Gå til innhold

Olje fisk og miljøvern. Hvem er mest troverdige?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

..MDG? Hvor ble det av dem i dette?

MDG er nesten likt Venstre bare at de er mindre og nesten ikke har noe innflytelse i det hele tatt. :)

Egentlig burde de ha slått seg sammen med Venstre, dvs. alle i MDG burde gått over til Venstre. :)

Du kan jo forklare meg hva som er forskjellen på MDG og Venstre. Hva MDG er uenige med Venstre i etc.

Det jeg har fått av inntrykk er at MDG er et slags sosialistisk venstreparti... uten at jeg vet dette sikkert. Det står intet om hvordan de forholder seg til markedsøkonomi, blandingsøkonomi, eller planøkonomi osv. Er de et borgerlig parti? Eller er de et sosialistisk parti? Er de BARE et miljøparti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, var ikke vi gjennom dette for en stund siden, i en annen tråd? Finner ikke i farta, på mobil. Men jo, det du etterlyser der finner du på mdg.no, politikksidene dems.

 

Forøvrig - må det alltid være enten sosialistisk eller borgerlig? Kan det ikke være ingen av delene, noe helt annet? Eller kanskje en blanding?

Lenke til kommentar

Hm, var ikke vi gjennom dette for en stund siden, i en annen tråd?

Tror ikke jeg spurte om det samme der, som jeg gjorde her.

Men det stemmer at du har støtt på meg før. :p

 

Finner ikke i farta, på mobil. Men jo, det du etterlyser der finner du på mdg.no, politikksidene dems.

Nei. Jeg har gått både på sidene deres, og på ungdomspartiet til MDG sine sider, men det er intet å finne om akkurat dette.

 

Forøvrig - må det alltid være enten sosialistisk eller borgerlig?

Ja, faktisk. Enten det eller du er i sentrum. Dette er bare et kart. Hvor på kartet hører MDG hjemme?

På venstre eller høyre side?

 

Kan det ikke være ingen av delene, noe helt annet?

I så fall kan alle partier være det... Du kan også velge å kalle partiet ikke-sosialistisk dersom det er bedre, eller om det er sosialistisk så er det det. MDG tror jeg går under kategorien sosialistisk.

 

Eller kanskje en blanding?

Blanding mellom borgerlig og sosialistisk? Det er sentrum det... Men jeg tror MDG er til venstre for sentrum. Partiet Venstre er ørlitt til høyre for sentrum, og blir ofte regnet som et sentrumsparti. Mer nøyaktig er det et "sentrum-høyre"parti.

 

http://no.wikipedia....i/Sentrum-høyre

 

Sitat: "Politisk ståsted og ideologi

Fordi sentrum-høyre alltid vil variere med hvilke parter som deltar, vil også politikkens innhold variere. Sentrum-høyre fører som regel en politikk som verner om den private eiendomsretten og en økonomisk modell etter markedsøkonomien der staten tar en mindre aktiv del i næringslivet. Sentrum-høyre skiller seg fra den mer ytterliggående høyresiden ved at den likevel vil verne om noen offentlige velferdsløsninger og regulere markedet til en viss grad, spesielt gjelder dette grunnleggende velferdstjenester og at det skal eksistere et offentlig tilbud av disse. Sentrum-høyre partier er noen ganger verdikonservative og mot ekstrem sekularisering og andre store forandringer av samfunnet. Ideologiske retninger som ligger sentrum-høyre nært er sosialliberalismen (Venstre), kristendemokrati (KrF) og liberalkonservatismen (Høyre)."

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det står intet om hvordan de forholder seg til markedsøkonomi, blandingsøkonomi, eller planøkonomi osv. Er de et borgerlig parti? Eller er de et sosialistisk parti? Er de BARE et miljøparti?

Her: http://www.mdg.no/politikk/okonomi/

Og her: http://www.mdg.no/media/programmer/pp/mdg-prinsipprogram-bokmal.pdf

 

Merk deg nå at der de fleste andre partier er opptatt av å henge seg på den ene eller den andre "siden", er ikke dette prioritert i MDG. Et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Om jeg har problrmer med å plassere mdg på det kartet, er det vel en feil et sted. Spørsmålet da er vel om det er meg, mdg eller kartet som har mangler eller begrensninger.

 

Resten kommer jeg snart tilbake til ;)

Vel. Det blir noe ala dette:

Per spør Arne: Hvor kommer du fra? Arne svarer: Det spiller da vel ingen rolle? Nei, svarer Per, men hva heter det landet du kommer fra? Arne: Jeg begrenser meg ikke til ett land... Arne: Men du har vel et hjem? Du har vel et sted hvor du oppholder deg mesteparten av tiden? Arne: Er det jeg eller er det kartet som har begrensninger?

 

Er MDG for sterk statlig styring? Eller er de for mindre statlig styring? Er de en mellomting? Hvor mye skatt krever de? Desto mer skatt de krever, desto mer venstreorientert er partiet. Desto mindre skatt de krever, desto mer høyreorientert, osv. Det er umulig å være utenfor denne høyre og venstre-aksen økonomisk sett. Det er jo innlysende.

Lenke til kommentar

Her: http://www.mdg.no/politikk/okonomi/

Og her: http://www.mdg.no/me...gram-bokmal.pdf

 

Merk deg nå at der de fleste andre partier er opptatt av å henge seg på den ene eller den andre "siden", er ikke dette prioritert i MDG.

Poenget er at MDG er løgnere.

De tilhører den sosialistiske siden, men sjuler det slik at dette ikke skal komme i veien for politikken. De later som om de ikke tilhører noen side, og forsøker å villede publikum.

 

Et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. Hverken mer eller mindre.

Venstre er også et parti som åpenbart ønsker et medmenneskelig varmt samfunn i økologisk balanse. Verken mer eller mindre. Det sier svært lite om hvor mye skatt de krever inn, hvordan synet på offentlig og privat er, osv.
Lenke til kommentar

Vel. Det blir noe ala dette:

Per spør Arne: Hvor kommer du fra? Arne svarer: Det spiller da vel ingen rolle? Nei, svarer Per, men hva heter det landet du kommer fra? Arne: Jeg begrenser meg ikke til ett land... Arne: Men du har vel et hjem? Du har vel et sted hvor du oppholder deg mesteparten av tiden? Arne: Er det jeg eller er det kartet som har begrensninger?

Nja, la oss prøve denne heller;

Per: Hvor kommer du fra, Arne?

Arne: Klappeland (i mangel av noe bedre i farta)

Per: Nei, det går ikke an, det stedet står ikke på kartet mitt.

Arne: Nei, men det er fordi kartet ditt er ufullstendig.

 

Eller hur?

 

Er MDG for sterk statlig styring? Eller er de for mindre statlig styring? Er de en mellomting? Hvor mye skatt krever de? Desto mer skatt de krever, desto mer venstreorientert er partiet. Desto mindre skatt de krever, desto mer høyreorientert, osv. Det er umulig å være utenfor denne høyre og venstre-aksen økonomisk sett. Det er jo innlysende.

Det er når det er innlysende det er grunn til å spørre en ekstra gang - er det virkelig så innlysende?

 

Hvor plasserer du det partiet som ikke enkelt kan defineres som "for" eller "mot" sterk(ere) statlig styring? Jeg mener, slik jeg har forstått dette partiet er det ikke uttalt noe for eller mot statlig styring i seg selv, men der er helt klart stemning for større statlig inngripen i visse viktige enkeltsaker, og motsatt i andre - selv om utgangspunktet ikke nødvendigvis er at "staten må være sterk eller svak". Poenget her må være at det nok er mer komplekst enn "for eller mot", man må gå til den "overordnede" filosofien kanskje, for å få svar på det - og den finner du i prinsipprogrammet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at MDG er løgnere.

De tilhører den sosialistiske siden, men sjuler det slik at dette ikke skal komme i veien for politikken. De later som om de ikke tilhører noen side, og forsøker å villede publikum.

 

Venstre er også et parti som åpenbart ønsker et medmenneskelig varmt samfunn i økologisk balanse. Verken mer eller mindre. Det sier svært lite om hvor mye skatt de krever inn, hvordan synet på offentlig og privat er, osv.

Kaller du dem løgnere fordi du ikke får taket på politikken? Fordi de ikke passer inn i båsene?

Igjen, jeg mener det er fullstendig uvesentlig om man tilhører høyre, venstre, nord, sør, pikk eller kano, rød eller svart, name any bås you want. Essensen står i prinsipprogrammet. Får du ikke taket på det, er du kanskje ikke MDG-materiale, det trenger ikke være verre enn det.

 

Jeg er forøvrig uenig i at Venstre fikser økologien og bærekraften særlig bra, de føyer seg pent inn i rekken av partier som i all hovedsak (som før nevnt) står for det samme - et samfunn i evig vekst, et lite bærekraftig, lite medmenneskelig og lite balansert samfunn. Omtrent som det vi har i dag altså.

 

Det MDG gjør, som skiller dem fra "alle andre", er at de stiller spørsmål ved de mest grunnleggende og mest inngrodde "sannhetene" i samfunnet vårt. Det er det såvidt jeg vet ingen andre som gjør, og det i seg selv er et sykdomstegn mener jeg.

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, la oss prøve denne heller;

Per: Hvor kommer du fra, Arne?

Arne: Klappeland (i mangel av noe bedre i farta)

Per: Nei, det går ikke an, det stedet står ikke på kartet mitt.

Arne: Nei, men det er fordi kartet ditt er ufullstendig.

 

Eller hur?

Jo det blir litt sånn... Eksisterer klappeland?

I så fall hvilke koordinater har klappeland? Ligger det nord, sør, øst eller vest for Norge? Om Per ikke får svaret han ønsker, så kan han spørre slik for å få en viss anelse om hvor vedkommende kommer fra... Jeg har nå funnet ut at MDG er på venstresiden i politikken. Til venstre for sentrum. De er i mot privatisering. De er i mot økte lønnsforskjeller (noe som er et kjennetegn for sosialismen). Kritiske til kontantstøtten, noe som også plasserer dem til venstre for sentrum, i politikken... De er tilhengere av en liberal asylpolitikk og mer bistand. Og sist men ikke minst: De er for en hardere beskatning av høye inntekter (såkalt progressiv beskatning)... Og da plasseres de enkelt mellom SV og Arbeiderpartiet ideologisk sett...

 

Det er når det er innlysende det er grunn til å spørre en ekstra gang - er det virkelig så innlysende?

Ja, på alle måter.
Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet ut at MDG er på venstresiden i politikken. Til venstre for sentrum. De er i mot privatisering. De er i mot økte lønnsforskjeller (noe som er et kjennetegn for sosialismen). Kritiske til kontantstøtten, noe som også plasserer dem til venstre for sentrum, i politikken... De er tilhengere av en liberal asylpolitikk og mer bistand. Og sist men ikke minst: De er for en hardere beskatning av høye inntekter (såkalt progressiv beskatning)... Og da plasseres de enkelt mellom SV og Arbeiderpartiet ideologisk sett...

Samtidig vil man fjerne veiavgiften, øke bruken av fri og åpen programvare, jobbe for et sterkt (sterkere?) personvern, (begrenset) avkriminalisering av visse rusmidler, styrket lokaldemokrati, større bruk av folkeavstemninger, samt en begrensning av statlig innblanding i konkrete saker - som feks hva vi skal spise eller ikke spise.

 

Hva skjer med koordinatene dine da?

Lenke til kommentar

Kaller du dem løgnere fordi du ikke får taket på politikken?

Ja.. De kaller ikke en spade for en spade. De går rundt grøten. De kan si at spaden er grønn, og at du kan grave med den, osv. Men de nekter å kalle spaden en spade selv når du spør direkte: Er det en spade? Kanskje det ikke er løgn som i bevisst fortelle noe usant. Kanskje det er løgn på den måten at disse grønne menneske ikke selv vet at partiet tilhører sosialistisk side?

 

Fordi de ikke passer inn i båsene?

Nei. Det er snarere tvert i mot... Det er akkurat det de gjør.

Alle politiske partier tilhører enten venstre eller høyre side, enten de liker å snakke om det eller ikke, eller de er sentrum...

 

Igjen, jeg mener det er fullstendig uvesentlig om man tilhører høyre, venstre, nord, sør, pikk eller kano, rød eller svart, name any bås you want. Essensen står i prinsipprogrammet. Får du ikke taket på det, er du kanskje ikke MDG-materiale, det trenger ikke være verre enn det.

Men det er uærlig å gå frem på den måten du gjør: Du kaller andre partier for partier som tilhører bestemte sider, og nekter på at ditt eget parti tilhører noen side... Noe det i virkeligheten gjør...

 

Jeg er forøvrig uenig i at Venstre fikser økologien og bærekraften særlig bra, de føyer seg pent inn i rekken av partier som i all hovedsak (som før nevnt) står for det samme - et samfunn i evig vekst, et lite bærekraftig, lite medmenneskelig og lite balansert samfunn. Omtrent som det vi har i dag altså.

Kan du bevise det? Det du sier er bare påstand. Så da blir det påstand mot påstand her, og vi er like langt.

 

Det MDG gjør, som skiller dem fra "alle andre", er at de stiller spørsmål ved de mest grunnleggende og mest inngrodde "sannhetene" i samfunnet vårt. Det er det såvidt jeg vet ingen andre som gjør, og det i seg selv er et sykdomstegn mener jeg.

Det er bare sprøyt... Det er hva jeg kaller uærlig altså...
Lenke til kommentar

Samtidig vil man fjerne veiavgiften,

Hvordan og hvem skal finansiere veiene?

 

øke bruken av fri og åpen programvare,

Hvordan? Vil ikke fri og åpen programvare oppstå uansett?

 

jobbe for et sterkt (sterkere?) personvern,

Hvordan?

 

(begrenset) avkriminalisering av visse rusmidler, styrket lokaldemokrati, større bruk av folkeavstemninger, samt en begrensning av statlig innblanding i konkrete saker - som feks hva vi skal spise eller ikke spise.

 

Hva skjer med koordinatene dine da?

De ligger til venstre for sentrum, mellom SV og AP, men de er kanskje mer liberale enn resten av partiene på venstre side.

Lenke til kommentar

Nei. Det er snarere tvert i mot... Det er akkurat det de gjør.

Alle politiske partier tilhører enten venstre eller høyre side, enten de liker å snakke om det eller ikke, eller de er sentrum...

Tja, det er vel mer slik at man tror man er nødt til å definere seg inn på det kartet, og deretter utforme politikken sin etter det. MDG gjør det litt annerledes - de har valgt seg en litt spesiell ideologi som ikke nødvendigvis alltid passer godt inn i det gjengse politiske kartet, og jobber ut fra denne.

 

Plasser dem gjerne, for all del, men det kan hende du får deg noen overraskelser underveis ;)

 

Men det er uærlig å gå frem på den måten du gjør: Du kaller andre partier for partier som tilhører bestemte sider, og nekter på at ditt eget parti tilhører noen side... Noe det i virkeligheten gjør...

Tja, de andre partiene gjør da helt fint den jobben for oss, all den tid denne akseplasseringa kan virke som noe av det viktigste av alt, for enkelte. Og jeg nekter ikke for at MDG tilhører noen side, jeg sier bare at den sida MDG tilhører kanskje ikke er så enkel å plassere på kartet ditt, at kartet kan være utilstrekkelig.

 

Kan du bevise det? Det du sier er bare påstand. Så da blir det påstand mot påstand her, og vi er like langt.

Det politiske programmet til Venstre, samt et par år som semi-aktiv i Venstre er bevis nok for meg.

Lenke til kommentar

Hvordan og hvem skal finansiere veiene?

 

 

Hvordan? Vil ikke fri og åpen programvare oppstå uansett?

 

 

Hvordan?

http://www.mdg.no/politikk/ (sorry, må rekke et fly. Alt står der.)

 

De ligger til venstre for sentrum, mellom SV og AP, men de er kanskje mer liberale enn resten av partiene på venstre side.

Ok, la oss nå si at vi plasserer dem der. "Midt i mellom, litt til venstre men kanskje litt liberale" - det er litt ullent men la gå. Hva skjer så med din oppfatning av partiet, skaper ikke det en viss forutinntatthet, bygger vi ikke da opp et sett med holdninger som ikke nødvendigvis henger sammen med det faktiske programmet til partiet? Vil ikke dette gjøre at du antar visse ideer om hva MDG står for, uten å faktisk ha lest (og evt forstått) det politiske programmet og prinsipprogrammet deres?

Poenget mitt - dette nærmest maniske behovet vi har for å båssette partier (og alt annet, forsåvidt) er direkte hemmende for oss. Tenk litt over det ;)

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det er vel mer slik at man tror man er nødt til å definere seg inn på det kartet, og deretter utforme politikken sin etter det.

Neida. Det er bare det at det er lettere å se hva slags parti det er at man beskriver det på den måten. Det er rett og slett for at folk skal forstå hva slags politikk det er.

 

MDG gjør det litt annerledes - de har valgt seg en litt spesiell ideologi som ikke nødvendigvis alltid passer godt inn i det gjengse politiske kartet, og jobber ut fra denne.

Det er sludder og vås... Unnskyld for at jeg sier det på den måten, for du virker som en hyggelig fyr. Men dette er sludder. MDG passer akkurat like godt som det Høyre, Venstre eller AP gjør...

 

Plasser dem gjerne, for all del, men det kan hende du får deg noen overraskelser underveis ;)

De er svært like Venstre, men de ønsker en mye sterkere statlig styring enn Venstre, og de ønsker hardere beskatning. Økonomisk sett så vil de være omtrent på samme linje som SV, og sosialt sett er de på samme linje som Venstre.

 

Tja, de andre partiene gjør da helt fint den jobben for oss, all den tid denne akseplasseringa kan virke som noe av det viktigste av alt, for enkelte.

Neida. Det er ikke det viktigste, men poenget er at dette gir en indikasjon på hvor i det politiske landskapet partiet befinner seg...

 

Og jeg nekter ikke for at MDG tilhører noen side, jeg sier bare at den sida MDG tilhører kanskje ikke er så enkel å plassere på kartet ditt, at kartet kan være utilstrekkelig.

Åh jo da... Det er meget enkelt å kartlegge.

 

Det politiske programmet til Venstre, samt et par år som semi-aktiv i Venstre er bevis nok for meg.

OK, men det er uansett bare tomme påstander sett fra min side. ;)

Hva i programmet til Venstre mener du?

Lenke til kommentar

http://www.mdg.no/politikk/ (sorry, må rekke et fly. Alt står der.)

 

 

Ok, la oss nå si at vi plasserer dem der. "Midt i mellom, litt til venstre men kanskje litt liberale" - det er litt ullent men la gå. Hva skjer så med din oppfatning av partiet, skaper ikke det en viss forutinntatthet, bygger vi ikke da opp et sett med holdninger som ikke nødvendigvis henger sammen med det faktiske programmet til partiet?

Joda, sant det. Men det samme gjelder også alle andre partier.

Man må lese det som står der for å forstå det. osv. Det er greit å vite hvilke partier de enkelte samarbeider med og hvorfor. (...)

 

Man trenger heller ikke plassere Venstre i noen bås. Bevares.

 

Vil ikke dette gjøre at du antar visse ideer om hva MDG står for, uten å faktisk ha lest (og evt forstått) det politiske programmet og prinsipprogrammet deres?

Joda. Det samme gjelder alle andre partier.

 

Poenget mitt - dette nærmest maniske behovet vi har for å båssette partier (og alt annet, forsåvidt) er direkte hemmende for oss. Tenk litt over det ;)

Tja... Men man får en litt bedre oversikt over "hvor landet ligger"... Du har vel ikke bare en høyre-venstre-akse heller, men du har opp og ned også... Liberal / Autoritær-akse...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Greidde du å kapre denne tråden turbonello med din reklame for Venstre og borgerlig samarbeide eller kom du til en konklusjon på

 

Olje fisk og miljøvern. Hvem er mest troverdige?

 

spørsmålet?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Huh, glemte denne helt bort jeg.

 

Vel, jeg kan gjerne konkludere for oss alle - MDG er nok det mest troverdige partiet i dette spørsmålet :w00t:

 

(Fordi de er det eneste partiet som har natur- og miljøvern og en grønn framtid som et grunnleggende element i sin ideologi - den grønne.)

 

Turbonello - jeg prøver å gjøre dette så enkelt som mulig, og holder stadig fast på at MDG er litt vanskelig å plassere på disse aksene dine, og at det ikke nødvendigvis gjør dem til noe mindre troverdig enn "alle andre". Det beste er kanskje å sitere fra den wikipedia-artikkelen jeg linket til over her: Miljøpartiet de Grønne definerer seg som et blokkuavhengig parti. Dette henger sammen med at politikken ikke defineres etter en høyre- venstre akse , men etter en akse med vekt på økologisk bærekraft contra økonomisk vekst.

 

Hjelper det? Ellers er denne absolutt å anbefale om du virkelig er interessert i å forstå den grønne ideologien. Legg gjerne også merke til at man rundt forbi gjør "grønn ideologi" til en egen kategori politisk ideologi, på linje med liberalisme, sosialisme, komunisme, anarkisme, og så videre. Hvilket altså betyr at man ikke helt enkelt kan putte denne (nye?) ideologien innunder en av de andre og mer kjente. Derav også min tanke om at disse politiske kartene vi (du) jobber med ikke nødvendigvis er fullstendig dekkende, enkelt og greit fordi de er bygd på de allerede godt kjente og veletablerte ideologiene.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Huh, glemte denne helt bort jeg.

 

Vel, jeg kan gjerne konkludere for oss alle - MDG er nok det mest troverdige partiet i dette spørsmålet :w00t:

 

(Fordi de er det eneste partiet som har natur- og miljøvern og en grønn framtid som et grunnleggende element i sin ideologi - den grønne.).

 

Tja, jeg har jo lagd min egen site på dette og den har vært på nettet noen år.

 

Er det "all right for you" at jeg stemmer Arbeiderpartiet?

 

@kbleivik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...