salve96 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Til uka skal jeg ha en såkalt "muntlig praktisk evaluering" i automasjon. Jeg har koblet opp en tidsstyrt dreieretningsvender, kunne trengt hjelp angående hvordan dette anlegget virker. Jeg har koblet det opp, og alt virket, men det er ikke alt det teoretiske som sitter. Fint om noen kunne besvart følgende spørsmål med god begrunnelse: Hva er funksjon til kontaktor, overstømsvern og motorvern? I hvilken sammenheng bruker man tidsstyrt dreieretningsvender i praksis? Hva er hensikten med å laske, på klemmebrett til motoren? Hvilke begrep/faggutrykk kan jeg bruke for å imponere læreren? ps: Er ikke så grønn som det kan se ut som over, kan en god del om dette. Vil bare få ordentlige forklaringer på disse tingene. Takk for hjelp på forhånd! Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Du går vg1 elektro? Dessverre så ser det ut som at du har hatt en del mer praktisk arbeid en meg i auto. Jeg er akkurat ferdig å koble "dreieretningsvender" Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 Går vg1 jeg ja Jeg har nettop koblet dreieretningsvender jeg og, men når vi var var ferdige med det. Koblet vi til to tidsrele med en gang. Hvilken skole går du på ? Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Går vg1 jeg ja Jeg har nettop koblet dreieretningsvender jeg og, men når vi var var ferdige med det. Koblet vi til to tidsrele med en gang. Hvilken skole går du på ? Slåtthaug i bergen Lenke til kommentar
V_B Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Hva er funksjon til kontaktor, overstømsvern og motorvern? Hvis jeg skulle definert kontaktor så tror jeg at jeg ville sagt at det er en komponent som tillater at man kan styre en større strøm/last ved hjelp av en mindre strøm/lavere spenning. Overstrømsvern kan vel like så godt være et motorvern og der ligger det mye i selve ordet. Det skal forhindre at motoren trekker for høy strøm. Det er noe som kan skje om eksempelvis akslingen henger fast. I hvilken sammenheng bruker man tidsstyrt dreieretningsvender i praksis? Nå vet jeg ikke om det er et reellt eksempel men la oss ta utgangspunkt i en vifte. Si at du ønsker å ha en vifte som kan fungere som en tilluftsvifte og avsugsvifte. Da kan du bruke en dreieretningsvender for å forandre funksjonene. Tidsstyringen er der kun for å forhindre at man utfører en momentan endring i retning (som er skadelig for utstyret). Hva er hensikten med å laske, på klemmebrett til motoren? Nå er det lenge siden men om man lasker sammen U1, V1 og W1 så får man vel en stjernekobling, men om man laster U1 og W2, V1 og U2 og W1 og V2 så har man vel en trekantkobling? (Denne må du ikke ta for god fisk! Sjekk fagboken din, der bør det stå) Hvilke begrep/faggutrykk kan jeg bruke for å imponere læreren? Snakk heller på et fagspråk som du behersker. Man blir fort gjennomskuet om man bruker ord man ikke vet hva betyr =) Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 Tusen hjertelig takk for kanongode svar! Jobber du selv som automatiker eller? Hvis det, er det å anbefale? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Ja, har blant annet fagbrevet innen automasjon! Det er et kjempe kjekt yrke så vil virkelig anbefale deg det! =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Nå vet jeg ikke om det er et reellt eksempel men la oss ta utgangspunkt i en vifte. Si at du ønsker å ha en vifte som kan fungere som en tilluftsvifte og avsugsvifte. Da kan du bruke en dreieretningsvender for å forandre funksjonene. Tidsstyringen er der kun for å forhindre at man utfører en momentan endring i retning (som er skadelig for utstyret). Tidsstyringen er ikke for å forhindre at man utfører en momentan retningsendring! Det er det vi har forrigling til. (Dette er svært viktig å vite!) Tidsstyringen brukes ofte når motoren skal kjøre i 10 sek ene veien, for så å snu å kjøre "evig" andre veien. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Tidsstyringen er ikke for å forhindre at man utfører en momentan retningsendring! Det er det vi har forrigling til. (Dette er svært viktig å vite!) Tidsstyringen brukes ofte når motoren skal kjøre i 10 sek ene veien, for så å snu å kjøre "evig" andre veien. Jeg tror du tenker på forrigling som i at man ikke kan kjøre motorens dreieretning "mot klokken" og "med klokken" på samme tidspunkt. Det er korrekt, men du må også huske at en forrigling er en funksjon som er der for å forhindre en uønsket tilstand. I tilfellet du nevner så har man mulighet til å stoppe motoren og i samme sekund starte motoren i motsatt dreieretning - og da hjelper ikke forriglingen du nevner. Hvis man dermed har en tidsstyring/tidsrele som forhindrer innkobling av motsatt dreieretning før det har gått "x" sekunder, så vil man unngå at man kan oppnå en momentan endring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Jeg tror du tenker på forrigling som i at man ikke kan kjøre motorens dreieretning "mot klokken" og "med klokken" på samme tidspunkt. Det er korrekt, men du må også huske at en forrigling er en funksjon som er der for å forhindre en uønsket tilstand. I tilfellet du nevner så har man mulighet til å stoppe motoren og i samme sekund starte motoren i motsatt dreieretning - og da hjelper ikke forriglingen du nevner. Hvis man dermed har en tidsstyring/tidsrele som forhindrer innkobling av motsatt dreieretning før det har gått "x" sekunder, så vil man unngå at man kan oppnå en momentan endring. Skjønte ikke helt hva du mente her. Jeg gikk VG1-2 i fjor og i forifjor så er rimelig stødig på emnet. Det vi lærte er følgende: Forrigling: Forrigling fungerer på den måten at når Q1 kjører kan ikke Q2 kjøre og vice versa. http://www.diskusjon...ttach_id=335065 Her er Q2.21 og 22 forrigling for Q1 og Q1.21 og 22 forrigling for Q2. Merk at med forrigling må en stoppe den ene kontaktoren, for så å starte den andre. Hva du mener med "rett etterpå" aner jeg ikke, men det er selvfølgelig slik at på store motorer må en vente til den har stoppet helt før du kjører den andre veien. Dette er dog ikke et problem på VG1-2 elektro da motorene som oftest 2-3 kW. https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_11_2010/post-143342-1288783350,6216_thumb.png Her ser du hvordan tidsrele blir brukt. S2 starter Q1 og K1. K1 slår inn etter en viss tid og da starter Q2 samtidig som Q1 stopper pga forriglinga. (Dette er en elendig tegning, men det var den beste jeg fant på internett. Gidder ikke tegne selv) Endret 11. februar 2013 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Ja, her har du en forrigling som forhindrer at motoren ikke kan gå "med klokken" og "mot klokken" samtidig. La oss nå si at motoren går i retning "med klokken", du trykker så på "stopp" og så starter du motoren i dreieretning "mot klokken". I disse tilfellene er tidsstyring en god ting fordi etter at du har trykket "stopp", så vil det gå "x-antall" sekunder før du kan starte motoren med dreieretning "mot klokken". Dette vil også være en forrigling. Når det kommer til styrestrømsskjemaet ditt så tror jeg ikke vi skal bruke det som et godt eksempel på en dreieretningsvender Merk at med forrigling må en stoppe den ene kontaktoren, for så å starte den andre. Hva du mener med "rett etterpå" aner jeg ikke, men det er selvfølgelig slik at på store motorer må en vente til den har stoppet helt før du kjører den andre veien Og derfor har du en tidsstyring......... Endret 11. februar 2013 av Salt_Skin Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Ja, her har du en forrigling som forhindrer at motoren ikke kan gå "med klokken" og "mot klokken" samtidig. La oss nå si at motoren går i retning "med klokken", du trykker så på "stopp" og så starter du motoren i dreieretning "mot klokken". I disse tilfellene er tidsstyring en god ting fordi etter at du har trykket "stopp", så vil det gå "x-antall" sekunder før du kan starte motoren med dreieretning "mot klokken". Dette vil også være en forrigling. Når det kommer til styrestrømsskjemaet ditt så tror jeg ikke vi skal bruke det som et godt eksempel på en dreieretningsvender Og derfor har du en tidsstyring......... Om du leste hele innlegget mitt ser du at jeg skriver at det er sånn det blir løst på vg1 og vg2. Hva en gjør i praksis med store motorer er da irrelevant fordi de vil ikke komme borti problemstillingen på eksamen. Det viktigste for en elev er å få til forriglingskoblingwn. Det er udiskutabelt. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Nå blir jeg litt oppgitt..! Jeg vet veldig godt hva som blir gjennomgått på videregående men det er ikke det TS spør om! I hvilken sammenheng bruker man tidsstyrt dreieretningsvender i praksis? Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Dette er styrestrøm skjemaet som jeg skal "forsvare" (tyd det så godt dere kan) Til dere som er intressert: Har dere noen innspill/tips til hvordan jeg skal forsvare dette best mulig? Hva er selve "hjernen" i styrestrømmen? Kjør på med gode innspill ! Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Folkens; Forksjell på off og on delay? Off: Da skrur ting seg av etter etter en viss tid man har aktivert det. On: Da skrur ting seg på etter en viss tid etter man har aktivert det. Stemmer dette? Hva brukes ON delay til i praksis? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Dette er styrestrøm skjemaet som jeg skal "forsvare" (tyd det så godt dere kan) Til dere som er intressert: Har dere noen innspill/tips til hvordan jeg skal forsvare dette best mulig? Hva er selve "hjernen" i styrestrømmen? Kjør på med gode innspill ! Har kontaktorene dine tidsrelefunksjon? Har jeg aldri sett før. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 For å ta det på norsk. Du har "forsinket tilslag" og "forsinket fraslag" og "forsinket til -og fraslag" . En NO bryter med "forsinket tilslag" vil legge seg inn x-antall sekunder etter at releet har blitt spenningsatt. En NO bryter med "forsinket fraslag" vil legge seg inn når releet får spenning men legger seg ut x-antall sekunder etter at releet har mistet spenningen. En "forsinket til -og fraslag" vil vente x-antall sekunder før den legger seg inn, for så å vente x-antall sekunder før den legger seg ut (etter at releet har mistet spenningen). Tidsreleet du har brukt i din oppgave er "forsinket fraslag". Meeen, hva har du egentlig tenkt når det kommer til styrestrømmen din? Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 Har kontaktorene dine tidsrelefunksjon? Har jeg aldri sett før. Ja. Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 12. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2013 For å ta det på norsk. Du har "forsinket tilslag" og "forsinket fraslag" og "forsinket til -og fraslag" . En NO bryter med "forsinket tilslag" vil legge seg inn x-antall sekunder etter at releet har blitt spenningsatt. En NO bryter med "forsinket fraslag" vil legge seg inn når releet får spenning men legger seg ut x-antall sekunder etter at releet har mistet spenningen. En "forsinket til -og fraslag" vil vente x-antall sekunder før den legger seg inn, for så å vente x-antall sekunder før den legger seg ut (etter at releet har mistet spenningen). Tidsreleet du har brukt i din oppgave er "forsinket fraslag". Meeen, hva har du egentlig tenkt når det kommer til styrestrømmen din? Dette er jo styrestrømmen 24 V ac. På hovedstrømmen har jeg koblet, L1 på Q1, til L3 på Q2. Ellers er det bare vanlig. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Den typen tidsforsinkelse som du bruker ser ut som et lite hjelperele som du monterer på toppen av hovedreleet og så har det et lite "ratt" til å dreie på. Stemmer dette ? Hvis det stemmer så dreier det seg om en elektrisk-pneumatisk tidsforsinkelde der "rattet" åpner/lukker for en luftmengde som er innestengt i en liten plastbelg. Rattet styrer med andre ord en liten variabel dyse som styrer utstrøningshastigheten for den innestengte luften. Slik som tidsforsinkelsen skal virke, hvis den skal ha noen "god" hensikt så må det fungere slik: Man trykker for eksempel s2 for dreieretning den ene veien. Releet Q1 slår da inn øyeblikkelig. Bryteren Q1:65-66 åpner øyeblikkelig, slik at forriglingen er aktiv med en gang. Når man så trykker s3 skjer det ingen ting pga den "aktive forriglingen". Man må innom stoppknappen. Når man trykker stopp (S1) så "slipper" Q1 øyeblikkelig. På grunn av tidsforsinkelsen så tar det litt tid før bryteren Q1:65-66 slår inn ignen slik at det er mulig å få kontaktoren Q2 til å slå inn igjen. Det tidsforsinkede hjelpereleet på Q1 har et forsinket innslag, men det åpner uten tidsforsinkelse. Virkemåten er elektropneumatisk. hensikten med denne tidsforsinkelsen er at det ikke skal være mulig å velge motsatt dreieretning før motoren har rukket å spinne ned i turtall. Er du enig ? For andre skoler så benytter man ikke slike elektropneumatiske hjelperereleer som tidsforsinkelse, men der i mot elektroniske tidsreleer og da blir det hele litt annerledes. Ellers så merker jeg meg at styrestrømmen er merket "L2" og det tyder vel på at det dreier seg om 230V styrestrøm ? Endret 12. februar 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå