Canonman650 Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Heisann. Har et tokina 11-16 AT-X PRO DX C/digital(APS-C ) objektiv som jeg kjøpte til min Canon 650d. Har blitt veldig glad i det og funderer litt på å bruke det på mitt 5D mark ii. ( til filming for det meste) Har funnet videoer på Youtube der det brukes og mange sier det går helt fint å bruke det. MEN andre sier at det vil skade mitt MKii kamera. Bortsett fra vingetteringa på 11mm er det ok å bruke det, eller bør jeg la være. ? Lenke til kommentar
Canonman650 Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Tokina til høyre, 24-105L til venstre. Endret 9. februar 2013 av Canonman650 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Du kan helt fint bruke tokina/tamron/sigma/whatevs på fullformat canon kamera, det er kun canon sine egne EF-S som ikke kan brukes, da de kan skade speilet. tredjeparts objektiver er ikke EF-S, men EF. Vignettering blir det sannsynligvis massevis av i vidvinkel enden av skalaen, men sannsynligvis mindre på 16mm. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Det går bra, har blitt testet med en 5D MkII. på 16mm går det bra, blir ille på 11mm, se i bunnen av dette innlegget. Endret 9. februar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Jepp - meg som tok nevnte bilde av Nautica med nettopp Tokina 11-16 på en 5DmkII - og bortsett fra forferdelig vignettering fungerer det "greit". Lenke til kommentar
TVmario Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Er dette sant altså. Så min Sigma 10-20mm F/4-5.6 går å bruke på min 5D mark III uten at det ødelegger sensoren? I produktguiden står det om den at den ikke er til fullformat. Er dette bare pga en veldig vignettering på et 10-12mm? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Det som eventuelt kan være farlig er om bakenden på objektivet kommer borti speilet. Hvis bakenden ikke stikker lengre ut en på et EF-objektiv er det bare å prøve. Husk å se om bakenden på objektivet beveger seg utover ved feks. zooming eller fokusering før du montere det på kamera. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Det er kun canon som lager objektiver med ef-s fatning, alle med ef (=alle tredjeparts objektiver med canon fatning) funker på fullformat, med vignettering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå