Gå til innhold

Brukertest - Samsung Chronos 7 700Z3C 14". HD+ i5 CPU GT630M grafikk.

OC-Freak

Anbefalte innlegg

Impuls-kjøpte en Samsung Chronos 7, 700Z3C 14". Litt skeptisk etter mine erfaringer med storebroren 700C7C ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1443954 ).

Kommer ikke til å gjøre en grundig test siden denne modellen er på vei ut og nye modeller kommer i mars (Grafikk er byttet til AMD, optisk stasjon er fjernet på 14" og 15" og touchskjerm er et alternativ, skjermene er også oppdatert til fullhd - skjermene er et av ankepunktene på dagens 14" og 15" modeller).

Specs:

700Z3C-S03

14" 1600 x 900 Matt skjerm

6Gb RAM

1Tb 5400rpm HDD + 8Gb sandisk iSSD hurtigcache.

Intel core i5 3210M 2.5GHz ( 3.1GHz turbo boost).

Nvidia GT630M 1Gb GDDR5 (GF117 28nm produksjon).

Førsteinntrykket er bra som med storebroren, den ser lekker ut og designmessig er det svært lite å utsette på den. Det er dog ingen spesielt lett maskin til 14" å være, rett over 2Kg. Syns det er synd det ikke er en USB port på høyre side, kun venstre. Pluss for kompakt strømforsyning.

Tastatur:

Tastaturet er meget bra, beste laptop tastaturet jeg har brukt. Dette er dog litt smak og behag. Fin justerbar bakbelysning.

Pekeplate:

Pekeplaten er av typen med integrerte knapper i selve platen, noe jeg ikke er fan av. Men bortsett fra dette er den meget behagelig og nøyaktig, den er bedre og tastene fungerer bedre enn på 17" modellen.

Skjerm:

Etter å ha lest tester var forventningene lave, og ja sort er mørkegrått og det mangler litt på å kunne vise alle mørke fargenyanser. Men til tross for dette er den klar og lysstyrken er svært høy på maks. Oppløsningen passer fint for en 14". Totalt sett positivt overrasket, og stort sett er ikke det dårlige sortnivået et problem i praksis, matt skjerm er et stort pluss. Panelet er som forventet fra samsung med modellid SEC0006.

Støy:

Støy? Nesten ikke eksisterende, selv på maks belastning er det kun et lett sus. Meget bra.

Varme:

Den blir ikke spesielt varm på områdene man normalt sett tar på (tastatur/håndleddstøtte osv), viften blåser varmen på nedre del av skjermen, så denne delen blir ganske oppvarmet. CPU og GPU blir ganske varme under spilling, rett under 90 C for både CPU og GPU, maskinen throttler dog ikke mye, men CPU turbo boost deaktiveres når den blir varm (dvs kjører på 2.5GHz).

Ytelse:

GT630M er etterhvert aldrende og jeg skulle gjerne sett at samsung hadde benyttet et GT 640M LE i stedet, omtrent samme effektforbruk/varmeutvikling men bedre ytelse. Pluss for at de ihvertfall bruker et 28nm produsert GT630M. Skjermkortet ser ut til å være samme som GT620M i asus UX32VD, men det er brukt GDDR5 minne i stedet. Det yter omtrent dobbelt av HD4000 som gjør at de fleste spill er spillbare, dog på minimum detaljer for de som er tyngre. Spill som wow/diablo 3 osv kjører fint på medium eller vel det.

Ellers kunne den hatt godt av en SSD, den lille SSD chachen er for liten og for treg til å hjelpe noe særlig, disken er også bare 5400rpm. Pluss for støysvak disk.

Trådløst nett:

Akkuratt som storebroren er det et intel 6235 kort. Og akkuratt som storebroren har samsung litt dårlig antennesystem. Men det er langt fra så ille, jeg mister ikke kontakt med nettet ihvertfall, men nedlastingshastigheten synker betraktelig 5-6m fra ruteren.

Høyttalere:

Ble svært positivt overrasket av høyttalerene som har klar og fin lyd, og høyt maksimalt volum. Lydbildet er langt fra så fyldig som på 17" modellen, men sett i forhold til konkurrenter i samme størrelse er høyttalersystemet meget bra.

Batteritid:

På ca 30% lysstyrke og med wifi aktivert så holder batteriet 6-7 timer med websurfing. Med wifi deaktivert så viser indikatoren over 8 timer, men dette er ikke testet. God batteritid uansett.

Oppsummering:

+Design og byggekvalitet

+Tastatur og pekeplate

+Generell ytelse, også i spill.

+Batteritid

+Støynivå

+Matt skjerm som er god i bruk grunnet fin oppløsning.

+Gode høyttalere sett i forhold til maskinstørrelse.

-Dårlig sortnivå og innsynsvinkler på skjermen.

-Skulle hatt en SSD for å føles raskere.

-CPU/GPU blir litt varme under spilling.

-Samsung sin antenneløsning for wifi er dårlig.

-Ikke USB port på høyresiden.

-Håpløs å åpne for å bytte HDD.

Totalt sett en meget god maskin. Om man får den til en god pris er det bare å slå til, personlig syns jeg dog ikke den er verdt nesten 9000,- som den stort sett koster. Men for aktive brukere kan det gode tastaturet og pekeplaten være verdt mye, jeg elsker det ihvertfall!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra oppsummering! Og må si meg helt enig i alle dine pluss og minuser.

Et lite hint til deg om du vil gjøre den perfekt: Bytt ut DVD-romen med en ssd ved hjelp av: http://www.newmodeus.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=450 .

(Korrekt, den er håpløs å åpne, men ved hjelp av riktige skrujern og litt tålmodighet så er det en kjapp jobb :).

Videre så er 630m en direkte rebrand av 540m, så ja, begynner å bli aldrende!

Lenke til kommentar

Er klar over SSD mulighetene, har faktisk liggende en slik 9.5mm optisk stasjon til HDD brakett. Og har åpnet "storebroren" 700Z7C, så det er fullt mulig. Men har SSD i en annen bærbar pc og syns strengt tatt det er litt overkill med SSD i alle maskinene jeg har. ;)

Men for folk som ikke er komfortable med å skru og mekke litt selv så er det ikke så veldig enkelt.

Lenke til kommentar

En kort og bra test. Kjøpte samme pc fra elkjøp, men betalte bare 6000,- for min. de kjørte dags tilbud på den. Føler jeg fikk mye pc for pengene. kjøpte også en SSD disk på 256gb og satt den inn og etter det er maskinen superrask og den lager ikke en eneste lyd. Så det er absolut å anbefale.

Men skjermen synes jeg er dårlig. Prøvde å spille litt spill på tv-en for å sammenligne med pc skjermen og må si at jeg ble overasket over at skjermen var så dårlig. Får mye bedre sortnivå på tv-en + at kontrastene er mye bedre. Synes fargene var utvasket på pc-en sammenlignet med tv skjemen. Funker jo helt greit til mitt bruk, men fåretrekker å bruke tv-en når jeg spiller fordi det ser bedre ut.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Da leverte jeg maskinen på elkjøp for service på viften som bråker ved lavt turtall.

Fikk den tilbake 3 uker etter, med samme feil og hele bunnen full av riper. GODT JOBBA.

Leverer den inn igjen på elkjøp i morgen, med opptak gjort med mobiltelefon og enda mer nøyaktig feilbeskrivelse. Så får vi se hva de gjør.

Forstår ikke at så mange merker bruker infocare, de er jo helt udugelige.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...