Gå til innhold

Danmark: 89-åring dømt til fengsel for å rengjøre sin takrenne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo folkens! Han er bonde. Altså sjølvstendig næringsdrivande. Dimed er alt arbeid inkludert vedlikehald av tak inkludert i drifta, og må utførast etter forskriftene og arbeidsmiljølova. Her var ikkje det samansette utstyret godkjent som personlift. Så eg ber de om å ikkje berre lesa overskrifta, for så å kome med FRP-retorikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

'

Er du dust? Har du i det heletatt lest artikkelen? det var pga. takrennerensing han ble straffet.

Nåja.

Jeg fikk bot en gang fordi jeg kjørte for fort til jobb, kan jeg da si at jeg fikk bot for å jobbe?

Han fikk straff for å jobbe fra en kasse montert på armen til en gravemaskin, hva han gjorde der var uvesentlig.

Tipper du stoppet på overskriften...

Sexylubb1: han er straffet for brudd på arbeidsmiljøloven da han jobbet usikret i 2,85 meters høyde.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Han fikk straff for å jobbe fra en kasse montert på armen til en gravemaskin, hva han gjorde der var uvesentlig.

Hva han gjorde var nok ikke uvesentlig, du ser om han hadde tatt gjort det for morro skyld hadde det ikke vært ulovlig. ;)

Videre var det neppe uvesentlig FOR vedkommende hva han gjorde for han hadde nemlig en hensikt med det han gjorde, nemlig å rense takrenna. At det er uvesentlig for staten er en annen sak.

For Staten har vedkommende nemlig gjort den alvorlige kriminaliteten å utsette seg selv for fare for å gjøre noe nyttig, ikke noe morro. ;)

Lenke til kommentar

Hallo folkens! Han er bonde. Altså sjølvstendig næringsdrivande. Dimed er alt arbeid inkludert vedlikehald av tak inkludert i drifta, og må utførast etter forskriftene og arbeidsmiljølova. Her var ikkje det samansette utstyret godkjent som personlift. Så eg ber de om å ikkje berre lesa overskrifta, for så å kome med FRP-retorikk.

Så hvis han hadde stått i en stige hadde det vært ok?

Lenke til kommentar

Har det noe å si? Han ble straffet for å rense takrenna. At det er ulovlig er nok de som leste artikkelen kjent med(han blir jo tross alt straffet fordi det er ulovlig). Det som er sykt med saken er jo ikke om han er bonde eller ikke, men at han blir straffet for å rense takrenna.

Lenke til kommentar

Sexylubb1: han er straffet for brudd på arbeidsmiljøloven da han jobbet usikret i 2,85 meters høyde.

Det er jeg klar over, men det står ikke spesifikt i artikkelen at det er derfor. Det står "(...)mens han stod i en frontlæsser og rensede tagrenden i 2,85 meters højde". Det Kan tolkes som at det er ulovlig å rense tagrender. Artikkelen burde spesifisert at det er ulovlig å jobbe usikret i den høyden og at det er ulovlig fordi han som gårdsarbeider kommer under jurisdiksjonen til arbeidstilsynet selv om det kan virke som om arbeidstilsynet har gått etter en privatperson.

Forøvrig, til de som snakker om stiger, så vil jeg tro at man hadde måttet sette opp et stillas eller brukt en lift egnet til formålet for å rense takrenna i stedet for en usikret traktor. (Usikret i den forstand at den ikke er godtkjent til et slikt formål uavhengig av hvor høye kanter det er på frontlasteren).

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Vil tro det, men klart vedkommende anså hans fremgangsmåte som tryggere for ham selv, i motsetning til Staten. ;)

Er klar over det selv. Det var bare en småironisk kommentar fra min side, ettersom jeg selv helt klart ville ansett skuffa til frontlesseren som en sikrere plattform å jobbe fra enn en stige.

Lenke til kommentar

Har det noe å si? Han ble straffet for å rense takrenna. At det er ulovlig er nok de som leste artikkelen kjent med(han blir jo tross alt straffet fordi det er ulovlig). Det som er sykt med saken er jo ikke om han er bonde eller ikke, men at han blir straffet for å rense takrenna.

Jada, og det er ulovleg å poppe eige popcorn her i Noreg...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...