JaySpearing Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Jeg er en 16 år gammel gutt som sliter med å være ekstremt slapp og trett hver dag. Jeg har rett og slett utrolig lite overskudd til å gjøre ting. Dette startet dette skoleåret, og jeg er så lei av det nå. Føler ikke at det er noe å gå til legen med, så jeg prøver her først. Jeg snuser litt (10-12 stykker om dagen), trener 5 dager i uka (3 styrkeøkter + 2 joggeturer), spiser MYE mat for å legge på meg (1,90 høy og veier bare 72 kg. ) samt. at jeg går på skole fra ca. 08.30-15.40 hver dag, og det er ofte rett etter skolen jeg trener. Legger meg alltid 23.00 eller tidligere. Noe jeg har funnet ut som er veldig spesielt er at jeg tisser veldig ofte, og tisser ikke bare litt, men normale mengder. Dette må jeg minst gjøre etter hver skoletime, og av og til må jeg gå midt i timen også. Drikker en del vann for å holde meg någenlunde våken gjennom skoledagen. Ca. 1L. Til problemet; Jeg er trøtt og slapp gjennom hele skoledagen, og når jeg kommer hjem legger jeg meg rett i senga, og sover ofte 2-3 timer, og jeg har da veldig lite fritid siden jeg legger meg igjen klokken 23.00. Dette går utover både det sosiale og lekser. Nå i skrivende stund har jeg sovet 9 timer i natt, og vært å trent. Har fått forespørsel om å komme på fifakveld med noen kompiser (noe jeg nesten får hver helg), men alt som frister er å bare ligge i senga resten av dagen. Drikker kaffe, og våkner litt av det, men er fortsatt helt utkjørt i hele kroppen. Hadde vært utrolig takknemlig om noen kunne hjulpet meg her, da dette har blitt et veldig kjipt problem. Har hørt om "Fres", og vurderer sterkt å kjøpe meg. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Først og fremst, du trener, er i en ekvivalent til full jobb, samtidig som kroppen din utvikler seg. Det tar på, og du vil trenge mer søvn. Noe mer enn 9 timer blir som du sier mye. Det er ingen problem å drikke 3-4 liter til dagen, uten at du skal behøve å urinere så ofte. Jeg foreskår en tur til legen, som vanlig. Kanskje du har noen mangler, og blodprøver vil gi en indikasjon på om nyrer og lever fungerer normalt. Husk å si ifra om du bruker kreatin, da dette påvirker utskillelsen av kreatinin. "Fres" og dets like vil ikke gjøre noen underverker, og jeg råder deg til å holde deg unna gitt din unge alder. Lenke til kommentar
JaySpearing Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 Først og fremst, du trener, er i en ekvivalent til full jobb, samtidig som kroppen din utvikler seg. Det tar på, og du vil trenge mer søvn. Noe mer enn 9 timer blir som du sier mye. Det er ingen problem å drikke 3-4 liter til dagen, uten at du skal behøve å urinere så ofte. Jeg foreskår en tur til legen, som vanlig. Kanskje du har noen mangler, og blodprøver vil gi en indikasjon på om nyrer og lever fungerer normalt. Husk å si ifra om du bruker kreatin, da dette påvirker utskillelsen av kreatinin. "Fres" og dets like vil ikke gjøre noen underverker, og jeg råder deg til å holde deg unna gitt din unge alder. Jeg brukte kreatin for 3-4 måneder siden. Så du anbefaler meg å legge meg enda tidligere å sove enda mer? Omtrent alle vennene mine legger seg 1-2 timer etter meg, og de har ingen problemer.. De trener også en del. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Jeg brukte kreatin for 3-4 måneder siden. Så du anbefaler meg å legge meg enda tidligere å sove enda mer? Omtrent alle vennene mine legger seg 1-2 timer etter meg, og de har ingen problemer.. De trener også en del. I den alderen har ingen noen problemer, fordi ingen tør å nevne dem. Du må nesten regne med å ha behov for mer enn 7,5 t søvn, sånn er det bare når du er i den alderen. Du trenger ikke fortelle meg om du brukte kreatin, fortell det til legen din når du skal ta blodprøver. Bestill selv, eller få foresatte til å bestille time for deg. Si at du er trøtt og sliten. Lenke til kommentar
