Gå til innhold

Tiden er et abstrakt begrep skapt av mennesker?


Anbefalte innlegg

Så lenge begge deler blir beregnet her på jorden, så blir avstand riktig, innenfor en eller annen stor margin.

 

Men, ser ikke at man er avhengig av tid for å oppnå noe slikt.

Man vet avstand på begge, vinkel på begge, da er det bare å regne seg frem til avstand mellom de to.

 

Er vel ikke bare bare det viss det er slik at tidrommet er bøyd og strukket i alle retninger? Eller tar man ikke hensyn til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Er vel ikke bare bare det viss det er slik at tidrommet er bøyd og strukket i alle retninger? Eller tar man ikke hensyn til det?

Tror ikke man har nok info til å ta hensyn til det, for det krever vel konkrete målinger av avstanden. Noe vi ikke er i stand til mellom f.eks to stjerner.

Lenke til kommentar

 

jeg bruker bare de begrepen jeg kjernen til

 

Hvem gidder å ta flere år med utdannelse

leser jeg litt om noen vitenskaplige betennelser

Da må man ha flere år med vennskapelig bakgrunn

 

går det ikke an å oppe litt opp her ?

Du gidder tydeligvis ikke å bruke tid på utdanning. Sikker på at du har stavet det rett? Eller? *Knis*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo lagt opp på en måt som tilsier at man "ta utdanning" for forstå hvordan begrepen skal brukes ,da betyr det jo ingen ting hvordan man oppfatter dem.

Da er ikke det alltid like lett å forstå sammenhengen heller for noen ganger er det ikke de mest logiske begrepet som brukes på den mest logiske måten

 

mye av dett virke vel mye oppkonstruert

 

 

Det blir omtrent på samme måpt som at ingen kan blir advokater uten lang utdanning

Lenke til kommentar

Nå gir du ingen mening overhodet. Det er absolutt ingen forutsetning om at man må ta noen utdanning for å forstå hva et enkelt begrep betyr. Å få en god forståelse for et begreps utforming, kommer gjerne med en lengre utdannelse, men heller ikke det fører med seg noen krav. Slik bunner dette ut:

 

1. Du argumenterer at du "ikke gidder" å ta en "lang utdannelse" for å forstå "begreper som man likevel kan forstå i dagligtale", for så å illustrere at det ikke holder i den samme debatten du ønsker å føre. Dette betyr at du må ta deg bedre tid til å lære.

 

2. Du utlyser kritikk om at "det ikke er de mest logiske begrepene brukt på den mest logiske måten" - som er helt absurd da det er du alene som ikke forstår hvordan disse begrepene brukes, dies opprinnelse eller sammenheng. Alle "fremmedord" brukt i denne tråden, som "lys", "tid", "gravitasjon", "kraft", "energi" osv. er definert på en helt ytterst presis måte overhodet mulig, og de alle bærer en nødvendig, logisk sammenheng. Du mangler kunnskap.

 

Edit: Nå, til trådens emne - er tiden et abstrakt begrep skapt av mennesker?

 

Tid, som et begrep, er (opplagt) det. Fenomenet tid, er ikke. Gjennom hele tråden virker du å argumentere for en type "absolutt" tid, og mener at alle endringer i den evidente romtid, gjør ingen påvirkninger på din "absolutte tid", men heller en "mekanisk forstyrrelse" i måling av denne. Dette synet tar ikke hensyn til observatøren overhodet, og er en dårlig forståelse av tidsfenomenet.

Endret av cuadro
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det blir jo slik når det er umulig å skille mellom Tid som definisjon og tid som fenomen sik alle begrepne rund det blir brukt

 

jeg synes at man tar for lite hensyn til forstyrrelser i måleinstrumentene når man måler tid ( hvorfall den teoretiske delen ) .

 

hvis 2 like klokker har forskjellig tid etter en tur ute i verdensrommet så kan det være "tusenvis" forskjellige påvirkninger .

Dette later det til at man for det meste ignorerer

 

Det er derfor jeg sliter med definisjon / begrepet tid

Lenke til kommentar

hvis 2 like klokker har forskjellig tid etter en tur ute i verdensrommet så kan det være "tusenvis" forskjellige påvirkninger .

Dette later det til at man for det meste ignorerer

Poenget er ikke bare at de to klokkene viser forskjellig tid, men at forskjellen er forutsigbar og at forutsigelsen kommer fra en teori som sier at det faktisk er tiden selv som utgjør forskjellen og ikke noe rart med klokkene.

Lenke til kommentar

Poenget er ikke bare at de to klokkene viser forskjellig tid, men at forskjellen er forutsigbar og at forutsigelsen kommer fra en teori som sier at det faktisk er tiden selv som utgjør forskjellen og ikke noe rart med klokkene.

 

det er nettop det , man går seg fast i teorien og evner ikke å se andre muligheter.

at teorien stemmer betyr ikke nødvendigvis at den er helt riktig.

Lenke til kommentar

at man da bare stoler på en "måling ".

Hvis man ikke kan stole på en "måling", så er vel all forskning bortkastet. Hvis jeg tar tiden når jeg løper 60 meter, har en laser på 0m som starter å telle i millisekunder når jeg krysser den, og en laser på 60m som stopper å telle når jeg krysser den. Målingen sier at jeg løp 60m på 11 sekunder og 347 milli sekunder. Er ikke den målingen å stole på? Hva med målingene av høyde, vekt, muskelmasse eller fettprosent på folk? Er ikke de målingene å stole på heller? Siden det bare er en "måling" som du fint kaller det.

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Målinger i løpekonkurranser er kontrollert på mange måter .

Da vet man at den målingen er riktig

 

Verre er det når man må test ut målemetoder for verdensrommet.

Da holder det ikke med bare en

hvis man da ser en liten forskjell så er målingene ikke nøyaktig nok

 

Til nå virker det som man bare har en ordentlig måling angående tiden sin oppførsel ute i verdensrommet

Og det er avhengig av lyset

Lenke til kommentar

Presenter én som du mener det ikke har vært tatt høyde for.

 

At man stoler for mye på at det tiden som endres, ikke at måleinstrumentene kan være unøyaktige , i hovedsak på grunn av påvirkninger av alt fra tyngdekraft til stråling av forskjellige slag

 

jeg synes at det er besynderlig at man kun skal stole på en type måling

hva relativitetsteorien sier her jeg ikke hatt i tankene ,en gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...