Gå til innhold

Hvilken NAS og noen småspørsmål

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Har nå alle filene min spredd utover diverse USB disker, og har begynt å virkelig miste kontrollen. Noen av disse vil jeg heller ikke miste. Så jeg har kommet frem til at jeg trenger en NAS for å gjøre alt litt lettere, men det er jo en skog av de der ute..

Så da har jeg følgende behov:

- Ett slags RAID volum for bilder som må være så raskt som mulig (Skal brukes for bilder mot Lightroom/Photoshop)

- Ett annet volum som ikke trenger redundans for å lagre filmer og div. ting det ikke er farlig å miste.

- Må helst kunne bruke uPnP eller windows fildeling så den kan streame til TViX boksen min

- Funke mot OSX (Har en macbook som hovedmaskin)

- Aller helst ha en sånn enkel "sikkerhetskopiere-til-usb-disk-fra-nas" funksjon

- 1Gbit nettverkstilkobling

Så har jeg følgende spørsmål:

1. Er det noe vits med SSD disker i disse NAS boksene ? Gjør det at jeg kan åpne bildene mine noe raskere ? (MacBooken er jo på trådløst uansett)

2. Står disse boksene på hele døget, eller kan de slå seg i dvale automatisk ved inaktivitet ? Saken er at den skal stå på et soverom, så det hadde vært greitt om alt stoppet opp av seg selv når den ikke brukes..og enkelt kan vekkes til liv igjen

Så jeg har ikke peil på hvilken boks jeg skal kjøpe, men har såvidt sett på Synology 413 og 413J ettersom jeg skjønte at disse kunne være noe ? Men er usikker på om hva som er forskjellen på J-versjonen og ikke ? Evt. om det er noe annet jeg burde se på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Hmm.. her var det dødt.

Jeg bare bestiller en Synology 413, og et par WD RED disker, og krysser fingra for det funker bra..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...