JaySpearing Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2013 I den alderen har ingen noen problemer, fordi ingen tør å nevne dem. Du må nesten regne med å ha behov for mer enn 7,5 t søvn, sånn er det bare når du er i den alderen. Du trenger ikke fortelle meg om du brukte kreatin, fortell det til legen din når du skal ta blodprøver. Bestill selv, eller få foresatte til å bestille time for deg. Si at du er trøtt og sliten. Får vel nesten bare gjøre det, om ingen kan finne ut hva problemet mitt er. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Får vel nesten bare gjøre det, om ingen kan finne ut hva problemet mitt er. Gjør det du, for jeg kan garantere deg at ingen kan stille noen diagnose over internett, uten å ha annen informasjon enn den du oppgir. Lenke til kommentar
Madammerock Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Sitter litt i samme situasjon egentlig.. får du i deg nok jern,kalsium, vitaminer og mineraler etc? Ikke hør på han over her som sier at du er "for ung" til å ta diverse kosttilskudd. Det er du aldeles ikke, om "fres" derimot har noe for seg er en annen sak. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Omega3 (selolje) og D-vitamin(høydose). Lenke til kommentar
Apocalyptoo Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Sliter også med de samme. De at du må på do so ofte kjenner jeg med igjen i. Har de i noen perioder. Dette kommer helt sikker av at du har liten blære. Eneste du kan gjøre er å drikke mer. I starten vill dette føre til at du må enda mer på do, men etter hvert så vill blæren vokse å dermed må du mindre og mindre på do. Ellers ser det ut som du har vitamin mangel. Spis mye fisk og grønnsaker så kommer det nokk seg. Kaffe kan også hjelpe en del. Hovedgrunnen er nokk at vokser mye og forandrer deg for øyeblikket. Siden du er 190 er ikke dette unormalt. Vet ikke hva du mener med ''fres''? Lenke til kommentar
Madammerock Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 En ting som kan være verdt å nevne er diabetes type 1. Symptomer på dette er at man pisser mye, samt er veldig trøtt, sliten og slapp som følge av høyt blodsukker. Du kan dra på apoteket å få deg ett blodsukkerapperat til 100kr elns, eller du kan dra til legen å få det målt der. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Sitter litt i samme situasjon egentlig.. får du i deg nok jern,kalsium, vitaminer og mineraler etc? Ikke hør på han over her som sier at du er "for ung" til å ta diverse kosttilskudd. Det er du aldeles ikke, om "fres" derimot har noe for seg er en annen sak. Ikke hør på denne brukeren, som ikke vet hva "Fres" er en gang, men likevel bastant påstår at jeg ikke vet. Fres er ikke et kosttilskudd, til din opplysning. Jeg er forøvrig av den oppfatning at kosttilskudd er hensiktmessig der en ikke kan dekke behovet gjennom kost. Derav navnet, kosttilskudd, og ikke kosterstatning. Lenke til kommentar
Madammerock Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 FRES er en oppkvikkende drikk med koffein og VINITROX™ som gir deg ekstra energi – helt uten kalorier, og selges på Tech Nutrition. Dette er ett kosttilskudd, jo. Hva vil du kategorisere det som? Mente ikke å være stygg mot deg, men når du ikke har peiling på hva du snakker om så råder jeg ts til å rett og slett ignorere svarene du gir han. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Du er vel flink. Kan både kopiere og lime inn. Fres er et ergogent tilskudd, og selv om det ikke faller utenfor definisjonen av kosttilskudd, er det såvidt forskjellig da det er prestasjonsfremmende fremfor tilførsel av nødvendige næringstoffer. Å ta koffein, som er den delen TS vil ha ønsket effekt av, Vinitrox brukes ofte ved erektil dysfunksjon, hvilket er relativt uvanlig hos en 16-åring. Å ta Vinitrox til vanlig i puberteten kan gi uønskede virkninger. Koffein er ikke en løsning på problemet TS fremmer, det er en måte å kamuflere det på. Tenk på det som å bruke dekkstift over kviser. Det er ikke så synlig, men problemet er der fortsatt. Den delen om å ikke kommentere noe man ikke har peiling på- Right back at you. Lenke til kommentar
