Gå til innhold

Kjøpte avis/blad, glemte å ta med, ble lagt tilbake på stativet


aabxy

Anbefalte innlegg

To hendelser, begge for 2-3 år siden. Men ville likevel ta dette opp...

 

Hendelse 1 -

 

På en kafe kjøpte jeg kaffe og en avis, men jeg glemte avisen igjen på disken og tok den ikke med meg til bordet. Leste noe annet mens jeg drakk kaffen. På vei ut husket jeg at jeg også hadde kjøpt denne avisen, så jeg ba om å få den. Da sa betjeningen at de hadde lagt avisen min tilbake på stativet og at jeg kunne ta den derfra. Men det turte jeg ikke - da kunne det ha sett ut som om jeg stjal den. Så jeg ba dem om å hente avisen for meg fra stativet og gi den til meg i hånden, hvilket de gjorde,

 

Men HVA HADDE DE MED å sette min avis, som jeg hadde betalt for, tilbake på stativet til å begynne med? Istedenfor å gjøre meg oppmerksom på den gjenglemte avisen min. Og hvis jeg ikke hadde spurt etter den tilslutt: Ville de da ha puttet pengene i egen lomme? Eller beholder butikken inntektene i slike tilfeller? Noen som vet hva slags rutiner denne hendelsen kan skyldes?

 

Hendelse 2 -

 

Dette skjedde i en kiosk. Jeg kjøpte en del ting der, bl.a. et utenlandsk blad til en hundrelap (bortimot), og jeg glemte å ta bladet med meg. Da jeg kom tilbake kanskje en time senere, opplevde jeg det samme. Bladet var lagt tilbake på plass, og betjeningen ville at jeg skulle ta bladet derfra. Også i dette tilfellet ba jeg dem om å hente bladet for meg isteden, slik at det ikke skulle se ut som om jeg stjal det. (Dette tilfellet var selvfølgelig på en måte litt annerledes, enn hendelse 1. For jeg oppholdte meg ikke i lokalet etter kjøp av bladet, og det gikk også litt lengre tid før jeg kom og ba om å få bladet tilbake. Jeg synes likevel at det ville ha vært naturlig å beholde bladet ved disken en stund i tilfelle kjøperen kommer tilbake, istedenfor å legge det tilbake med en gang for å selges om igjen. Tenk om det ble utsolgt i mellomtiden, og bladet mitt var blitt solgt for annen gang!)

 

DERFOR SPØR JEG:

---------------------------

Er det vanlig rutine, der hvor aviser/blad selges, å gå fram slik som beskrevet ovenfor? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo helt sykt! La de virkelig bladet DITT tilbake som om det fremdeles var i deres eie?

 

Jeg tviler på de har noen spesiell rutie på dette, det er nok opp til personen som er på arbeid der og da. De fleste ville nok lagt det tilbake, det kalles "å rydde". I begge tilfellene fikk du jo uansett bladet/avisen tilbake når du gjorde dem oppmerksom på situasjonen, så det er vel ikke noe problem...selv om du er temmelig sær når du ikke kan ta bladet selv i frykt for å bli sett på som en tyv; ingen andre enn deg ville tekt i de baner.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det kan være de ikke visste/husket at det faktisk var kjøpt, da det kan ha vært et tilfelle av en kunde som har bestemt seg for å ikke kjøpe etter å ha hørt prisen. Spesielt hvis de var flere på jobb.

 

De kan ikke ta vare på alt som kan være glemt av kunder bak disken, det er bedre å rydde alt tilbake til salg med en gang fremfor å ta vare på alt mulig i ubestemt tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo helt sykt! La de virkelig bladet DITT tilbake som om det fremdeles var i deres eie?

 

Jeg tviler på de har noen spesiell rutie på dette, det er nok opp til personen som er på arbeid der og da. De fleste ville nok lagt det tilbake, det kalles "å rydde". I begge tilfellene fikk du jo uansett bladet/avisen tilbake når du gjorde dem oppmerksom på situasjonen, så det er vel ikke noe problem...selv om du er temmelig sær når du ikke kan ta bladet selv i frykt for å bli sett på som en tyv; ingen andre enn deg ville tekt i de baner.

 

Hei, og takk til dere som svarte.

 

Dette svaret, at personalet bare ryddet, kaster litt lys på situasjonen og er sikkert en plausibel grunn. Gjelder spesielt for hendelse 2, der jeg allerede hadde forlatt lokalet og det var gått tid før jeg kom tilbake.

Lenke til kommentar

Det kan være de ikke visste/husket at det faktisk var kjøpt, da det kan ha vært et tilfelle av en kunde som har bestemt seg for å ikke kjøpe etter å ha hørt prisen. Spesielt hvis de var flere på jobb.

 

De kan ikke ta vare på alt som kan være glemt av kunder bak disken, det er bedre å rydde alt tilbake til salg med en gang fremfor å ta vare på alt mulig i ubestemt tid.

 

Takk for svaret, som kaster ytterligere lys på mulige grunner. Ved hendelse 2 (i en travel storkiosk), men også ved hendelse 1 (kafeen), kan dette være forklaringen. Nå var det ikke spesielt mye kø i den kafeen nettopp da. Men det er vel alltid mye annet de må passe på også - sette på mer kaffe, bære bort servise til oppvask, tørke bordene og mer som vi kunder ikke alltid legger så mye merke til.

Takker for en fornuftig forklaring.

Lenke til kommentar

Jeg ville ihvertfall ikke hatt dårlig samvittighet for å igjen plukke opp bladet jeg alt har betalt for.

Kioskene håper jo selvsagt på at du ikke tar med deg bladet eller avisen hjem, siden de da kan selge samme vare enda en gang. Litt på grenseland er det jo.

 

Det var det jeg opprinnelig tenkte. Det har vært godt å høre saken belyst fra flere sider, og at min opprinnelige tanke ikke var så galt likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...