Knut O. Løkka Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Jeg har en fire år gammel IBM Aptiva. Jeg ønsker meg nå en ny maskin. Da jeg oppdaget at man ikke kan oppgradere slike "ferdigmaskiner" så langt man vil, fikk jeg lyst til å bygge PC selv, slik at den kan oppgraderes etter hvert som det oppstår behov. Der det er mulig, vil jeg bruke det som er brukbart fra den gamle maskinen. Her er det et par helt nye ting. Listen ser slik ut: - Harddisk: MAXTOR 6Y060LO - CD-brenner: ASUS CRW-5224A - DVD-spiller: HITACHI DVD-ROM GD 2500 - Nettverkskort: JENSEN PCI Fast Ethernet Adapter - Diskettstasjon Forslag til oppgraderingsenheter som jeg ønsker kommentarer til ser slik ut: >Prosessor: INTEL Pentium 4 2,53 GHz (533FSB) Boxed >Hovedkort: ASUS P4P800 >Minne: APACER 512 MB DDR PC3200 >Kabinett: AOpen H 600B Maskinen blir allsidig brukt; fra tungt statistikkprogram (SPSS) via Word og Excel til rensing (Steinberg Clean Plus 4.0) av vinylplater og CD-brenning. Den blir aldri brukt til spill eller annet som krever avansert skjermkort. Maskinen blir heller ikke brukt som "stereoanlegg". Jeg har ikke anledning til å bruke veldig mye penger på PC. Er det noen som har tips til min liste med forslag til oppgraderingsenheter over? Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Kjøp heller en P4 2.6 med 800 MHz FSB, samt 2 stk. TwinMOS PC3200 CL2.5 m/Winbond og kjør dem i Dual. Lenke til kommentar
finetrond Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Hovedkortet har vel LAN så du kan skippe nettverkskortet. ! RAM brikke til anbefales. Hvis du kjører flere pgm samtidig. Vil PCen bli treg med "bare" 512Mb. Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 For det første bør du ta en titt innom alle de mange postene som allerede er skrevet om dette emnet. Men, for å gi deg en liten start, så er det oppsettet du tenker på ikke helt riktig dimensjonert. Et Asus P4P800 har en FSB på 200. Intel bruker noe som heter quadpumping, dvs at hastigheten på FSB er multiplisert med 4, som fører til 200*4=800... Den CPUen du har valgt har en FSB på 533 (133*4), og det er ikke bra. Det koster litt mer for en P4 2.4C (800MHz FSB), men det vil nok være verdt det hvis rå CPU ytelse er det du er på utkikk etter. På den andre siden har du AMD, som nok vil kunne tilby et billigere alternativ for samme ytelse. Et priseksempel: Intel P4 2.4GHz 800MHz FSB: 1663,- Intel P4 2.6GHz 800MHz FSB: 1743,- AMD AthlonXP 2500+ (Barton): 810 Asus P4P800 (P4): 800,- (Finnes også i Deluxe utgave, med en del tillegsutstyr, men da en del dyrere) Abit IS7 (P4): 1132,- (Dette kortet har en del tilleggsutstyr, og er regnet som et meget bra overklokkingskort...) Asus A7N8X (AMD): 779 (Finnes også i Deluxe utgave, med en del tillegsutstyr, men da en del dyrere) Abit NF7-s (AMD): 1004,- (Dette kortet har en del tilleggsutstyr, og er regnet som et meget bra overklokkingskort...) Merk at prisene her er tatt fra prisguiden, og vil derfor reflektere de absolutt billigste prisene. For å slippe å betale frakt fra flere steder, vil du nok gå litt opp i pris, men dette vil gjelde propsjonalt for begge systemer. RAM kan du velge uavhengig av system, selv om P4 800MHz systemene har godt av PC3200 RAM (400MHz) eller høyere, med tanke på overklokking. AMD systemene klarer seg med PC2700 (333MHz) RAM, som er billigere, men med tanke på overklokking bør også AMD systemene ha PC3200 RAM. Som du ser er det en liten prisforskjell på de to systemene. Selv har jeg valgt å gå for AMD, med Barton 2500+ og Abit NF7-S som er et veldig populært valg for tiden. I tillegg er det jo rimelig ;-) Men, du får avgjøre hva du vil satse på. Husk at AMD CPUer selges som regel uten kjøler. Skal du ha med kjøler (som anbefales hvis du ikke skal overklokke, skal du det bør du kjøpe en perfomance kjøler) må du kjøpe BOXED utgave av AMD. På P4 CPUer er som regel alltid kjøler inkludert. Håper dette var til hjelp. Men som sagt, søk litt på forumet. Det er tross alt MANGE poster ang akkurat dette... Lykke til! Lenke til kommentar
KvN Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 På den andre siden har du AMD, som nok vil kunne tilby et billigere alternativ for samme ytelse Det er vel litt og ta i, en barton 2500+ yter ikke like bra som en 2.4c! Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Hvor mye forskjell tror du det er? Noen hundre poeng i PCMark2002? Et par hundre poeng i SiSoft Sandra... Les noen tester du, så kan du jo prøve å danne deg et bilde om hvor stor forskjellen er i virkeligheten. Jeg er rimelig overbevist om at du som bruker ikke vil kunne merke forskjell. Om det tar 8.25 sekunder å komprimere .mp3 filen eller 8.35 sekunder er det svært få som legger merke til. Jeg vil ikke at dette skal bli nok en AMD vs Intel fight, men hvis du tenker på at P4en koster det dobbelte av AMD CPUen, så kan du jo tenke litt på at trådstarter nenvte at pris var et tema. Vil det ikke da være logisk å anbefale et AMD system som i den virkelige verden yter like bra som det tilsvarende P4 systemet, til halve prisen? Ytelsesøkningen du får med en P4 2.4C 800MHz FSB i forhold til en Barton 2500+ rettferdiggjør rett og slett ikke den stive prisen. [OFF-TOPIC] Jeg var faktisk overrasket da Canterwood ble sluppet med doble minnekanaler, 800MHz FSB og PAT, over at ytelsen var så laber. Jeg har alltid vært en Intel mann, men med all denne nye, flotte teknologien skulle man vel tro at ytelsen skulle bli helt vannvittig. Men sannheten er jo, som bevist gang på gang, at 800MHz FSB systemene yter ikke så bra som de tekniske specsene skulle tilsi. Og for ikke å nevne forskjellen mellom Springdale og Canterwood... Jeg kan ikke forstå hvorfor noen i det hele tatt skulle velge Canterwood over Springdale........ Derfor har jeg nylig tatt steget og gått til anskaffelse av et AMD system. Deler av grunnen til dette var jo selvfølgelig at jeg vant et Radeon 9800 256mB kort, og ikke hadde 8x AGP på mitt Asus P4PE kort... Som jeg forresten er meget fornøyd med ;-) [/OFF-TOPIC] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå