Gå til innhold

Kjørte på et rådyr!

hellblazer91

Anbefalte innlegg

I går kveld kjørte jeg på vei til trening.

Svingte til høyre i et kryss og kjørte i rundt 40-50km/t.

Plutse hopper det et rådyr fra høyre side av veien og jeg må hive meg på bremsen, uheldigvis var det snø og jeg traff rådyret. Farten var altså rundt 40 og fronten var av glassfiber så smellet ble mykere. Rådyret overlevde og var løp videre.

Frontkitet datt av og jeg måtte feste den midlertidig. Jeg kontaktet deretter politiet og fortalte hendelsen. Deretter kontaktet jeg viltnemda. De tok jakten på å sjekke om rådyret var skadet.

Mannen fra viltnemda fortalte at jeg skulle kontakte kommunen på mandag om skaden hvis jeg hadde skade på bilen.

Vil dette si at kommunen erstatter skaden på bilen min hvis jeg har truffet storvilt?

Eller hvordan fungerer dette?

Prøvde å søke rundt uten hell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer, du har klart å skrive 7 linjer om noe som ikke har noe med spørsmålet å gjøre i det hele tatt.

Ang førsteposter tviler jeg på at kommunen betaler, det er ikke deres feil at rådyret kom når det kom, heller ei at det ble truffet av deg.

Lenke til kommentar

Gratulerer, du har klart å skrive 7 linjer om noe som ikke har noe med spørsmålet å gjøre i det hele tatt.

Ang førsteposter tviler jeg på at kommunen betaler, det er ikke deres feil at rådyret kom når det kom, heller ei at det ble truffet av deg.

Kanskje derfor jeg har uthevet det som er mest relevant?????

Dette er et forum, ikke ask.com

Og nei, såklart ikke kommunen betaler for at DU kjørte på et rovdyr.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Kontaktet kommunen i går!

Nei dette er første gangen jeg har kjørt på et dyr så jeg skjønte ikke helt hvorfor jeg skulle kontakte kommunen i det hele tatt så derfor ble det bare stilt opp spørsmål selv ut i det blå i hodet mitt.

Men uansett siden jeg ikke fikk svar her så kan jeg bare legge "fasiten" her.

Grunnen til at jeg måtte kontakte kommunen var for å få en skriftlig dokumentert bekreftelse at jeg faktisk har truffet et rådyr. Da får jeg mindre å jobbe med når jeg kontakter forsikringsselskapet mitt.

Med dette dokumentet så slipper jeg dermed egenandel og bonustap i og med at jeg kjørte forsvarlig.

PS: Viltnemda fant rådyret og den var i god form, så alt i alt gikk dette rimelig bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri vært borte i at man må kontakte kommunen for å få en eller annen bekreftelse på at du har kjørt på et dyr.

Den gangen jeg selv var borti en elg kontaktet jeg viltnemnda og sa i fra også kontaktet jeg forsikringsselskapet mitt dagen etterpå. Og det er den måten alle andre jeg kjenner til har gjort det etter de har møtt på dyr etter vei.

Lenke til kommentar

Aldri vært borte i at man må kontakte kommunen for å få en eller annen bekreftelse på at du har kjørt på et dyr.

Den gangen jeg selv var borti en elg kontaktet jeg viltnemnda og sa i fra også kontaktet jeg forsikringsselskapet mitt dagen etterpå. Og det er den måten alle andre jeg kjenner til har gjort det etter de har møtt på dyr etter vei.

Jepp det var det jeg hadde hørt fra kollegene mine og! :)

Men iallefall fikk jeg et dokument med stempel på så det kan hende at dette er noe nytt?

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte på et rådyr for noen år siden, så ble det ordnet utskrift av politiloggen som dokumentasjon. Der var det dokumentert både at jeg tok kontakt, og at viltnemnda hadde ordnet opp.

Det sier seg selv at det blir mindre jobb for forsikringsselskapet å ordne saken når man legger med dokumentasjon sammen med skademeldingen. Selvfølgelig fins det flere måter å gjøre dette på, som beskrevet i denne tråden, og andre steder.

Gjensidige kuttet min egenandel, og NAF tok resten, i mitt tilfelle. Det varierer fra forsikringsselskap til forsikringsselskap hva som skjer med egenandelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...