Han Far Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Da har du misforstått meg. For jeg synes at 38 Ms på 24 timer er mye sammenlignet med dager og måneder etter leng tid ute i verdensrommet i tillegg er det jo nært Se for deg følgende: Et romskip drar fra jorden med en hastighet på 0.8c. Den drar til en stjerne fire lysår borte og tilbake igjen. For oss på jorden har det tatt ti år før den kommer tilbake. For romfareren har det tatt seks år. Samtidig går det en satellitt i bane rundt jorden, med denne forskjellen på 38 millisekunder i døgnet. Klokken på satellitten har forskjøvet seg med to minutter og 19 sekunder på de ti årene, veldig mye mindre enn klokken til romfareren. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) 0.8c = 80% av lysets hastighet. Endret 18. februar 2013 av Kakofoni Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 joda, man nå skjer jo dette også så nært jorda , ikke langt ute i verdensrommet. jeg kan jo med det samme spørre om dett bare virker en vei ? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 joda, man nå skjer jo dette også så nært jorda , ikke langt ute i verdensrommet. jeg kan jo med det samme spørre om dett bare virker en vei ? Akkurat, det er derfor effekten er på flere år i det første eksemplet, og bare to minutter i det andre. Den er veldig mye mindre, men fullstendig målbar. Hva mener du med "bare en vei"? Jeg skjønner ikke hva du spør om, så jeg kan ikke svare. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Nå var poenget at den skulle ha vært mye mindre virkningsfull så nær jorda , derfor mener jeg at effekten høres krftigere ut så nært jorda en 4 lysår borte tiltross for at man mister 4 år ved oppretteholde seg på jorda fremfor å reise til stjernen og tilbake igjen her reiser man altså bare en vei, man tjener 4 år på reisen Det jeg om man vil oppnå det motsatte , å miste år ved reise en annen "retning " før man kommer tilbake , men jorda som base Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Nå var poenget at den skulle ha vært mye mindre virkningsfull så nær jorda , derfor mener jeg at effekten høres krftigere ut så nært jorda en 4 lysår borte tiltross for at man mister 4 år ved oppretteholde seg på jorda fremfor å reise til stjernen og tilbake igjen Men slik er det ikke. Magefølelsen din om hvor sterke relativistiske effekter burde være på forskjellige steder i verdensrommet er totalt ubrukelig. Det er min og. Det skal litt erfaring til før man kan gjøre brukbare antagelser om hvor store effekter man kan se hvor. Eksperiment og teori er enige om hva som skjer, men magefølelsen gjør en dårlig jobb med relativitetsteori. her reiser man altså bare en vei, man tjener 4 år på reisen Det jeg om man vil oppnå det motsatte , å miste år ved reise en annen "retning " før man kommer tilbake , men jorda som base Nei, retningen spiller ingen rolle. Magien skjer i det du skifter retning, det er derfor romfareren blir relativt yngre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Da får vi bare være uenige i det til noen faktisk finner ut av det, forøvrig så har jeg ikke brukt mangefølelsen her kun det jeg har hørt og sett tidligere Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Da får vi bare være uenige i det til noen faktisk finner ut av det, Det er det som er så fint, noen har funnet ut av det! Du får bruke sommerferien på å prøve å sette deg inn i grunnleggende fysikk og matematikk, og se om du med tiden tilegner deg nok kunnskap til å kunne forstå og akseptere det. 7 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Det er det som er så fint, noen har funnet ut av det! Du får bruke sommerferien på å prøve å sette deg inn i grunnleggende fysikk og matematikk, og se om du med tiden tilegner deg nok kunnskap til å kunne forstå og akseptere det. Nå ja , jeg mener nå at det mye som gjenstår . Å påstå at man har funnet så mye ut av det er en overdrivelse Det fremstår jo stort sett som en lek med statistikker o.l Tror man på deljene så kan det nok virke sannsynlig , tror man ikke på det så har man et problem Det ligger på et nivå med klimadebatten som raste for en stund siden , det spør hvor man ender hen denne gangen Bare for å få det klart , virkningen er grei nokk , det er årsaken bak som er problemet Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Ja, du har jo lest alt som finnes om temaet, så du vet jo hva som mangler... 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Ja, du har jo lest alt som finnes om temaet, så du vet jo hva som mangler... Det hjelper lite når man finner ut at det ikke er slik man først trodde Lenke til kommentar
Blodappelsin Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Skal man i det hele tatt diskutere vitenskap og lære seg noe nytt, er man NØDT til å være åpen for at ting ikke er som man først tror. Ting er ikke alltid slik det tilsynelatende ser ut til. 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Nå ja , jeg mener nå at det mye som gjenstår . Å påstå at man har funnet så mye ut av det er en overdrivelse Hva er det som gjenstår? Kan du komme med forslag til eksperimenter som kan vise noe du mener er viktig? Kan du gi et eksempel på en observasjon som vil vise at du har rett der hundre tusen fysikere tar feil? Det fremstår jo stort sett som en lek med statistikker o.l Tror man på deljene så kan det nok virke sannsynlig , tror man ikke på det så har man et problem Hvis man nekter å ta inn over seg de mest fundamentale ting tenkelige i fysikken, så har man et problem. Bare for å få det klart , virkningen er grei nokk , det er årsaken bak som er problemet Vennligst utdyp. Og kom gjerne med eksempler på hvordan vi kan finne årsaken! Vi er flere i denne tråden som holder til på universiteter og har lyst til å vinne nobelpriser i fremtiden! 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Kort og god så virker "eksperimentet" lit vagt. Man tror at tiden kan modifiseres på grunn av det man har observert . Da er det ikke teorien som er problemet ( selv om jeg ikke orker å lese alt om den ) men observasjonene Man tro dette fordi man ikke har funnet , elle har sannsynliggjort andre årsaker Det samme var det når klimahysteriet raste Dere beskylder folk som er uenige for vite for lite . De samme begrunnelsene ble bruk under klimahysteriet Men så enkelt er det ikke jeg vet for lite om metodene man har bruk til å observere til at jeg vil helt godta dem Mye av dett kommer av jeg heller ikke trodde på klimahysteriet som også viste seg å være overdrevet Lenke til kommentar
Dr. Professor Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 klimahysteriet som også viste seg å være overdrevet For dette er bevist? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 For dette er bevist? Det er bedre bevist en hypotesen en om endring av tiden, spesielt når det gjeler hvordan Co2 virker Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Jeg tror ditt problem, elgen, er at du ikke aksepterer vitenskap i det store og det hele. 6 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Da er det ikke teorien som er problemet ( selv om jeg ikke orker å lese alt om den ) men observasjonene Man tro dette fordi man ikke har funnet , elle har sannsynliggjort andre årsaker Hvis du har fulgt litt med de siste hundre årene, har du latt merke til at verdens fysikere har revet seg i håret og kranglet og hatt det ganske ille over all moderne fysikk som kommer med helt sprø forutsigelser. Kvantefysikk, relativitetsteori, alt dette kommer med forutsigelser om at tiden kan manipuleres og at alle hendelser til en viss grad er tilfeldige. INGEN fysiker med hodet skrudd skikkelig på plass vil gå med på en slik teori med mindre den er helt nødvendig for å forklare hva som skjer. Fysikere elsker enkle teorier såfremt de virker. Det har vært mange lange og harde diskusjoner om hvordan virkeligheten egentlig er skrudd sammen. Det er ikke slik du sier, at andre årsaker ikke har blitt sannsynliggjort! Alle steiner har blitt snudd for å finne enklere måter å uttrykke ting, og årevis med arbeid har blitt lagt ned i å tolke resultatene slik at vi slipper å måtte forholde oss til romtid. Det funker ikke. Det er ikke slik at den andre elgen er førstemann til å stille spørsmål ved fortolkningen av en teori som har eksistert siden 1915. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 Jeg stiller spørmål ved disse teorien fordi de virker å være ensidig fokusert. Det samme var det når klimadebatten raste , da var det CO2 som hadde størst fokus En gang i tid var det også bare "bigbanng " teorien som gjaldt . siden man fik hør om den fra man var skapt så trodde man også på den Nå er det komme fler teorier om dette Da kan man ikke bare bestemme seg for at det som er sagt om destinasjonen av tid her på forumet eer det som kommer til gjelde for evig tid Det er at dette viker å være bestem fremfor diskutert som for man til å være skeptisk Her virker det rett og slett som man har tatt hensyn til for få faktorer På forumet var det vist bare en faktor som gjaldt. Relativitetsteorien i forhold til partikler Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Hvilke andre seriøse teorier, utenom at Gud skapte universet er det? Har du noen kilder på at klimaet ikke endrer seg? Ja, kilder er påkrevd. CO2 har fortsatt stort fokus, men ikke så mye i media. Endret 20. februar 2013 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå