Gå til innhold

Hjelp til muntlig evaluering i automasjon.


salve96

Anbefalte innlegg

Til uka skal jeg ha en såkalt "muntlig praktisk evaluering" i automasjon.

Jeg har koblet opp en tidsstyrt dreieretningsvender, kunne trengt hjelp angående hvordan dette anlegget virker.

Jeg har koblet det opp, og alt virket, men det er ikke alt det teoretiske som sitter.

Fint om noen kunne besvart følgende spørsmål med god begrunnelse:

Hva er funksjon til kontaktor, overstømsvern og motorvern?

I hvilken sammenheng bruker man tidsstyrt dreieretningsvender i praksis?

Hva er hensikten med å laske, på klemmebrett til motoren?

Hvilke begrep/faggutrykk kan jeg bruke for å imponere læreren?

ps: Er ikke så grønn som det kan se ut som over, kan en god del om dette. Vil bare få ordentlige forklaringer på disse tingene.

Takk for hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til uka skal jeg ha en såkalt "muntlig praktisk evaluering" i automasjon.

Jeg har koblet opp en tidsstyrt dreieretningsvender, kunne trengt hjelp angående hvordan dette anlegget virker.

Jeg har koblet det opp, og alt virket, men det er ikke alt det teoretiske som sitter.

Fint om noen kunne besvart følgende spørsmål med god begrunnelse:

Hva er funksjon til kontaktor, overstømsvern og motorvern?

I hvilken sammenheng bruker man tidsstyrt dreieretningsvender i praksis?

Hva er hensikten med å laske, på klemmebrett til motoren?

Hvilke begrep/faggutrykk kan jeg bruke for å imponere læreren?

ps: Er ikke så grønn som det kan se ut som over, kan en god del om dette. Vil bare få ordentlige forklaringer på disse tingene.

Takk for hjelp på forhånd!

 

En kontaktor kan (enkelt) ses på som en bryter, som brukes til å koble inn/ut forbrukere med store strømmer.

Kontaktoren er fjerbelastet, og denne vil koble inn når spolen (A1, A2) blir tillført 230V.

 

Overstrømsvernet vil koble ut dersom motoren trekker for mye strøm (foreksempel at motoren henger, eller at den trekker for tung last (mekanisk)). Denne funksjonen er ofte bygget inn i de fleste motorvern. Det er ikke så vanlig nå lenger å bruke separerte uniter for overstrømsvern og motorvern.

 

Motorvern er til for å værne motoren. Dette er som regel thermisk og overstrømsvern, og vil slå ut på begge deler. Thermiske vern er bygget opp av bimetaller som reagerer på høyere temperaturer. Disse vil da om motoren trekker for tung last, reagere på at de ulike metallene øker i temperatur, og det vil de koble ut.

 

En dreieretningsvender kan da brukes til ekstremt mye. Det kan da feks være en pumpe som både kan suge og pumpe. Avhengi av hvilken vei du vil ha motoren til å gå. I ditt tilfelle kan da en tidsstyrt dreieretningsvenger brukes til å få et transportbånd til å kjøre begge veier, avhening av hvilken tid på dagen det er, etc....

 

Grunnen til at man lasker en asynkron el-motor er for å enten koble den i trekant eller stjerne. Dette er mye avhengig av hvor stor startstrøm motoren skal trekke i startfasen.

Nå til dags kobles motorer oftest i stjerne, da de fleste motorer er frekvensstyrte, og man selv kan velge hvor fort motoren skal startes opp.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Gode svar av skipsitrixy her.

 

Jeg vil dog kommentere at motorvern ER overstrømsvern.

Det stilles inn til motorens merkestrøm, og løser ut hvis strømmen overstiger denne verdien (alle motorvern kan naturligvis tåle startstrømmer uten å løse ut hvis korrekt vern/innstilling er brukt i forhold til applikasjonen).

Noen består kun av bimetall (termisk), men de fleste som brukes i praksis inneholder vern for kortslutning også (elektromagnetisk). Sjekk her: http://ecatalogue.schneider-electric.no/GroupList.aspx?navid=24303&navoption=1

 

Overstrømsvern kan brukes til mer generelle ting og har i tillegg en lengre tidsforsinkelse på utløsning som er gitt av karakteristikken til det enkelte overstrømsvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode svar av skipsitrixy her.

 

Jeg vil dog kommentere at motorvern ER overstrømsvern.

Det stilles inn til motorens merkestrøm, og løser ut hvis strømmen overstiger denne verdien (alle motorvern kan naturligvis tåle startstrømmer uten å løse ut hvis korrekt vern/innstilling er brukt i forhold til applikasjonen).

Noen består kun av bimetall (termisk), men de fleste som brukes i praksis inneholder vern for kortslutning også (elektromagnetisk). Sjekk her: http://ecatalogue.sc...303&navoption=1

 

Overstrømsvern kan brukes til mer generelle ting og har i tillegg en lengre tidsforsinkelse på utløsning som er gitt av karakteristikken til det enkelte overstrømsvern.

 

You complete me! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

 

Jobber dere selv som automatikere? hvis det er tilfellet, hvordan et dette yrket? Er det å anbefale for fremtiden mtp, etterspørsel, lønn, trivsel, mulighet for å gå offshore?

 

Jeg er utdannet skipselektriker, med fagbrev å jobber fortiden på supplybåt i nordsjøen. Har fagbrev som elektriker, men har tatt opp automatikerfagene, og skal snart løse fagbrev som automatiker.

 

80% av arbeidsoppgavene mine omhandler automatikk. Så jeg er borti veldig mye av det som automatikere driver med (hvertfal på feilsøkings og utbedrings siden).

 

Muligheten for å jobbe som automatiker offshore er absolutt tilstede. Hele 14 nye rigger skal bemannes for norsk sokkel bare til neste år.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...