Madammerock Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Hehe.. prestasjonsfremmende tilskudd er også kosttilskudd. Om du tror noe annet sier vel det mer om deg og ditt kunnskapsnivå på emnet enn noe annet. Mener du at "fres" er farlig for en 16 åring å ta? Hvilken verden lever du i? Om det var ett ukjent kosttilskudd kjøpt i Thailand hadde jeg vært enig med deg, men dette er Norge, og i Norge er ALT av lovlig tilskudd helt trygt å ta, uansett alder. Om du leser første posten min sier jeg heller ikke at jeg anbefaler fres (helt sikkert bare ett overpriset koffeintilskudd), men når du sier at han er for ung til det må jeg bare le. Det er ikke snakk om russere her, men ett simpelt, helt ufarlig kosttilskudd. Alt som selges over disk i Norge er HELT ufarlig. Endret 9. februar 2013 av Madammerock 1 Lenke til kommentar
Dr. Professor Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Hehe.. prestasjonsfremmende tilskudd er også kosttilskudd. Om du tror noe annet sier vel det mer om deg og ditt kunnskapsnivå på emnet enn noe annet. Mener du at "fres" er farlig for en 16 åring å ta? Hvilken verden lever du i? Om det var ett ukjent kosttilskudd kjøpt i Thailand hadde jeg vært enig med deg, men dette er Norge, og i Norge er ALT av lovlig tilskudd helt trygt å ta, uansett alder. Om du leser første posten min sier jeg heller ikke at jeg anbefaler fres (helt sikkert bare ett overpriset koffeintilskudd), men når du sier at han er for ung til det må jeg bare le. Det er ikke snakk om russere her, men ett simpelt, helt ufarlig kosttilskudd. Alt som selges over disk i Norge er HELT ufarlig. Jeg anbefaler at en moderator sletter disse innleggene, slik at ingen følger disse rådene ukritisk. Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Kyssesyken kan også være noe. Du sover sinnsykt mye, men fortsatt sliten. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 At tilskudd er trygge å ta betyr ikke at det ikke finnes bivirkninger. Det betyr at bivirkningene er så få og/eller ufarlige at de trygt kan taes ved behov i angitte mengder. Alt som selges over disk er slett ikke helt ufarlig. Du ler og kimser av argumentasjonen min, men jeg syntes det er vanskelig å vurdere din. Enten leser du hva jeg skriver, og har din medisinske oppfatning, som avviker fra min, eller så ler du fordi du har hengt alt for mye på treningsforum.no, hvor dere blir så indoktrinert med at tilskudd er ufarlig og alle bør ta det. Hvis førstnevnte gjelder, så ser du uansett at dette er en unødig diskusjon, fordi det som jeg allerde har nevnt, ikke vil ha noen påvirkning på årsaken. Lenke til kommentar
Madammerock Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Du mener det er bivirkninger av en uskyldig brustablett som inneholder litt koffein? Henger ikke på treningsforum, derimot er jeg skribent på fitnessbloggen, og vet nok mer om dette enn du noen gang kommer til å gjøre. Slutt med naiviteten da den bare får deg til å se latterlig ut. Endret 9. februar 2013 av Madammerock Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Du mener det er bivirkninger av en uskyldig brustablett som inneholder litt koffein? Henger ikke på treningsforum, derimot er jeg skribent på fitnessbloggen, og vet nok mer om dette enn du noen gang kommer til å gjøre. Slutt med naiviteten da den bare får deg til å se latterlig ut. Da er du en av dem som gir FB et dårlig rykte. Du er upresis, noe som ikke tolereres innenfor medisin, og du er dårlig til å formulere deg. Naiv betyr lettlurt/godtroende. Jeg må helt klart være den rake motsetningen, da jeg trekker i tvil et godkjent ergogent tilskudd. Du derimot, kan karateriseres som naiv ved å lese dine poster i denne tråden. Jeg er dog i tvil om jeg ønsker å debattere videre, da du ikke syntes å ha noen særlig medisinsk forståelse for argumentasjonen. Jeg er ikke sikker på at jeg har rett, men du har til gode å motstride meg med fakta. Til nå har det vært uthengning og broscience. 1 Lenke til kommentar
Den Allmenne Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 DETTE ER FASTLEGEMAT FOR FAEN. Fastleger gjør massevis av asteni-utredninger. Jeg ville byttet en fastlege som stilte psykiske diagnoser uten blodprøver for å minimere sannsynligheten for annen sykdom først. - CMV, EBV, chlamydophila, mycoplasma. - elektrolytter - skjoldbruskhormoner - leverprøver - b-diff, Hb, senkning - diverse annen drit jeg har glemt, avhengig av sykehistorie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå