anderslien Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Jeg bor i en andelsleilighet i en gammel boligblokk i Oslo. I forbindelse med rørfornying har de økt fellesgjelden på hver leilighet. Problemet her er at de har økt etter areal. Jeg har en leilighet over 2 etasjer. 3 og 4 etasje (loft). De har kun fikset rørene fra kjeller og opp til 3 etasje, men jeg må fortsatt betale for arealet jeg har i 4 etasje. Er ikke dette urimelig? Alle leilighetene har omtrent samme størrelse på badene selv de minste leilighetene, men de slipper da veldig billig unna. Styret sier at de har sjekket dette og påstår at dette er eneste måte å fordele den ekstra gjelden på. Jeg mener at dette kan fordeles etter en fast sum på alle leilighetene så det blir rettferdig. Hva mener dere, og hva sier loven? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Alle felleskostnader fordeles etter hvor stor leilighet du har (i areal). Om en del av leiligheten har rør eller ikke, har ingenting å si. De færreste leiligheter har for eksempel rør i stue og på soverom. Hvor stort badet ditt er, er også irrelevant. Om man pusser opp bakgården/trappeoppgang/fasade eller annet fellesareal, eller gjør andre inngrep som nytt calling-system, port, hoveddør eller lignende, vil også de med større leilighet måtte betale en større del av felleskostnadene enn de med mindre leilighet. Trappevask, strømkostnader til fellesareal og lignende fordeles også etter leilighetens størrelse. Grunnen til det, er at du eier en større del av blokken enn de som har en mindre leilighet, og må derfor ta en større del av felleskostnadene. 1 Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 Alle felleskostnader fordeles etter hvor stor leilighet du har (i areal). Om en del av leiligheten har rør eller ikke, har ingenting å si. De færreste leiligheter har for eksempel rør i stue og på soverom. Hvor stort badet ditt er, er også irrelevant. Om man pusser opp bakgården/trappeoppgang/fasade eller annet fellesareal, eller gjør andre inngrep som nytt calling-system, port, hoveddør eller lignende, vil også de med større leilighet måtte betale en større del av felleskostnadene enn de med mindre leilighet. Trappevask, strømkostnader til fellesareal og lignende fordeles også etter leilighetens størrelse. Grunnen til det, er at du eier en større del av blokken enn de som har en mindre leilighet, og må derfor ta en større del av felleskostnadene. Ja, jeg skjønner poenget ditt, men greia er at forrige eier som bygde ut 4 etg, bygde også et bad og tok kostnaden med nye rør fra 3 etg til 4 etg da han gjorde dette. Dette er grunnen for at de ikke gjorde noe med rørene helt opp til 4 etg da de fornyet de. Jeg syntes derfor det er urimelig at jeg skal betale for noe dobbelt opp. De kunne fint gått etter areal, men da droppet å regne med 4 etg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Det er mulig det at kostnaden så enkelt kan beregnes for hver enhet, og at noen har hatt en lignende kostnad selv, kan være "særlige grunner" etter borettslagsloven pgrf 5-19, slik at man kan bruke annen fordelingsnøkkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå