstår dere ikke hva det jeg spør om , man skal likevel påstå at jeg tar feil Det går ikke an påstå noe slik Problemet er at du avfeier vitenskapelige fakta med dine egne kunnskapsløse ideer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå