Gå til innhold

Crop linse på fullframe kamera?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har et tokina 11-16 AT-X PRO DX C/digital(APS-C ) objektiv som jeg kjøpte til min Canon 650d. Har blitt veldig glad i det og funderer litt på å bruke det på mitt 5D mark ii. ( til filming for det meste)

Har funnet videoer på Youtube der det brukes og mange sier det går helt fint å bruke det. MEN andre sier at det vil skade mitt MKii kamera.

Bortsett fra vingetteringa på 11mm er det ok å bruke det, eller bør jeg la være. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan helt fint bruke tokina/tamron/sigma/whatevs på fullformat canon kamera, det er kun canon sine egne EF-S som ikke kan brukes, da de kan skade speilet. tredjeparts objektiver er ikke EF-S, men EF. Vignettering blir det sannsynligvis massevis av i vidvinkel enden av skalaen, men sannsynligvis mindre på 16mm.

Lenke til kommentar

Det som eventuelt kan være farlig er om bakenden på objektivet kommer borti speilet. Hvis bakenden ikke stikker lengre ut en på et EF-objektiv er det bare å prøve. Husk å se om bakenden på objektivet beveger seg utover ved feks. zooming eller fokusering før du montere det på kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...