Gå til innhold

Presse seg utav inkassoer.

Mapogo87

Anbefalte innlegg

Hei godfolk:)

Jeg er ny i dette forumet og har noen spørsmål ( og jeg er ganske sikker det er noen dyktige folk her som kan besvare meg)

Om man har en stor inkasso på f.eks kredittkort, forsikring etc, så har jeg hørt at man ikke bare skal betale den summen som vil være etter renter om man klarte å få total finansiert seg selv for å komme seg ajour med alt, jeg har hørt man skal diskutere/argumentere å presse ned summen mest mulig for å spare litt og seff bli ferdig.

Jeg har hørt om en som hadde 40.000 skyldig i et firma, men han var sta og sa: jeg betaler dere 25.000 kr nå så glemmer vi det, eller får dere bare vente en veldig godt stund til jeg har penger neste gang, og han var litt på hugget med å få de til å bare godta et beløp og fjerne saken.

Har noen av dere gjort det? Evt kan dere komme med råd?

Mvh Mapogo ( som da er kjent som de 6 mest farlige løvegjengen i africa, selvom jeg kun er en enkel individ som desverre ike veier mer enn 65 kilo:))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring å snakk med dem, vær høflig og ydmyk og spør om en ordning med f,eks mindre rente eller å slippe deler av rentene som allerede har kommet. Å være vrang, "true" eller sta er veldig skjeldent noe man tjener på.

Dette gjelder i alle situasjoner der du er avhengig av motpartens velvilje for å få det sånn du vil.

Men, har sett på luksusfellen at det absolutt er mulig å forhandle ned rentekostnadene en del.

Lenke til kommentar

Selfølgelig, å være ydmyk er jo viktig, MEN husk at noen inkasso byråer som oslo credserv osv er faktisk ganske uhøflige og harde, så man kan ikke være ydmyk mot alt og alle. Du misforstår, her går det ikke i true eller være vrang på den måten, men å være bestemt og argumentere for en sak.

Lenke til kommentar

Selfølgelig, å være ydmyk er jo viktig, MEN husk at noen inkasso byråer som oslo credserv osv er faktisk ganske uhøflige og harde, så man kan ikke være ydmyk mot alt og alle. Du misforstår, her går det ikke i true eller være vrang på den måten, men å være bestemt og argumentere for en sak.

Om det fungerer å argumentere er det ingen her som kan svare deg på. Det avhenger av deg, selskapet og gjelden din.

Uten at jeg har noen erfaring med det selv så har jeg vanskelig for å tro at det kan lønne seg noe særlig på å være hard mot inkassoselskapet, de har god tide og ressurser til å drive inn kravet sitt.

Lenke til kommentar

Saken er ganske enkel, inkassoselskapene vil ha mest mulig av det du skylder... så klart.

Har du høy nok lønn vil de enkelt å greit kreve det gjennom tvangstrekk....

Hvis du etter flere år har gått på NAV eller på annen måte hatt for lav inntekt til at det kan tvangstrekkes og du plutselig tilbyr dem 25 000 kr kan du kanskje lande en avtale.

Lenke til kommentar

Har man først skaffet seg inkassogjeld har men i utgangspungtet drete seg ut i første omgang og har ikke noe å true med.

At inkassobyrået går ned på kravet har aldri jeg hørt om.

Det er selvsagt i ekstremsituasjoner der ofte alternativet er å ikke få noe eller enda mindre... ser du på luksusfellen er slike "forhandlinger" vanlige.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt i ekstremsituasjoner der ofte alternativet er å ikke få noe eller enda mindre... ser du på luksusfellen er slike "forhandlinger" vanlige.

Har sett på lusisfellen, men kan ikke se at jeg har sett at dem har gått ned på beløpet, men heller laget en gunstig avbetalingsplan med hele beløpet inkludert, gjerne felles for flere kreditorer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett på lusisfellen, men kan ikke se at jeg har sett at dem har gått ned på beløpet, men heller laget en gunstig avbetalingsplan med hele beløpet inkludert, gjerne felles for flere kreditorer.

De har gått ned på både renter å beløp flere ganger.

Ett eksempel var en som hadde 1,4 mill i kredittgjeld og avtalen de kom frem til var at han betalte det han kunne i 7 år så slettet de resten.

På kredittgjeld så klarte han ikke engang å betjene renten så etter 7 år ville lånet i realiteten vært større, istede blir det 0.

Lenke til kommentar

såpass ja.

har bare sett et par episoder av programmet

men med slike enorme summer kan jeg godt skjønne inkassobyraaet

dog når det gjelder bare noen titusner kan jeg ikke se for meg at inkassobyraaet vil trekke noe.

nå vet jeg dog ikke hvor mye ts skylder, men regner med det ikke er like mye som ekstremtilfellene nevnt over

Lenke til kommentar

såpass ja.

har bare sett et par episoder av programmet

men med slike enorme summer kan jeg godt skjønne inkassobyraaet

dog når det gjelder bare noen titusner kan jeg ikke se for meg at inkassobyraaet vil trekke noe.

nå vet jeg dog ikke hvor mye ts skylder, men regner med det ikke er like mye som ekstremtilfellene nevnt over

Tenkt situasjon... en person spiller bort 50 000 kr som han ikke klarer å betale, snakker om en person som er arbeidsledig uten fast jobb.

Gjelden har gått til inkasso og når det skal gå til tvangstrekk finner de ut at personen ikke har høy nok lønn til å trekke.... flere år går uten at inkassoselskapet kan gjøre noe som helst. Trolig snakker om en person som kanskje for alltid vil være arbeidsledig, blir uføretrygded eller lignende.

Plutselig ringer mannen og sier han har vunnet 30 000 kr og tilbyr seg å betale ned mot at all gjeld blir slettet ellers å prioriterer han andre kreditorer.

Hva gjør man... takker man nei og risikerer at man ikke får noe som helst?

Lenke til kommentar

Som Nasciboy sier, man kan forhandle seg fram til å få presset ned renter salærer og eventuelt beløp. siden jeg er ganske sikker på at f.eks: vis jeg skylder en Cresco 25.000 og det er gått til inkasso og totalt skyldigheten er på 47.857, så kan man forhandle seg fram til enten Cresco først å si, f.eks jeg har nå 25 tusen kr til dere ( Cresco) og jeg har en ekstrem vanskelig situasjon der hvor jeg skylder mange kreditorer penger, jeg ønsker å gjøre opp hos hver enkel og bate betale meg ut, dere er først på listen siden jeg har KUN 25.000, om dere trekker inkassosaken så betaler jeg meg fri og dere trekker saken totalt ellers må jeg beklage å prioritere andre kreditorer, jeg ønsker bare å bli ferdig med dere først slik at dere får det jeg skylder, jeg har ikke mye penger, men jeg betaler meg ferdig nå.

Jeg tror dette vil kanskje fungere om man er litt glup, dette er ikke en måte å lure noen kreditorer på siden en person kan ikke ALLTID få et lånebeløp som kan gjøre en ajour hos mange kreditorer så det man fikser bør man diskutert seg fram til å få betalt ut, jeg er rimelig sikker på man får det til selvom mange inkassoselskaper er harde og nekter mye på å sette ned beløper så det kan faktisk være smart å heller ringe selskapet man først tok opp lånet hos.

Enige?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ett eksempel var en som hadde 1,4 mill i kredittgjeld og avtalen de kom frem til var at han betalte det han kunne i 7 år så slettet de resten.

Dette innebærer å gje all styring av din økonomi til ein bestyrar. I 7 år. Det er siste utveg dersom ein har ekstrem gjeld og ingen inntekt, og ikkje for pappagutar som ikkje gidd å betale gjeld på 20 000.

Bortimot det same som å slå seg konkurs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som Nasciboy sier, man kan forhandle seg fram til å få presset ned renter salærer og eventuelt beløp. siden jeg er ganske sikker på at f.eks: vis jeg skylder en Cresco 25.000 og det er gått til inkasso og totalt skyldigheten er på 47.857, så kan man forhandle seg fram til enten Cresco først å si, f.eks jeg har nå 25 tusen kr til dere ( Cresco) og jeg har en ekstrem vanskelig situasjon der hvor jeg skylder mange kreditorer penger, jeg ønsker å gjøre opp hos hver enkel og bate betale meg ut, dere er først på listen siden jeg har KUN 25.000, om dere trekker inkassosaken så betaler jeg meg fri og dere trekker saken totalt ellers må jeg beklage å prioritere andre kreditorer, jeg ønsker bare å bli ferdig med dere først slik at dere får det jeg skylder, jeg har ikke mye penger, men jeg betaler meg ferdig nå.

Jeg tror dette vil kanskje fungere om man er litt glup, dette er ikke en måte å lure noen kreditorer på siden en person kan ikke ALLTID få et lånebeløp som kan gjøre en ajour hos mange kreditorer så det man fikser bør man diskutert seg fram til å få betalt ut, jeg er rimelig sikker på man får det til selvom mange inkassoselskaper er harde og nekter mye på å sette ned beløper så det kan faktisk være smart å heller ringe selskapet man først tok opp lånet hos.

Enige?

Som sagt er det absolutt størst sjanse å få til en avtale hvis inkassoselskapet ser på dette som den eneste sannsynlige måten å få inn noe som helst.

Men vi må heller ikke glemme at det også sitter mennesker i inkassoselskapene også og da er det nok en mye bedre måte å faktisk legge seg litt flat enn å prøve å nesten true seg til en avtale.

Hvis de ser at du har høy nok inntekt til å foreta tvungen lønnstrekk foretrekker de selvsagt det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette innebærer å gje all styring av din økonomi til ein bestyrar. I 7 år. Det er siste utveg dersom ein har ekstrem gjeld og ingen inntekt, og ikkje for pappagutar som ikkje gidd å betale gjeld på 20 000.

Bortimot det same som å slå seg konkurs.

20 000 kr kan være mye for enkelte selv om det i utgangspunktet er en lav sum... har man ikke arbeid og heller ikke har forutsetninger for å få det nærmeste år og kan få dokumentasjon fra lege/psykolog på dette kan det være godt mulig at kreditorer nøyer seg med mindre, selv med så små summer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å forhandle seg ut av inkassosaker kan nok være mulig. Å presse eller true seg ut av dem vil være litt verre.

Dersom man går aggresivt ut mot et inkassobyrå, risikerer man bare at de er like aggresive tilbake. Og de har tross alt litt mer enn deg å presse med dersom du skylder dem penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

20 000 kr kan være mye for enkelte selv om det i utgangspunktet er en lav sum... har man ikke arbeid og heller ikke har forutsetninger for å få det nærmeste år og kan få dokumentasjon fra lege/psykolog på dette kan det være godt mulig at kreditorer nøyer seg med mindre, selv med så små summer.

Eg tenkte spesielt på den ordninga der all gjeld blir sletta etter 7 år. At ein kan forhandle med eit inkassoselskap og sei "eg veit eg skuldar dykk 20 000, men eg har berre 10 000, går det bra?" går sikkert an.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...