Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboere med utgått sosialgaranti

Rolla1234

Anbefalte innlegg

HJELP!!!

Jeg har leieboere som ikke har kommet med fornyelse av sosial garanti, skulle vært gitt meg senest 1.februar. Det står i kontrakten at den kun er gyldig med garanti, så de burde fraflyttet innen 1.februar. De bor her fortsatt, hvilke rettigheter har jeg ovenfor dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et stort problem med garantien sosialen gir.. Den har ikke samme sikkerhet som depositum i banken. Når jeg overtok huset for noen år siden, ble leieboere kastet ut, og den ene var sosialklient. Han hadde ødelagt mye i leiligheten, men jeg fikk ingen ting på garantien fra sosiale, pga den var nettopp gått ut.

Så derfor aksepterer jeg ALDRI noe annet enn Depositum på konto. (og som regel gir sosialkontor etter og godtar det, hvis ikke de finner noe annet)

Du bør bare sende utkastelsesvarsel snarest, med mulighet for forlengelse om de kommer med ny garanti innen få dager.

Lenke til kommentar

De fikk beskjed om og fornye garanti i desember 2012, og beskjed om at leiligheten må fraflyttes innen 1. februar om jeg ikke har garanti innen utløp. Har fått til svar fra leietager at hun har søkt ny garanti, og hun får den snart. Ringte selv Boligkontoret og finner ut at leietaker aldri har søkt ny garanti. :( Etter varsel i desember og ingen fornyelse av garant, bor de fortsatt her.

De har betalt husleie forsinket hver måned siden mai 2012. Da hun ikke har søkt garanti, så tror jeg neppe hun gidder og betale depositum. Fikk en oppsigelse uten dokumentasjon på grunnlag, etter at de skulle flytte ut. De sier de ikke skal betale husleie for februar, og flytter ut innen 14 dager. Har de noen rett til det? Når de skulle flyttet ut innen 1. februar?

Lenke til kommentar

Dersom leieboer har sagt opp(?) og flytter ut er det en løsning, selv om du kan komme til å tape noen måneders leie.

Leier kan si opp uten å gi noen grunn for det.

Oppsigelsestid gjelder både utleier og for leier, hvis ikke annet er avtalt i leieavtale gjelder standard oppsigelsestid etter husleieloven på tre måneder til utløp ved månedsskifte for en selvstendig boenhet. Sier man opp i februar vil det si resten av februar + mars-april-mai. Leier disponerer boligen i den perioden og er pliktig til å betale leie i den perioden.

Om leier flytter før perioden er over er han/hun fortsatt pliktig til å betale leie, men utleier og leier kan avtale at utleier eller ny leier overtar retten til å disponere boligen før dette, da skal leier rimeligvis ikke betale for den tiden.

Dersom du insisterer på å få inn leie i oppsigelsesperioden har du krav på det, men dersom leier ikke kan eller vil betale er det neppe bryet verdt å forfølge kravet. Rykk heller selv inn med malerkosten straks leier flytter og averter etter nye leieboere med referanse og evne til å betale depositum snarest.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Det skader ikke å forsøke å inndrive pengene. Gjør det derfor klart for nåværende leietakere at de skal betale leie til den dagen de flytter ut, og at du vil gjennomføre inndrivingsprosess dersom de ikke gjør det. Så kan du evt. tilby dem et forlik, f. eks. om de betaler kontant omgående får de en viss rabatt, eller så kan de pusse opp for deg om det er noe som trengs.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...