Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Belastningsskade/beinhinnebetennelse

mafsa

Anbefalte innlegg

Heisann. Spilte fotball akivt fra jeg var i barneskolen og frem til jeg var rundt 18/19 år. Ble lei og tok en pause på rundt 3-4 med lite til ingen trening. Begynt nå i fjor, men fikk etter en stund veldig vondt i leggene og til slutt var det såpass ille at jeg tok meg en tur til legen, som ikke kunne gjøre mer en å be meg ta det rolig en god stund og gi meg noe smertestillende som jeg skulle ta før trening/kamp.

Pga dette, spilte jeg ingen kamper, og sluttet med treningen igjen for å prøve igjen denne sesongen, alt gikk fint et par uker, men har igjen begynt å kjenne det i leggene igjen. Søkte litt på google, og fant på løplabbet sine sider, at du bør trene alternativt for å styrke muskelen, slik at den skal tåle belastningen det er på fotballen. Er det noen som har mulighet og peiling på hvordan jeg kan trene slik at det igjen vil være mulig for meg å være aktiv på fotballbanen igjen? Har medlemsskap på treningsstudio også.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har hatt betennelse i leggen i snart 4 år nå. Dette er noe jeg tror aldri kommer til å gå vekk, i hvertfall ikke i mitt tilfelle. Jeg fikk i det før jeg dro inn i militæret, og fikk behandling der i form av Voltarol, tabletter og vinkelbrett, men ingenting hjalp. Jeg sluttet helt å trene i nesten 2 år etter militæret, og begynte forsiktig på igjen, men etter 3-4 joggeturer så kommer det smygende, og tvinger meg til å bryte. Mitt beste forslag er å trene alternativt, selv om det er drit kjedelig...

Lenke til kommentar

Kjedeligt. Du har ikke vurdert operasjon? Legen min sa noe om det som siste utvei, men vil heller trene alternativt for å se om dette virker først. Har ikke brukt noen av de smertestillende tablettene enda, da det ikke virker smart å pushe det ekstra. Har du skikkelige sko når du er ute og trener? Kjøpte nye sko til gymmen som har vært veldig gode for meg (mizuno), har også kjøpt noe gummiinlegg til fotballskoene, men ser ikke ut til å hjelpe.

Lenke til kommentar

Hva slags betennelse/hvor snakker vi om da? Hva er det som er diagnostisert? Har man funnet knusninger der hvor patellarsenen fester seg som ved oosgoord schlatters, eller hva er det?

De fleste senevondter kommer av for mye trening, for fort. Hvis det ikke hjelper med hvile, så er eksentrisk styrketrening neste.

Lenke til kommentar

Nei, operasjon frister svært lite, da jeg har hørt at betennelsen kommer tilbake i mange tilfeller. Når jeg fikk betennelse brukte jeg håndballsko ute på asfalt, så ba vel egentlig om det. Nå for tiden bruker jeg sko med tjukke såler, men det hjelper ikke nå, da skaden allerede har skjedd. Gummiinlegg hjalp litt, men ikke noe nevneverdig.

Lenke til kommentar

Buhu, ikke ta operasjon! Det er virkelig idiotisk!

Du må trene langsomt opp med tåhev og knebøy, og minske i tillegg fotballtreningen.

Har hatt dette flere ganger, og går borte relativt for når du tar tak i problemet tidlig. Trener du tå hev eller knebøy skal du kjenne en svak smerte. Det skal gjøre litt vondt slik at hjernen registrerer at noe er galt der nede for å stadig vekk forsyne belastingsområdet med hvite blod celler!

Er det nærme kamp og du må prestere, kan du injisere veksthormoner på 20-30 IU i løpet av tre dager. Dette vil ta vekk til og med de sterkeste betennelsen på kort tid. Supplere med dobbelt eller tredobbelt av proteininntaket ditt, samtidig som du minsker karbohydrater etter behov.

Hilsen

En kampsport utøver med kronisk betennelse

Endret av Adogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...