Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til kjøp av bruktbil med GOD sittecomfort

aquafrank

Anbefalte innlegg

Hei, er ute etter tips om en duganes stasjonsvogn. Er ute etter en bil i prisklasse som tilsier at en tørr bruke bilen selv på veier eid av AS Norge.

Hva er jeg ute etter?

En bil i prisklasse ca 50.000, men kan strekke meg opp mot 100.000.-

OBS: Jeg har lever nord for polarsirkelen, så storbypriser fra SørNorge er nok ikke helt sammenlignbart.

Jeg trenger en bil med GODE seter foran, og også gode seter bak. Ikke noe ”benk” med trekk som i de første Avensisene.

Motor, primært bensin.

Gear, primært automat. Om manuell, må motor være såpass trekkvillig på lavt turtall, at den ikke kveles om en skal slure seg over ett hårstrå!

Farge spiller nada rolle.

Bilen bør selvsagt være så stille som mulig inni, og holde seg sammen med egen hjelp også etter 10år. Knirke-knirke er jeg lei.

Min erfaring med biler er nok ikke enorm.

De gode gamle Camryene opp til -91 hadde mye av det jeg spør etter, men det er vel ikke en eneste slik igjen verdt å kjøpe.

Avensis opp til 2002 skuffet enormt! Tror ikke jeg er ute etter nyere heller, Toyota er vist ikke det Toyota var mens vi ennå skrev 1990 som årstall.

Av de mange biler jeg har prøvekjørt, er Mercedes E-klasse absolutt en bil med sittekomfort, og plass i lasterom. Men prisen er jo nokså høy på disse, og rustfaren stor.

Noen tips og helst egenerfaringer om hva som duger?

Er godt over 190 med dårlig rygg, og kjører ofte med voksne i baksetet.

Håper på innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definitivt en W124 Mercedes 300E er for deg,det fortsatt dukker opp noen fine eksemplarer på finn,og for 50-60000 kan du komme langt.Den generasjon som kom etter W124 har trøbbel med rust men hvis du finner en uten uten rust da er det stor sannsynlighet at den forblir rustfri.

Glemte å si at jeg hadde en 300E i mitt eie,og har vært veldig fornøyd med en såpass gammel bil.

Lenke til kommentar

Takker for innspill Fictivision!

W124 er klart en pen bil i mine øyne. MYE penere enn etterfølgeren, men så liker jeg nok litt mer firkanta kasse enn disse voldsomt avrunnede bilene :-)

Men det er få W124 tilgjengelig her nord, i de tre nordligste fylker er det kun 1 tilgjengelig.

En -90modell med rust etc, som ikke frister noe mer en den gamle avskilta Camry'n jeg aldri gad å forsøke å selge engang :p

Men siden det er så som så med tilgangen på disse, og at nyeste er -96, er det nok ikke den bilen jeg har størst sjangs for å finne tak i (gidder neppe å hente en i andre kant av landet for å kjøre nordover)

Flere innspill skader ikke :D

Lenke til kommentar

Mange store Am-cars, men de fleste krever vel mer enn B-lappen.

Hadde ikke store planer om å kjøre opp til lett lastebil i nær framtid.

I tillegg må jeg nesten innrømme at jeg er i det nedre skikt av inntekt, siden jeg lever på uføretrygd.

Jeg har neppe råd til å ha en bil som drikker ett par-tre liter på bykjøring :o

Og av de mer klassiske bilene, så er disse totalt uaktuelle siden jeg ikke har innendørs parkering. Slike biler fortjener ett bedre liv enn å stå ute i en meter snø!

Og de er vel heller ikke noen mestere på de NordNorske vinterveier, regner jeg med. Ser i alle fall ikke slike godklumper med gromlyd andre tider enn når det er sommer og sol :D

Lenke til kommentar

Saab 9-5. Bensinturbo, stort utvalg i automat. Uslåelig komfort, og stilig utseende. Høres perfekt ut.

Her er fire stykker - én fra hvert av de fire nordligste fylkene:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39659984

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39650370

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38734274

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36103544

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Absolutt ingen dårlige anbefalinger i denne tråden. Så det blir vel litt etter smak og behag også. Saab setene er fantastiske :)

Lenke til kommentar

Takker for innspill i mange rettninger :D

Sabb ser ut til å ha meget komfortable seter. Men jeg blir tett på skjeløyd av det fæle interiøret! Skal ikke være kresen, men tror jeg vil få høre det til evig tid om jeg kjøper no' sånt :p

Volvo var noe jeg trodde var prikken over i-en, men prøvekjørte en V70 i sommer, og den skuffet enormt.

God plass til lang skrott, men ble ikke helt komfortabel med setene. De er jo markant bedre enn i Avensis-en, men ikke heeeeelt i mål.

Men jeg tror hovedårsaken til at jeg ikke ble så alt for ivrig, var MYE knirking i interiør, og elendig respons fra ratt til hjul.

Det kan selvsagt være at det var noe feil med bilen jeg prøvde skulle hatt noen titalls tusen i nye deler.

Prisen hos forhandler skremte meg også en smule, ca 80K over hva tilsvarende bil sør for Trondheim koster - eller det dobbelte som en så fint kan omtale det som.

Spørs om jeg ikke ser om jeg finner en Volvo eller to til som kan prøvekjøres.

Ser ett par biler lokalt som frister litt om en ikke legger merke til prislapp;

BMW 5-serie-->http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32155728

Audi A6 allroad--> http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38073028

Begge disse er etter mitt syn alvorlig overpriset, men har ting jeg liker med dem.

Men er dette biler å anbefale?

Og tilbake til Volvoene, siden det er så mange som anbefaler dem.

Er det noen av de ulike utgavene av V70 som er mer å anbefale comfortmessig enn andre?

Utseende, så foretrekker jeg klart 1.generasjonen.

Er prisforskjellen mellom XC og "vanlig" vel anvendte kroner, eller er det så lite forskjell at det er bortkasta (kjører en del på smale, dårlige veier, noe grusveier - og en og annen skogsvei/ traktorsti blir også forsert)

Takker igjen for innspillene!

Lenke til kommentar

Volvo har alltid hatt god komfort, foreldrene mine har hatt volvo de siste 100 årene (er vel på 6-7 bilen nå) og har vært ivrig på bilferier (italia, frankrike, sveits, tyskland i tillegg til oppover nordover til bardufoss, bodø og tr.heim). Komforten har vært god i alle bilene (V40, V50 og nå XC60 av de jeg har sittet i)

Jeg kjører selv en '03 Passat som jeg synes er veldig behagelig, er selv 190cm høy og over gjennomsnittet brei over skuldrene, så det er langt i fra alle biler jeg sitter godt i.

BMW/Audi er en smule overpriset og vil sjeldent gi den ekstra komforten i prisklassen du leter.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Et par tips når det gjelder BMW. Denne har gått over 200.000 kilometer. Du risikerer å kjøpe en løpende utgiftspost. Jeg sier ikke at dette er et dårlig kjøp, men det kan være det. Jeg ville derfor gått veldig nøye igjennom historikken på bilen. Hvis ikke historikken er godt dokumentert, spesielt de siste 6 månedene/siste servicer glem det.

Kjører selv BMW (har en 2011 modell 5 serie) og er veldig godt fornøyd med den. Er de ordentlig stelt med kan det være et fint objekt. Hvis ikke kan det være et mareritt. Men dette gjelder egentlig alle biler, men BMW kan være ekstra dyre mtp reparasjoner o.l.

Har den komforseter er den ekstra attraktiv i og med at du vektlegger sittekomforen. Jeg har hatt mange forskjellige biler opp igjennom årene, men sittekomforten på BMW'en er helt klart best hvis vi snakker om komforsetene. Sittekomforten bak for passasjerene er ikke fullt så god på E39'en.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Jeg har en 2001 Volvo V70 bensinturbo. Jeg synes setene i den er knallgode (delskinn), og nær sagt alle som har sittet på med meg har kommentert komforten. Jeg har kjørt mye langturer med den, og synes den er helt nydelig og avslappende å kjøre. Så en pluss til Volvo når det gjelder komfort fra meg også.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Takker for innspill i mange rettninger :D

Sabb ser ut til å ha meget komfortable seter. Men jeg blir tett på skjeløyd av det fæle interiøret! Skal ikke være kresen, men tror jeg vil få høre det til evig tid om jeg kjøper no' sånt :p

Volvo var noe jeg trodde var prikken over i-en, men prøvekjørte en V70 i sommer, og den skuffet enormt.

God plass til lang skrott, men ble ikke helt komfortabel med setene. De er jo markant bedre enn i Avensis-en, men ikke heeeeelt i mål.

Men jeg tror hovedårsaken til at jeg ikke ble så alt for ivrig, var MYE knirking i interiør, og elendig respons fra ratt til hjul.

Det kan selvsagt være at det var noe feil med bilen jeg prøvde skulle hatt noen titalls tusen i nye deler.

Prisen hos forhandler skremte meg også en smule, ca 80K over hva tilsvarende bil sør for Trondheim koster - eller det dobbelte som en så fint kan omtale det som.

Spørs om jeg ikke ser om jeg finner en Volvo eller to til som kan prøvekjøres.

Audi A6 allroad--> http://www.finn.no/f...nnkode=38073028

Begge disse er etter mitt syn alvorlig overpriset, men har ting jeg liker med dem.

Men er dette biler å anbefale?

Og tilbake til Volvoene, siden det er så mange som anbefaler dem.

Er det noen av de ulike utgavene av V70 som er mer å anbefale comfortmessig enn andre?

Utseende, så foretrekker jeg klart 1.generasjonen.

Er prisforskjellen mellom XC og "vanlig" vel anvendte kroner, eller er det så lite forskjell at det er bortkasta (kjører en del på smale, dårlige veier, noe grusveier - og en og annen skogsvei/ traktorsti blir også forsert)

Takker igjen for innspillene!

Altså jeg er ikke helt sikker,noen andre kan rette meg,er ikke girkassen i denne audien ett stor problem på akkurat denne modellen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...