Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjømannshelseattest med ADD

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg går snart inn i sisste halvdel som matroslærling. Jeg har alltid slitt litt med lesing og konsentrasjon når jeg leser, men jeg har bitt tenna sammen og bestått skolen osv. Men jeg syns det er så slitsomt at jeg må lese en side på avis 3 ganger før jeg får med meg innholdet, eller bare må legge den i fra meg for jeg mister konsentrasjonen. I jobber fungerer jeg veldig bra og får mye skryt. Kapteinen sier jeg må gå videre på skipperutdanning, men jeg gruer meg litt til å søke for jeg gikk til legen og forklarte om konsentrasjonsproblemene med lesing jeg alltid har hatt så han sendte meg videre og jeg tok mange tester der det viste seg at jeg har diagnosen ADD. Det er ADHD uten hyperaktivitet osv. Så han anbefalte meg å begynne på medisin. Men den medisinen går jo under narkotiske stoffer så det jeg lurer på om jeg da vil miste legeattesten hvis jeg begynner på dette? Anonym poster: a9c8a47f5ccfea9272ff8c4eab58d331

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legeattesten til matrosjobben og en del andre offshore-jobber har jeg inntrykk av mest går på å telle antall øyne og sjekke oppmøte. Jeg tror du kan ta det rimelig med ro ang. dette i forhold til hvordan du framlegger din personlige egnethet til jobben.

For å få medisiner så må du igjennom lege uansett så ta gjerne opp spørsmålet med legen for å være helt sikker. Du har helt rett i at en god del av medisinene går under A-listen og regnes som narkotika, men når du får det p.g.a medisinske årsaker så er dette velregulert og behovsprøvd og vil til alt overmål bedre din ytelse i jobben ved å øke konsentrasjonen, så jeg har vanskelig for å se at dette skulle være til hinder for deg jobbmessig på noen måte.

Lenke til kommentar

Helseundersøkelser for sjøtjeneste skjer etter forskrift om helseundersøkelse av arbeidstakere på skip. Såvidt jeg kan se følger det av forskriftens vedlegg C nummer 14 at bruk av vanedannende medisiner (A- og B-preparater) ikke skal tillates om bord på skip.

For min del (jeg er ikke lege) virker ADD som en tilstand som ikke er forenlig med ansvaret og arbeidsoppgavene for bropersonell. Særlig hvis du er avhengig av medikamenter som du ikke vil kunne ha med deg i skipstjeneste.

Lenke til kommentar

Helseundersøkelser for sjøtjeneste skjer etter forskrift om helseundersøkelse av arbeidstakere på skip. Såvidt jeg kan se følger det av forskriftens vedlegg C nummer 14 at bruk av vanedannende medisiner (A- og B-preparater) ikke skal tillates om bord på skip.

For min del (jeg er ikke lege) virker ADD som en tilstand som ikke er forenlig med ansvaret og arbeidsoppgavene for bropersonell. Særlig hvis du er avhengig av medikamenter som du ikke vil kunne ha med deg i skipstjeneste.

Og det er jo der dette blir et skjønnsspørsmål. Han er bra nok til å fungere i jobben med en ADD-diagnose, men skal p.g.a generell mistillit hindres i å fungere bedre ved å nekte godkjent medisinering av lege ?

Dobbeltmoral er dobbelt så god moral.

Dette blir jo egentlig en paranoid stigmatisering av en hel yrkesgruppe.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...