Gå til innhold

Oppgradere laptop-minne - vil maskinen klare raskere RAM?

Anbefalte innlegg

Jeg går med planer om å oppgradere RAMen i laptopen min (igjen) med noe bedre...jeg har allerede funnet ut at maks RAM er 8GB, som er hva jeg har nå, men jeg lurer på om det vil virke med RAM på høyere frekvens?

RAMen jeg har nå er 2x4GB Crucial 1333MHz CL9, som maskinen gjenkjenner som dual-channel 561MHz CL7.

RAMen jeg vurderer er en av disse:

Corsair Vengeance SO-DIMM 2x4GB 1600MHz / 1866MHz

http://www.dustinhom...-2x4gb-so-dimm/

http://www.dustinhom...-2x4gb-so-dimm/

Om maskinen klokker ned RAMen er det helt greit - jeg forventer ikke at maskinen ikke klarer 1866MHz RAM uansett - bare den klarer å boote og er stabil.

Å kontakte Asus / Komplett (selger) er gjort, men det førte ikke frem til noe fornuftig; Komplett henviste til Asus, og Asus henviste til sine listede specs. som forteller om 1066MHz RAM...uten å nevne at RAMen som satt i originalt var også 1333MHz. :ermm:

Før noen nevner det: jeg forventer ikke å få noen ytelsesøkning noe sted.

Mulig relevant info:

Intel 520 120GB SSD + WD Scorpio Black 750GB HDD

Win7 Ultimate

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så maskinen vil altså ikke boote om jeg setter inn enten 1866MHz eller 1600MHz RAM? Jeg må spørre, for problemet hele tiden har vært motstridende info...jeg har en supportmail fra Asus som sier:

"DDR3 1066 MHz SDRAM, 2 x SODIMM socket for expansion up to 8GB SDRAM"

I samme mail står det også følgende om diskkontrolleren:

"The default SATA controller in the N73Jn model is sata-150. The speed is 1,2 Gbit/s."

...hvilket gjør meg like vis. :/

Jeg vet ikke om det sier noe om diskkontrolleren, men benchmarks (AS SSD/CrystalDiskMark) på nåværende SSD går over 220MBps på sekvensiell overføring - det er blitt meg fortalt, støttet av flere, på daværende Demonoid-forum at det bekrefter at kontrolleren er SATA2, men når Asus, produsenten av maskinen, sier noe annet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...