Gå til innhold

Tiden er et abstrakt begrep skapt av mennesker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man bruker tiden samme med andre "effekter" for finne avstanden :

 

hvorfor mener du at GPS målingene må være mere nøyaktig en en målingen til fjerne planeter ?

hvis jorden er sentrum i en sektor og planetene er i enden av en slik sektor vil da ikke antall grader mellom disse planeten ha noe og si for avstanden mellom dem også ?

Lenke til kommentar
hvorfor mener du at GPS målingene må være mere nøyaktig en en målingen til fjerne planeter ?

 

Uten relativistisk nøyaktige målinger vil GPS-systemet være totalt ubrukbart, med en feilvisning på 10-12 km per døgn.

 

Avstandsmålinger til fjerne planeter må kun være relativisk nøyaktige i det øyeblikket man vil sende en sonde eller annen romfarkost dit. Ellers klarer det seg godt med nærmeste tusen km innenfor solsystemet og målt i lysår utenfor solsystemet. I og med at begge klodene (jorda og den andre planeten) stadig beveger seg i sine baner er det ingen praktisk betydning å måle disse avstandene på nærmeste mm. For i neste sekund er sånn måling feil.

Lenke til kommentar

jeg skal prøve med at eksempel på hvordan jeg tenker her , men jeg vet ikke om det blir helt nøyaktig .

Hvis man tenker sektor ( kakestykke ) der spissen er jorda og den ene planeten er så mange lysår ( eller hva nå det heter ) unna jorda , tiden fra lyset tar en bestemt tid å nå oss og man vet vinkelen . de samme gjør men man en annen planet .

men så vil man vite avstanden mellom de to planetene.

 

Er man da ikke avhengig av "riktig " tid her ?

Lenke til kommentar

Så lenge begge deler blir beregnet her på jorden, så blir avstand riktig, innenfor en eller annen stor margin.

 

Men, ser ikke at man er avhengig av tid for å oppnå noe slikt.

Man vet avstand på begge, vinkel på begge, da er det bare å regne seg frem til avstand mellom de to.

Lenke til kommentar

tiden til lyset er statisk, det er likt hele tiden.

husk, tid er avhengig av farten, og farten til lyset er alltid likt, dermed også tiden.

 

Uavhengig av det er det unødvendig å finne nøyaktige avstander, ca-avstander, gjerne rundet av til hele lysår om avstandene er store nok.

Lenke til kommentar

Lyset går alltid i samme hastighet, tid er avhengig av fart, så så lenge farten er lik er tiden lik.

Altså, lys har fast hastighet=tiden til lyset har fast hastighet.

 

Om farten til lyset hadde vært variabel ville også tiden til lyset vært variablet.

 

 

Jeg sa ikke at tid er fast uavhengig av fart.

Samme hastighet = samme tid

Forskjellig hastighet = forskjellig tid.

Lenke til kommentar

Nå sier jo dere j at man ikke bruker standard tid alltid.

 

Det hjelper heller ikke med god definisjon når tid har flere definisjoner.

 

på jorda bruker man stort sett en definisjon

På en anen planet vil man nok bruke en annen definisjon

 

Det tiden i verdensrommet det virker som man operer med flere definisjoner.

Det anser jeg som et stor problem .

Her virker det som man også tar seg en del friheter , som er vanskelig å forsvare

Vi opererer ikke med ulike definisjoner av tid; tid er alltid definert ved å telle perioder til elektromagnetisk stråling fra en bestemt overgang i et cesium-atom som nevnt et annet sted i tråden. Uansett hvor du vil måle tiden kan denne metoden brukes. Om vi skulle komme i kontakt med en sivilisasjon på en annen planet kan vi fortelle dem hvordan vi definerer sekundet vårt, og vi kan bli enig om hvordan tid regnes.

 

Hvis man måler hvor fort tiden går på ulike steder i et gravitasjonsfelt, eller i referansesystemer som beveger seg relativt til hverandre blir resultatet forskjellig. Men denne forskjellen er fullstendig beregnbar så det er ikke noe problem i det hele tatt. Før Einstein kom frem til sine teorier hadde man ikke innsett at tiden går ulikt avhengig av referansesystem, men antakelsen av universell tid viste seg uforenelig med eksperimentelle resultater som viste at lyshastigheten er den samme uavhengig av hvordan observatøren beveger seg (Michelson & Morley). Hvis du vil gjeninnføre en universell tid i fysikken må du finne en forklaring på hvordan denne antakelsen kan forenes med overnevnte eksperiment (+ en hel masse andre eksperimenter som er gjort senere).

Lenke til kommentar

jeg vet hvor dere vill hen , men er litt usikker på om jeg fikk svar på det jeg spurte om.

 

altså, selv om 2 planeter ( feks jorden og en annen ute i verdensrommet ) operer med forskjellige måter å definere døgnet , så klar man uten særlig problemer og med stor sikkerhet å beregne hvor gammel den planeten langt fra jorda er ?

 

spørmålet var også om det da var snakk om jord-år ?

Lenke til kommentar

jeg vet hvor dere vill hen , men er litt usikker på om jeg fikk svar på det jeg spurte om.

 

altså, selv om 2 planeter ( feks jorden og en annen ute i verdensrommet ) operer med forskjellige måter å definere døgnet , så klar man uten særlig problemer og med stor sikkerhet å beregne hvor gammel den planeten langt fra jorda er ?

 

spørmålet var også om det da var snakk om jord-år ?

Lengden på en dag og et år varierer fra planet til planet, nanosekunder, millisekunder, sekunder, minutter og timer varier ikke fra planet til planet, men varier utfra gravitasjonen og hvor mye tiden er "bøyd".

Lenke til kommentar

jeg vet hvor dere vill hen , men er litt usikker på om jeg fikk svar på det jeg spurte om.

 

altså, selv om 2 planeter ( feks jorden og en annen ute i verdensrommet ) operer med forskjellige måter å definere døgnet , så klar man uten særlig problemer og med stor sikkerhet å beregne hvor gammel den planeten langt fra jorda er ?

 

spørmålet var også om det da var snakk om jord-år ?

 

Man bruker vanligvis jordår som enhet, men jordår er bare et visst antall sekunder som igjen er definert ved hjelp av lys fra cesium-atomer - altså på en måte som kan gjøres hvor som helst i universet (jordår var tidligere definert som tiden det tar for jorden å gå rundt solen en gang, men den definisjonen viser seg å ikke være tilstrekkelig presis med så nøyaktige klokker vi har i dag). Om man vil oppgi alderen i en annen enhet er det fritt frem for det, akkurat som om man kan oppgi vekt i kg, pund eller andre sære enheter.

 

Alderen til en planet er dessuten ikke i noen tilfeller bestemt presist nok til at relativistiske effekter er viktig.

Lenke til kommentar

Er det noen av de kloke hodene i tråden her som kanskje kunne ha satt opp en regnestykke på hvor stor tidsforskjell en supernøyaktig klokke hadde vist i løpet av 1mrd år hvis en var plassert på månen, mens en var plassert på jorda?

Hvis jeg regnet riktig nå blir det relative tidsskiftet chart?cht=tx&chl=\frac{\Delta t}{t} = 6.2\times 10^{-10}. Avviket etter en milliard år blir altså 0.6 år.

 

Redigert:

Denne utregningen tar kun hensyn til den gravitasjonelle effekten. Den kinematiske effekten knyttet til at månen beveger seg rundt jorden er ikke tatt med, men er ikke nødvendigvis neglisjerbar.

Endret av -trygve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg regnet riktig nå blir det relative tidsskiftet chart?cht=tx&chl=\frac{\Delta t}{t} = 6.2\times 10^{-10}. Avviket etter en milliard år blir altså 0.6 år.

 

Redigert:

Denne utregningen tar kun hensyn til den gravitasjonelle effekten. Den kinematiske effekten knyttet til at månen beveger seg rundt jorden er ikke tatt med, men er ikke nødvendigvis neglisjerbar.

 

for å sammenligne , hvordan vill det arte seg for ( de berømte) satellitt-klokkene ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...