fanboy67 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 I Min Datamaskin har jeg bare fem valg: Diskettstasjon (A:), Lokal Disk (C:), DVD RW-stasjon (D:), en virtuell disk og Mine webområder på MSN (hva nå enn det er), men ingen SSD. BIOS oppdager den, så den er åpenbart satt inn korrekt, men den er ikke tilgjengelig via Min Datamaskin. Info: - Jeg har ikke installert noen drivere eller noe. Trenger man i det hele tatt det til en HDD/SSD? - Jeg har aldri hatt to harddisker installert samtidig på PC-en min, så jeg er helt blank på oppsett av typen RAID eller lignende. Er noe sånt nødvendig/anbefalt for å få tilgang til disken? -Disken er helt tom. Jeg prøver å få installert nytt OS på den, uten suksess så langt. Kan det være derfor den ikke vises? Mvh. Noob Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Finner du den i Disk Management ? nye uformaterte disker må formateres her før de dukker opp i Min Datamaskin. Hvordan prøvde du å installere nytt OS på den? Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Den bør dukke opp i diskbehandling. _____ Jeg antar at du vil installere OS'et på SSD'en. Slå av data'en Napp ut sata kabelen til harddisken(e) slik at kun SSD er tilkobet Når du starter opp , gå inn i BIOS og sjekk at den står i AHCI eller RAID modus ( IDE vil gi dårligere ytelse) Sjekke at data'en booter opp ifra CD Boot opp ifra CD , og installer OS på SSD Lenke til kommentar
fanboy67 Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 Ja, den vises i disc management, der stod den oppført som "ikke initialisert", så jeg høyreklikket og initialiserte den, uten at den dukker opp i Min Datamaskin. Hvordan formaterer jeg den? Sagaen om installasjons-DVDen som ikke vil boote kan du lese her Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Fra disk management høyreklikk og Format... Har du en annen DVD stasjon å boote fra? Er maskina 5 år +, har du nytt BIOS batteri? (re minne/boot problemer i den andre posten) Lenke til kommentar
fanboy67 Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Ingen av de to boksene jeg kan høyreklikke på gir meg et alternativ om å formatere: Boksen over, den tilhørende C-disken, gir en helt annen liste over valg, inkludert Formater. Klikker jeg bare på nytt enkelt volum, eller hva gjør jeg her? Maskinen fyller fem år til sommeren, har ikke byttet et eneste komponent før jeg måtte kjøpe ny PSU nå nylig. Så nei, BIOS-batteriet er det samme som fulgte med når jeg kjøpe hovedkortet. Endret 10. februar 2013 av fanboy67 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Velg "Nytt enkelt volum". En annen måte å si dette på, er at du skal lage en partisjon. Så formateres partisjonen. Men du har vel ikke tenkt å bruke SSD som lagringsdisk? Dette er ikke veien å gå for å få Windows på en SSD. Du må installere på nytt. 1 Lenke til kommentar
KaNi2013 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Den bør dukke opp i diskbehandling. _____ Jeg antar at du vil installere OS'et på SSD'en. Slå av data'en Napp ut sata kabelen til harddisken(e) slik at kun SSD er tilkobet Når du starter opp , gå inn i BIOS og sjekk at den står i AHCI eller RAID modus ( IDE vil gi dårligere ytelse) Sjekke at data'en booter opp ifra CD Boot opp ifra CD , og installer OS på SSD Er dette fremgangsmåten å følge også når man har bygd ny maskin med to disker (én SSD og en snurredisk), og man vil ha OS på SSD? Skal man kun installere SSD først, installere OS, og DERETTER installere den andre disken i maskinen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Nei, det trengs ikke når snurredisken er ny. Fremgangsmåten johome beskriver er fornuftig når man skal bytte. Mange har erfart at det kan oppstå visse problemer hvis man bare setter inn en ny disk og installerer med den gamle tilkoblet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå