KET Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Hei! Jeg har et ganske uvanlig spørsmål. Har lenge lurt på hva jeg vil studere og har tenkt mye på emner som har med geologi, natur eller økologi å gjøre. Synes dette høres veldig spennende ut. Det siste jeg har tenkt på er Geologi og geofare på HISF. Er det noen her som studerer/har studert dette? Lurer også på om man med denne utdanningen (blir nok en master og), må jobbe veldig mye med reising osv? Eller om man kan få en stødig jobb på et sted! Jeg har nå jobbet i barnehage i et og et halvt år, og har fått stilling som pedagogisk leder på dispensasjon. Trives veldig godt i jobben og føler det er en meningsfylt jobb. Problemet er at jeg lurer på om det kan bli slitsomt å jobbe i barnehage altfor lenge? Noen som har noe erfaring og om man eventuelt kan etterutdanning seg videre? Tenker også på at lønnen er relativt lav. Har ikke noe særlig forhold til hva som er høy lønn, men kan man fint klare seg, kjøpe hus og leve et stødig liv med lønn som pedagogisk leder i barnehage? Er det noen andre der ute som har samme problem, står mellom to såpass ulike studieretninger? Blir veldig glad for svar på noen av spørsmålene! Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 "Stein, eller barn? Stein, barn, stein, barn, stein...... eller barn?" Stein bæsjer ikke på seg, - det syns jeg er et stort pluss. 5 Lenke til kommentar
Masisco Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 På utdanning.no står det at barnehagelærere i 2012 hadde en startlønn på 350 000 kroner. Det klarer man seg fint med. Finn en lånekalkulator, og finn ut hvilken boligtype du vil ha og hvor mye en slik bolig koster der du vil bo. Jeg mener at når det gjelder yrkesvalg, så er ikke lønna det viktigste, ikke i Norge ihvertfall. Det viktigste er at man liker jobben, man skal tross alt bruke mange timer på den. Hvor slitsomt det blir å jobbe i barnehage finnes ingen fasit på, slike ting tror jeg man vet best selv. Om du tar kontakt med høgskolen får du forhåpentligvis svar på hvor du kan jobbe med en geologi- og geofareutdanning. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Heisann, Jeg tror definitivt du kan få en jobb uten reising som geolog. Når det gjelder lønnsvekst og lønnspotensiale, så er dette stort som geolog sammenlignet med barnehage uansett stilling (lønnsveksten flater ut ganske raskt). Med en mastergrad, tar det nok ikke mange år før du dobler det du tjener i barnehagen, i hvert fall om du er ambisiøs og flink. Du har også mulighetene til flere type jobber enn hva du vil ha i en barnehage. Man kan si hva man vil om penger, men det er det man trenger for å overleve i verden. Personlig hadde jeg ikke hatt interesse av å videreutdanne meg uten at jeg visste at potensialet for å tjene bra var der. Penger er ikke alt og man skal definitivt ikke velge noe man ikke liker kun på grunn av penger, men man kan faktisk finne noe man er interessert i og hvor man også kan tjene bra. Du kan fint klare deg med lønnen du har i barnehage og leve et normalt liv, men du vil selvsagt ha det mer romslig økonomisk som geolog. Du får finne ut hva som er viktigst for deg. Kanskje du kan jobbe noen år til slik du gjør nå før du bestemmer deg? Det kan jo hende du blir lei barnehagen etterhvert. Ellers anbefaler jeg deg å søke opp gamle tråder her om geologi samt lese alt du kan inne på sidene til universitetene som tilbyr denne utdanningen. Der bruker det ofte å være tidligere studenter som deler sine erfaringer. Jeg fant også intervju med en rekke geologer ved å google for litt tilbake, men husker ikke lenken i farten. Lykke til! Endret 13. februar 2013 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
KET Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Tusentakk for svar begge to! Det er sant det om penger, man skal jo overleve, men bra man kan fint gjøre det med lønnen fra barnehage også. Takk for tips om å lete etter tråder her og intervjuer med tidligere studenter, det skal jeg helt klart gjøre! Endret 13. februar 2013 av KET Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Tusen takk for svar begge to! Det er sant det om penger, man skal jo overleve, men bra man kan fint gjøre det med lønnen fra barnehage også. Takk for tips om å lete etter tråder her og intervjuer med tidligere studenter, det skal jeg helt klart gjøre! No worries. Jeg har vurdert geologiutdanning selv også og har det fortsatt som et alternativ, da jeg vil ha en interessant jobb som betaler grovt på sikt. Geologer er veldig attraktive i oljebransjen, men det visste du sikkert. Du må si fra hva du bestemmer deg for! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Google: Intervju med geologer. Masse informasjon. Fikk ikke til å kopiere inn linkene her av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå