Gå til innhold

Ekstra speil til øvelseskjøring

Out

Anbefalte innlegg

Hei!

Fyller 16 år i mai, og da skal jeg starte med øvelseskjøring.

Har tatt Trafikalt grunnkurs og mørkekjøring som er et krav.

Har ikke fått beviset i posten enda men det er en annen sak.

Mitt spørsmål er hvor kan man få tak i ekstra speil til bil?

Har L skiltet også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biltema er ofte utsolgt for ting og tang... Da jeg skulle ha snøkjettinger hadde de gjort en tabbe i bestillingene, og var derfor helt tomme.

Prøv en hvilken som helst bensinstasjon. Tipper de fleste har sånne speil og L-skilt.

Speilet er jalla plastgreier som festes med sugekopp i frontruta. Tipper det koster en hundrings.

På Biltema koster det 40 kroner:

http://biltema.no/no...bakspeil-33100/

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema er ofte utsolgt for ting og tang... Da jeg skulle ha snøkjettinger hadde de gjort en tabbe i bestillingene, og var derfor helt tomme.

Prøv en hvilken som helst bensinstasjon. Tipper de fleste har sånne speil og L-skilt.

Speilet er jalla plastgreier som festes med sugekopp i frontruta. Tipper det koster en hundrings.

På Biltema koster det 40 kroner:

http://biltema.no/no...bakspeil-33100/

Den er grei, tusen takk for et bra svar.
Lenke til kommentar

Jeg kjørte aldri med ekstra speil da jeg øvelseskjørte, tror ikke det er noe krav å ha det.

Ved øvelseskjøring med bil (klasse B) skal bilen være utstyrt med ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Det stilles også krav til at bilen er merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for andre bakenforkjørende trafikanter. L merket skal kun være på bilen når den benyttes til øvelseskjøring. Når bilen ikke nyttes til dette formålet, skal skiltet fjernes fra bilen. Man kan øvelseskjøre både med automat og manuelt gir.

Fra NAF sine nettsider.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer hvis jeg øvelseskjører uten ett sånn speil og blir tatt?

Får advarsel av politiet eller noe sånt tror jeg, kan bli ille hvis det skjer en ulykke og dem oppdager at man ikke har ekstra speil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...