Sotta Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Hei! Jeg har ikke så veldig god peiling på data, så jeg håper noen her kan hjelpe meg dette. Igår kjøpte jeg nye deler til pcen. Grafikk kort, motherboard, ram osv. I tilegg kjøpte anbefalte de meg til å kjøpe en ny SSD i samme slengen. De la inn en pre load win 7 eller noe, fordi jeg ikke var sikker på at jeg hadde cden hjemme. Alt installerte seg fint, men når jeg kobler til den andre harddisken i maskinen, så fungerer ikke noen av spillene. Må jeg installere alt på nytt, eller overføre det til den nye SSDen? Den har totalt 120GB, men bare litt over 70 tilgjengelig av en eller annen grunn. Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvordan dette fungerer.. Skal SSD og HDD "jobbe" sammen, på en måte? Nå har jeg jo "Programfiler" mapper på både SSD og HDD. Noen som kan hjelpe en amatør? Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Du starter altså opp fra SSD-en og prøver å kjøre spillene som er lagret på HDD-en, og har vært der siden før du oppgraderte, hvis jeg forstår deg korrekt. I så fall fungerer ikke spillene på HDD-en fordi de er bundet til windowsinstallasjonen på HDD-en, ikke den på SSD-en, først og fremst gjennom windowsregisteret. Den enkleste måten å løse dette på er å installere spillene på nytt. Husk i så fall å ta vare på eventuelle save games. Du kan også muligens få det til å fungere ved å manipulere registeret. Det er egentlig bare for viderekomne, så jeg anbefaler å bare reinstallere. Grunnen til at du kun har 70 GB tilgjengelig er at windows tar opp en del plass. I tillegg bruker windows GiB (1024^3) mens SSD-en er 120 GB (1000^3). Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Noen spill må nok reinstalleres (pga. feil registerverdier). Andre kan nok kjøres som de er. Du må nesten teste hvilke som funker. Lenke til kommentar
Sotta Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 Tusen takk for raske svar! "Du starter altså opp fra SSD-en og prøver å kjøre spillene som er lagret på HDD-en, og har vært der siden før du oppgraderte, hvis jeg forstår deg korrekt." Det stemmer. Da skal jeg ihvertfall teste ut hvilken spill som evt. fungerer, og reinstallere resten. En liten ting til; om jeg re-installerer de på HDD, går det vell an å spille de ikke sant? For akkuratt nå har jeg litt over 60 gb ledig på SSD, mens hele steam folderet på HDD er på over 60 gb. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) En liten ting til; om jeg re-installerer de på HDD, går det vell an å spille de ikke sant? For akkuratt nå har jeg litt over 60 gb ledig på SSD, mens hele steam folderet på HDD er på over 60 gb. Ikke noe problem å installere alle spillene på HDD'en. Jeg har en SSD som OS og program disk, mens alle spill er installert på disk D: som er et RAID5 array. Alle spill funker konge. Har du Steam spill, kan du formatere den HDD'en først, men just in case.,, lagre alle save på C: disken. Har du andre spill som er EA spill, kan det bli kluss med spillet, men ikke så lenge de er installert via Origin, tror jeg. Endret 9. februar 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
Sotta Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 Steam spillene trengte jeg ikke å reinstallere, så lenge jeg klikket på "verify integrety of game cache". Battlefield 3 derimot, måtte jeg kopiere over til SSD'en sammen Origin, får å slippe å måtte laste alt ned på nytt. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Steam har vel en default folder den opererer ifra. Mulig du må forandre denne med tanke på installasjonsdestinasjoner fordi du har byttet diskvolum. Det er fordelaktig å installere enkelte spill på SSD når de laster mye ifra disk. Personlig liker jeg å kjøre MMO'er ifra SSD fordi ventetiden da er mye kortere når man laster inn et nytt kart eller sone eller dungeon eller whatever. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Steam er super ifbm. diskbytte/re-installering av OS. Kopier Steam-mappen dit du vil ha den og kjør steam.exe. Den finner ut at den ikke er installert, konfigurer seg selv og du er "good-to-go"! Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 I steam kan du nå definere ulike mapper på ulike volumer der du vil ha spill. Dvs at du kan ha spill på både SSD og på HDD! Dette kom engang før jul, om jeg ikke tar feil. Det er ganske mange som ikke har forstått enda at steam nå kan lagre spill hvor som helst. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Steam spillene trengte jeg ikke å reinstallere, så lenge jeg klikket på "verify integrety of game cache". Battlefield 3 derimot, måtte jeg kopiere over til SSD'en sammen Origin, får å slippe å måtte laste alt ned på nytt. Det skal ikke være nødvendig hvis du hadde forandret "default folders" i Origin. På engelsk blir vel det å starte Origin, gå til Application configuration (har spansk vesjon) og velge mapper der. Har gjort dette selv uten store problemer. Lenke til kommentar
Sotta Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 Chavalito, det var jeg ikke klar over! Har nettopp gjort det, og sparte mye plass på SDDen. Takk for hjelpen dere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå